"Andreas, 17 år och hissfantast"

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Andreas, 17 år och hissfantast"

Inlägg av Hans » 4 april 2012, 10:03

.:ADDE:. skrev:-btw. jag har sökt på webben men har hittat väldigt lite om företaget DEVE Hiss AB. Det enda jag vet om dom är att de enbart tillverkar hydraulhissar mellan 60-talet fram till 1990.
Prova med att kontakta Schindler, ibland blir man förvånad av hur hjälpsamma folk kan vara bara man frågar.

http://www.schindler.se/des-index/des-k ... showtab=16
http://www.schindler.se/des-index/des-kg-kontakt.htm

MVH

Hans

.:ADDE:.
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 april 2012, 17:47

Re: "Andreas, 17 år och hissfantast"

Inlägg av .:ADDE:. » 4 april 2012, 20:45

Jokke skrev:Påminner mig lite om spårvagnsfantasten Carl Henrik.

Jomenvisst! Honnom har jag träffat. vi gick bl.a. på samma skola, och har lite kontakt då vi är medlemmar i föreningen spårvägssällskapet (Jag älskar tåg o spårvagnar med...)

-Och nej! Jag har inte åkt i en paternoster, jag önskar att jag kan göra det en vacker dag :)

EDIT:

@hans: Jovars, har kontaktat KONE flera gånger och frågat, och det har gått hur smidigt som helst, de är väldigt öppna och hjälpsamma. bl.a. är det enklast när det är just KONE som moderniserar en hiss, ber man dem snällt kan man få behålla en eller annan gammal knappsats, t.ex. de på stockholms central är så snälla så jag får behålla alla knappar från alla hissar, men då blev det likasinnade som frågade mig om de vill ha en :)

Ska prova att kontakta Schindler å fråga, de ger ut för lite info om devehissar, tycker jag...

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: "Andreas, 17 år och hissfantast"

Inlägg av Blixten » 4 april 2012, 22:19

:welcome:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Andreas, 17 år och hissfantast"

Inlägg av Hans » 6 november 2014, 16:46

Jag had nu åkt mer paternosterhiss, hela vägen runt. Jag överlevde fast det var i kommunisternas gamla högkvarter i Prag. Dessutom så åkte jag med en polare senare och vi konstaterade under uppfärd att det satt en sorts skivor i spår, vi konstaterade att de var nog för att förhindra klämskador. Fast han ville prova om de verkligen gled i sina spår. Tvärstopp på bråkdelen av en sekund och ett rejält larm gick igång. Vi fick vackert vänta i kanske fem minuter innan den började rulla.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: "Andreas, 17 år och hissfantast"

Inlägg av Marcus » 15 november 2014, 12:53

Sådana hissar är verkligen kul, inte alls som en vanlig hiss.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Andreas, 17 år och hissfantast"

Inlägg av Hans » 15 november 2014, 18:05

Jepp, jag skall inte säga att jag är rädd men jag har respekt när jag kliver in och ut. En tjeck var mer avspänd och klev på med kaffet i ena handen och mobilen i andra.

MVH

Hans

cleve
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 februari 2021, 13:09
Ort: höör

Re: "Andreas, 17 år och hissfantast"

Inlägg av cleve » 4 februari 2021, 13:47

Ni har väl sett filmen där Buster Keaton åker hiss !

Skriv svar