Mopeden fyller 60 år 2012

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Mopeden fyller 60 år 2012

Inlägg av Anders Nyman » 8 november 2011, 18:08

Mopeden fyller 60 år under 2012, å med det så har Trafikverket en stor och härlig utställning på Vägmuseet Pylonen i Borlänge. http://www.trafikverket.se/Museer/Borlange :wink: Å, utställningen håller på till våren 2012. (30/4)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Mopeden fyller 60 år 2012

Inlägg av Lasse O » 10 november 2011, 19:28

Själv kommer jag ihåg min första moped. Det var ett hemmabygge med en 1 hk Sachsmotor på en Monarkram. Sedan skaffade jag och några kamrater en 5,5 hk cylinder, planade toppen och polerade insugen så att vi kunde skrämma upp den i närmare 70 km/tim. Visst drog den lite mer bensin men då den kostade under en krona litern var det inget stort problem.
Med ett 28-taggars bakdrev kunde man nå ännu högre hastigheter men accelerationsförmågan blev förstås inte den bästa.
Loppor på tändstiftet var alltid ett problem och jag har ännu i dag inte begripit varför just min moped ständigt plågades av sådana. För lite eller för mycket olja i blandningen?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Mopeden fyller 60 år 2012

Inlägg av Anders Nyman » 13 november 2011, 18:14

Lasse Odrup skrev:Själv kommer jag ihåg min första moped. Det var ett hemmabygge med en 1 hk Sachsmotor på en Monarkram. Sedan skaffade jag och några kamrater en 5,5 hk cylinder, planade toppen och polerade insugen så att vi kunde skrämma upp den i närmare 70 km/tim. Visst drog den lite mer bensin men då den kostade under en krona litern var det inget stort problem.
Med ett 28-taggars bakdrev kunde man nå ännu högre hastigheter men accelerationsförmågan blev förstås inte den bästa.
Loppor på tändstiftet var alltid ett problem och jag har ännu i dag inte begripit varför just min moped ständigt plågades av sådana. För lite eller för mycket olja i blandningen?
Skulle ha varit roligt och sett ditt Hemmabygge. :idea:

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Mopeden fyller 60 år 2012

Inlägg av Sarvi » 13 november 2011, 19:07

Intressant nog har påhängsmotorvelocipeden fått en oväntad renässans i och med att elcyklar blir vanligare. En kollega har en sådan som innebär att han utan större problem slår såväl de göteborgska bilköerna som den göteborgska kollektivtrafiken när det gäller att ta sig de knappt 1,5 milen från hemmet till jobbet.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Mopeden fyller 60 år 2012

Inlägg av Lasse O » 17 november 2011, 21:30

Anders Nyman skrev:
Lasse Odrup skrev:Själv kommer jag ihåg min första moped. Det var ett hemmabygge med en 1 hk Sachsmotor på en Monarkram. Sedan skaffade jag och några kamrater en 5,5 hk cylinder, planade toppen och polerade insugen så att vi kunde skrämma upp den i närmare 70 km/tim. Visst drog den lite mer bensin men då den kostade under en krona litern var det inget stort problem.
Med ett 28-taggars bakdrev kunde man nå ännu högre hastigheter men accelerationsförmågan blev förstås inte den bästa.
Loppor på tändstiftet var alltid ett problem och jag har ännu i dag inte begripit varför just min moped ständigt plågades av sådana. För lite eller för mycket olja i blandningen?
Skulle ha varit roligt och sett ditt Hemmabygge. :idea:
Kanske inte. Ramen var klarröd och tanken och andra detaljer var vita. Den var ingen fröjd för ögat men med den och andra mopeder utforskade vi omgivningarna runt Karlstad och lärde oss mycket om stadens geografi.

Mopeden på min tid betydde Frihet. Frihet att utforska omgivningar och att slippa ta bussen till och från kvällsaktiviteter som brottning och bordtennis.
Dagens ungdomar har nog svårt att förstå vad mopeden betydde för oss som växte upp på 60-talet.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Mopeden fyller 60 år 2012

Inlägg av Anders Nyman » 21 november 2011, 18:04

Finns en vacker gammal Moppe där inne på utställningen, men med den är det inget speciellt, däremot hemmabygget som någon har gjort å hakat på den gammla moppen. Någon har byggt en campingvagn i miniatyr å hängt på efter moppen. Å, där i, så har de all tillbehör man behöver till en lyckad Tältsemester med en moppe... :idea: :idea:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mopeden fyller 60 år 2012

Inlägg av Hans » 21 november 2011, 19:03

Anders Nyman skrev:Mopeden fyller 60 år under 2012
Lite sverigecentriskt.

Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moped#Historik


Bild
1912 års Douglas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Moped#History

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Mopeden fyller 60 år 2012

Inlägg av Fredrik Andersson » 21 november 2011, 20:17

Jag puttrade runt på en Zündapp KS50. Med lite modifieringar av cylinder, topp och förgasare gick den närmare 100 blås. Teoretiskt sett alltså. För jag skulle ju aldrig göra något sådant... :oops:
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Skriv svar