Neil Armstrong död

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Neil Armstrong död

Inlägg av CvD » 25 augusti 2012, 21:34

Enligt BBC har den förste mannen på månen, Neil Armstrong, avlidit vid en ålder av 82 år.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Neil Armstrong död

Inlägg av predator » 25 augusti 2012, 22:27

fan vad alla är snabba . Synd i alla fall. Fast han hade ju i alla fall ett bra liv. ( får vi hoppas. )

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Neil Armstrong död

Inlägg av a81 » 25 augusti 2012, 22:54

Armstrong uppges ha blivit felciterad i sitt kända citat:

http://www.expressen.se/nyheter/armstro ... d-var-fel/

That's one small step for a man, one giant leap for mankind.
= Det här är ett litet steg för en människa, ett väldigt språng för mänskligheten. = rätt (men "a" hörs dåligt på inspelningen)

That's one small step for man, one giant leap for mankind. = Det här är ett litet steg för människan, ett väldigt språng för mänskligheten. = fel (men den version som brukar anges)

Det är lite konstigt att Neil Armstrong, som förmodligen kommer att vara allmänt känd långt in i framtiden som en av det stora upptäcktsresandena, lyckats vara så pass anonym under de 43 år som gått sedan månlandningen.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Neil Armstrong död

Inlägg av predator » 25 augusti 2012, 23:21

Jag hörde något om det. Han hade tydligen förberett en tal när han skulle landa men så råka han komma av sig. Vilket kan höras. Det är en liten paus.

Vad jag fatta det som så var det bara en del av jobbet att vara på månen. Vilket kan bero på att han ville vara så anonym när han kom tillbaka den. (och som vi sätt i filmen av robotarna så fick han inte prata om sin månlandning för sina chefer...)

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Re: Neil Armstrong död

Inlägg av Karl XVII » 26 augusti 2012, 00:58

Jag satt och såg filmen "Contact" då jag fick veta att han hade dött.

Trist att originalfilmen från månlandningen är "borta". Det är ett stort källhistoriskt problem. En kopia är alltid bara en kopia.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Neil Armstrong död

Inlägg av predator » 26 augusti 2012, 11:01

Ta det där igen. Är original filmen borta? Vad har dom för förklaring för det då?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Neil Armstrong död

Inlägg av a81 » 26 augusti 2012, 12:35

predator skrev:Vad jag fatta det som så var det bara en del av jobbet att vara på månen. Vilket kan bero på att han ville vara så anonym när han kom tillbaka den. (och som vi sätt i filmen av robotarna så fick han inte prata om sin månlandning för sina chefer...)
Det verkar rimligt, men jag har aldrig hört att han skulle ha varit förhindrad att prata om månlandningen för sina chefer. Men anonymiteten är paradoxal på så sätt att Neil Armstrong är en av de personer som, i egenskap av att vara först med något, kommer att vara allmänt känd långt in i framtiden, när minnena av personer som egentligen hade mycket större inflytande åren kring 1969 har bleknat bland allmänheten. För att dra en parallell bakåt i tiden: Alla vet vem Columbus var, men få vet vem som var tysk-romersk kejsare vid samma tid (Fredrik III).

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Neil Armstrong död

Inlägg av B Hellqvist » 26 augusti 2012, 14:33

Armstrong var en blygsam person, medan t.ex. Buzz Aldrin är mer utåtriktad (senast så hade Aldrin en liten röstroll i datorspelet Mass Effect 3). På ett annat forum jag är aktiv på hade en av medlemmarna sina egna minnen av Armstrong:

[quote="FACT-MAN-2";p="1441766"]I never thought I’d outline Neil, whom I first met when he was a young Navy pilot at the Navy’s Flight Test Pilot school at Paxtuxtent River Naval Air Station in Maryland. That was a relatively brief encounter but then we met again later at Edwards Air Force Base in California where he flew the X-15 for NASA and then again at the Cape after he had been selected for astronaut training in the second group of astronauts and had been assigned to the Gemini program, on which I worked.

Coming together there had an almost "old home week" feel to it because of our earlier encounters. You again? he quipped.

I recall meeting few men in my life who were as unassuming, self-effacing, quiet and reserved, and pleasant as Neil. His quiet, low profile demeanor was odd for a test pilot, most of whom have big egos and lots of braggadocio about them and enjoy being the center of attention. But that was not Neil, even though in his quiet way he was as fun loving as any of them, a guy with a very big mind who adored his work as an engineering test pilot and was an avid student of aviation who had won his PPL at age 16 in Ohio.

I never got much past the “Hey, guy, how are ya and what’s up these days?” sort of repartee with him, a relationship I had with several test pilots at Edwards and at Northrop and astronauts at the Cape. But I always enjoyed every minute of my time with these gents in whatever circumstances we came together, Neil in particular because he was fascinated I had known Jerry Vultee, an aviation pioneer he admired and whom enjoyed hearing stories about.

Test pilots are a unique species, of necessity graduate aeronautical engineers and technically oriented folks. My kind of people, whether a quiet type like Armstrong or a boisterous jokester one like Chuck Yeager or Gus Grissom.

It’s a shame Neil died of complications from heart surgery, he should have gone on for at least another decade. Look at Yeager, still pumping at 89.

Adios brutha! RIP! :([/quote]

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Re: Neil Armstrong död

Inlägg av Karl XVII » 29 augusti 2012, 02:06

predator skrev:Ta det där igen. Är original filmen borta? Vad har dom för förklaring för det då?
http://www.metro.se/metro-teknik/nasa-v ... igq!22131/

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Neil Armstrong död

Inlägg av Blixten » 2 oktober 2012, 19:20

Jag läste ett coolt citat av Neil. Han blev tillfrågad varför 25-årsjubileet inte firades mer och han svarade typ: "Jag är pilot och vi piloter tycker om att prata om att flyga. Inte att prata om att promenera" :-)

Skriv svar