Bilreparationskostnader - 1929
Bilreparationskostnader - 1929
Vill inte undanhålla Skalmännen denna reklampost från anno 1929. För alla dom åtta millionerna T-Fordägarna...
http://rense.com/general94/1928.htm
Snittinkomsten per familj i USA 1929 - var mellan $1800 - 2400 - per år!
Varjag
Snittinkomsten per familj i USA 1929 - var mellan $1800 - 2400 - per år!
Varjag
Re: Bilreparationskostnader - 1929
För säg 50 $ (ca 2% av familjeinkomsten) borde man då få både arbete och delar för att helrenovera sin T-ford. På fredag betalar jag ca 2% av familjeinkomsten för en bakre ljudämpare och en tändkassett till en Peugot 807. Utveckling ?
Brinn långsamt i helvetet Armand Peugot.
J18+1
Brinn långsamt i helvetet Armand Peugot.
J18+1
Re: Bilreparationskostnader - 1929
Utvecklingen ligger i att bilarbetaren har såpass hög lön att han/hon idag kan åka på utlandssemester till andra sidan jordklotet med familjen. Efter att ha betalat hyra, kläder, mat, bil, platt-TV, skatt till välfärd etc.
Det skall du inte lasta Peugeot för.
Det skall du inte lasta Peugeot för.
Re: Bilreparationskostnader - 1929
Nej jag missunnar inte bilarbetarna sin välfärd och kan vid närmare eftertanke tänka mig att monsieur Armand kan få slippa grillen.
Däremot ifrågasätter jag om bilfabrikanter i allmänhet (och franska sådana i synnerhet) hört talas om begreppet livscykelkostnad. Har för mig att Porsche (av alla!) någon gång för länge sedan presenterade en konceptbil som var avsedd att gå länge och långt med minimala underhållskostnader. Den kom narurligtvis aldrig i produktion....
Edit: Porsche med långt liv:
http://www.9magazine.com/is-that-a-pors ... pinto.html
J18+1
Däremot ifrågasätter jag om bilfabrikanter i allmänhet (och franska sådana i synnerhet) hört talas om begreppet livscykelkostnad. Har för mig att Porsche (av alla!) någon gång för länge sedan presenterade en konceptbil som var avsedd att gå länge och långt med minimala underhållskostnader. Den kom narurligtvis aldrig i produktion....
Edit: Porsche med långt liv:
http://www.9magazine.com/is-that-a-pors ... pinto.html
J18+1
Re: Bilreparationskostnader - 1929
Den bilen har funnits sedan 1948 och heter Citroën 2CV.
Re: Bilreparationskostnader - 1929
Dessvärre har inte de smarta lösningarna i 2CV följt med i PSA-koncernens övriga produkter - men skala upp en 2CV 50-80% och jag är spekulant !
Re: Bilreparationskostnader - 1929
Man får god plats för 4 vuxna och bagage, vad skall du ha uppskalningen till? Det blir onödigt dyrt, både i tillverkning, drift och underhåll.
Re: Bilreparationskostnader - 1929
Optimalt (i min familjesituation) är naturligtvis en 2CV med en husvagn efter där man rivit ut inredningen och gjort ett bollhav till ungarna. Ägandet av en 807 är förhoppningsvis en övergående period i mitt liv.
Om jag skall vara lite seriös så förstår jag att de koreanska biltillverkare som lämnar 7 års garanti tar marknadsandelar på bekostnad av de traditionella tillverkarna, men garantin är väl en konsekvens av att koreanska (och för den delen kinesiska) bilarbetare inte har samma välfärd som europeiska - på sätt och vis tillbaka till T-fordstiden, om än på en annan tekniknivå.
J18+1
Om jag skall vara lite seriös så förstår jag att de koreanska biltillverkare som lämnar 7 års garanti tar marknadsandelar på bekostnad av de traditionella tillverkarna, men garantin är väl en konsekvens av att koreanska (och för den delen kinesiska) bilarbetare inte har samma välfärd som europeiska - på sätt och vis tillbaka till T-fordstiden, om än på en annan tekniknivå.
J18+1
Re: Bilreparationskostnader - 1929
Volvo har sedan decennier lämnat 5 års garanti - i USA.
Garanti är bara ett sätt att skaffa marknadsandelar och stärka konkurrensen. Bilbyggarlönerna är en minskande del av bilarnas totalpriser, utvecklingskostnaderna är nog störst. Pengarna tjänar man på servicen under bilens livstid, därför vill man ha lång livslängd och lämnar gärna garanti förutsatt att man servar på märkesverkstaden....
Garanti är bara ett sätt att skaffa marknadsandelar och stärka konkurrensen. Bilbyggarlönerna är en minskande del av bilarnas totalpriser, utvecklingskostnaderna är nog störst. Pengarna tjänar man på servicen under bilens livstid, därför vill man ha lång livslängd och lämnar gärna garanti förutsatt att man servar på märkesverkstaden....
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Bilreparationskostnader - 1929
Billigt i dagens penningsvärde; men dyrt på den tiden och samtidigt är det nostalgi i det hela.
Stefan
Stefan
Re: Bilreparationskostnader - 1929
Det skulle i så fall innebära drygt 10 000 kr, alltså ungefär 1 000 kr/månad, vilket i och för sig är högre än svenska motsvarande löner vid samma tid, men storleksordningen är densamma, så det är fullt rimligt att snittinkomsten för en amerikansk familj var 1 800-2 400 dollar 1929. Tänk på att den ekonomiska standarden i USA 1929 var ungefär lika hög som i Sverige 30 år senare.varjag skrev:Snittinkomsten per familj i USA 1929 - var mellan $1800 - 2400 - per år!
Re: Bilreparationskostnader - 1929
Visst är den ekonomiska standarden mycket högre i dag, men det handlar också om annan syn på pengar. Vi lever i dag i ett konsumtionssamhälle, där målet är att köpa så mycket som möjligt, ha obefintliga besparingar och knappt ens amortera på bolånen. Detta i kombination med att man har två inkomster per familjer gör att utrymmet för onödiga utgifter ökat ännu mer än den verkliga standarden har ökat.millgard skrev:Utvecklingen ligger i att bilarbetaren har såpass hög lön att han/hon idag kan åka på utlandssemester till andra sidan jordklotet med familjen. Efter att ha betalat hyra, kläder, mat, bil, platt-TV, skatt till välfärd etc.
Det skall du inte lasta Peugeot för.