MÖPar och kärringar, huk er i bänkarna

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

MÖPar och kärringar, huk er i bänkarna

Inlägg av spett » 27 december 2011, 20:54

Upptäckte denna näpna tingest.
Atco.jpg
Atco.jpg (33.06 KiB) Visad 723 gånger
Den har en 98cc Villiers tvåtaktare, gas, koppling och två bromsar.
Däremot bara en växel, ingen instrumentbräda, inga speglar, överhuvudtaget inget glas. Toppfart 16 kmt.
Fordonet heter Atco Trainer och lanserades med stor fanfar den 22 juni 1939.
Det rådde oro med anledning av de många trafikolyckorna och det hade beslutats att på nationell nivå införa förarutbildning för 7-17-åringar.
Den brittiske gräsklippartillverkaren Atco såg se en marknad som skulle passa deras kompetens och erbjöd sin Trainer för £35 lika med $168. Produktionen gick igång och en första serie på 250 tillverkades, många av dem uppställda på den förtjusande bilden nedan.
xx
1 september.jpg
1 september.jpg (46.49 KiB) Visad 723 gånger
Bilden publicerades den 1 September 1939. Många saker hände den dagen med anledning av det nya världskriget. BBC avbröt sina TV-sändningar och marknaden för Atco Trainer försvann. Under kriget prioriterades inte trafiksäkerheten, i Storbritannien ökade antalet trafikdöda med flera hundra % med anledning av mörkläggningen. Av de 250 tillverkade såldes blott 200 och de återstående nödslaktades i fabriken.
Ett liknande slöseri i större skala inträffade i andra änden av världskriget. Consolidated B-32 Dominator utvecklades som en reserv utifall att Boeing B-29 hade varit hopplös. Ett tag fanns 1500 B-32 beställda men det var B-32 som blev svårt försenad och den kom även i förenklad form knappt till fronten innan kriget tog slut. Av 118 levererade flögs 22 direkt till ett lager där de skrotades. Kvar på Consolidated fanns 12 stycken flygklara och 25 maskiner på produktionsbandet. De styckades direkt på plats. Jag har inte hittat några prisuppgifter på B-32 men om vi jämför med B-29 och plussar på eftersom tillverkningsserien blev så kort kan vi räkna med mer än en miljon dollar styck.
Sveriges statsskuld efter Stora Nordiska kriget sägs ha varit 27 miljoner riksdaler. Så bara de B-32 som skrotades av Consolidated borde ha kostat detsamma räknat i silver om man avräknar ett lämpligt belopp för motorer, andra användbara delar och skrotvärdet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: MÖPar och kärringar, huk er i bänkarna

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 december 2011, 23:14

Motorn gjordes av Villiers som lades ner på 1970-talet.
En intressant hemsida om Villiers är http://www.localhistory.scit.wlv.ac.uk/ ... lliers.htm

Stefan

Skriv svar