Varför inte högerstyrda bilar?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 juni 2013, 18:10

Markus Holst skrev:Köra lantbrevbäring med vänsterstyrda bilar måste vara en enorm olägenhet när man skall lägga post i folks brevlådor. Postens bilar är fortfarande högerstyrda.
Tidningsbudbilar också, det har jag kört!!!
Visst är det lite annorlunda, men det är en vanesak också.

Stefan

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Frogman » 15 augusti 2013, 00:51

sonderling skrev:Intressant fråga som jag också funderat över. Men importerade bilar från GB och Japan fick väl behålla ratten på sin sida eller? (Nu kanske det inte kom så många bilar från Japan men endå?)

Sonderling
Vanligaste bilmärket var Opel ibland såldes det fler sådana en dom inhemska fabrikaten?
Japanska bilar såldes i liten skala här på 1960-talet.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av CHJIMS » 10 februari 2014, 17:19

Men Volvo och Saab borde ju kunnat göra högerstyrda bilar för Sverige-marknaden.

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Re: Sv: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av GL » 12 februari 2014, 23:43

millgard skrev:Sverige hade av hävd vänstertrafik men importerade bilar främst från (och sedermera exporterade till) USA. Det var endast GB som hade vänstertrafik och därtill en inhemsk bilindustri som gjorde högerstyrda bilar.

Dessvärre genomfördes en folkomröstning i frågan 1955 med följden att ytterligare tolv års trafikvansinne fortsatte på svenska vägar, bla med den sk "ormen"; när bakomliggande bilar svängde ut för att se om kusten var klar inför omkörning. Ett plötsligt möte - pang.

Så svaret är enkelt: det har alltid varit vänstertrafik i Sverige till skillnad från kontinenten, där högertrafik tidigt blev regel. Jag vill minnas att detta, liksom flertalet andra kloka reformer, hade franskt ursprung.
Om nu kontinenten hade vänstertrafik tills Napoleon hälsade på, hade fransmännen själva alltid haft högertrafik? Eller var det något revolutionärt påfund att vänstertrafik var ett förtryck som folket påtvingats av överheten?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Markus Holst » 13 februari 2014, 00:54

Historiskt hade adeln vänstertrafik. Anledningen lär vara att de då hade vapnet mot dem de mötte, men det låter inte helt logiskt. Eftersom överhöghetens vagnar alltså kom farandes på vänster sida vägen -om det nu alls var så brett att man kunde välja sida - valde allmogen att färdas på andra sidan vägen för att slippa bli överkörda. Detta lär vara orsaken till att revoltärerna i frankrike proklamerade högertrafik -vilket samtidigt blev en naturlig följd av att man dekapiterade dem med vana att hålla till vänster.

Så har jag fått det berättat för mig. Hur mycket skröna det är vågar jag inte säga.

Dock kan vi ju konstatera att långsammare trafik - gående - har fortsatt att färdas på "fel sida"

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Anders Ström » 14 februari 2014, 11:54

Även om bilarna var vänrterstyrda på vänstertrafiktiden, så var bussarna högerstyrda. Detta underlättade förstås avgiftsupptagningen när man steg på från vänster sida. Men även bussar med ingång bak och fast konduktör (vanligt i Stockholm och Göteborg då) var högerstyrda.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Markus Holst » 14 februari 2014, 12:54

Dessa högerstyrda bussar blev bökiga vid högertrafikomläggningen. Då behövde de ju dörr på höger sida ocg byggdes alltså om. Den fick sättas bakom föraren, således. Så man klev på, svängde höger fram till föraren för att betala, vände helt om och tråcklade sig förbi kön så man kunde finna en sittplats.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Donkeyman » 14 februari 2014, 18:22

Men sista perioden innan högertrafiken dök det också upp ett antal bussar som var vänsterstyrda. Men som hade dörrar till höger som var blockerade samt en dörr bakom föraren på vänstersidan som stängdes igen efter omläggningen.

Skriv svar