Varför ingen nolla?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Varför ingen nolla?

Inlägg av Hans » 28 oktober 2011, 13:38

När man t.ex. ringer Sverige från utlandet så skall man inte slå nollan i riktnumret - istället för 08 123456 så skall man slå 0046 8 123456.

Kan någon förklara varför?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför ingen nolla?

Inlägg av Markus Holst » 28 oktober 2011, 14:49

Nu i elektronikens tidevarv torde det inte vara något problem att ha med nollan även i dessa nummer och låta "operatören" bortse frånd en. Värre var det med de gamla växlarna.

Nollan i riktnummer finns, som jag förstår det, för att din lokala växel skall förstå att den skall koppla dig till ett annat riktnummer. Av samma anledning är det två nummer i utlandsnumren så växeln fattar att du skall till utlandsavdelningen.

Men på gamla goda tiden gick detta i flera steg. Först hamnar du i lokalväxeln. Med en nolla först skickar de dig till Storväxeln, men de skickar inte med flörsta siffrans om ju inte behövs längre. Och om storväxeln setr en nolla först skickar de dig till utlandsavdelningen.

Och när du ringer från utlandet är du ju inte i någt svenskt riktnummerområde utan ditt samtal handlar direkt i storväxeln som sorterar riktnummer. Hittar den en nolla först skickas du vidare till utlandsväxeln och du kopplas i ditt angivna exempel till Japan.

0= ok, han skall inte ringa inom riktnummerområdet. Vi kopplar honom till storväxeln då.
nästa nolla = aha, han skall utomlands!!

Vid samtal från utlandet gäller ju inte första raden och, ja, du fattar.

Så förklarade pappa det en gång men han har varit död sedan 1979.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför ingen nolla?

Inlägg av Hans » 28 oktober 2011, 15:23

Tack, det var pedagogiskt förklarat för jag tror faktiskt jag förstod.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför ingen nolla?

Inlägg av Hans » 12 december 2011, 17:26

Snart historia på riktigt: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lang-o ... riktnummer

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Varför ingen nolla?

Inlägg av Hexmaster » 12 december 2011, 18:40

Jag grävde i riktnummerhistoria en gång, föranledd av undringar som "varför 08 och inte 01? Varför 031 och inte 02 eller ens 03?" m.fl.

Fick en bibba av vänlig själ. Läste hela och gick in i någon sorts riktnummervägg. Satiken vad komplicerat det var.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför ingen nolla?

Inlägg av Markus Holst » 12 december 2011, 22:37

08 är enkelt.

Från början hade Stockholm riktnummer 010. det var på den gamla goda tiden med mekaniska växlar då ett telefonnummer skulle bestå av 9 siffror, riktnummer och abonnentnummer sammanräknat. Större orter hade 3-siffriga riktnummer och 6-siffriga abonnentnummer medan mindre orter hade 4-siffriga riktnummer och 5-siffriga abonnentnummer. Denna indelning är i stort kvar, även om många orter idag, med den digitala tekniken till hjälp, fått fler siffror i numret.

Nåväl. 9 siffror var det. Stockholmare har uppvisat en oanad förmåga att yngla av sig varför det snart inom riktnummerområdet behvödes så många telefoner att det inte räckte med 6 siffror i abbonentnumret. Vad gör man då? Man kunde inte gå ned til tvåsiffrigt 01, eftersom det fanns många andra riktnummer som började på den kombinationen. Man fick leta efter en siffra som inte användes, och tydligen var åttan den första lediga man kom på. Och i ett huj hade Stockholm bara två siffror i riktnumret vilket gav plats för 7 siffror i abonnentnumret och man fick plats med 10 gånger så många abbonentnummer.

Så var det, berättade Pappa.

Varför Göteborg heter 031 och inte 030 har jag undrat många gånger och har inget svar på heller. Dock finns det ett riktnummer 0300 (Kungsbacka) som kanske lade käppar i hjulet. Fast samma sak är det ju med 0200. Därför heter Västerås 021.

BMJ
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 november 2008, 22:55

Re: Varför ingen nolla?

Inlägg av BMJ » 13 december 2011, 20:58

Kan detta verkligen stämma?
Riktnummer borde logiskt sett ha införts över hela landet samtidigt, så att ta "första lediga siffra" känns konstigt då stora delar av Norrland har riktnummer som börjar på 09. var 08X ledigt borde väl Norrland fått dessa.

Vidare kan man undra om det i Falun (023) fanns så många abonnenter så att ett tresiffrigt riktnummer behövdes.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför ingen nolla?

Inlägg av Markus Holst » 13 december 2011, 21:40

BMJ skrev:Kan detta verkligen stämma?
Riktnummer borde logiskt sett ha införts över hela landet samtidigt, så att ta "första lediga siffra" känns konstigt då stora delar av Norrland har riktnummer som börjar på 09. var 08X ledigt borde väl Norrland fått dessa.

Vidare kan man undra om det i Falun (023) fanns så många abonnenter så att ett tresiffrigt riktnummer behövdes.
Jag är inte säker på att riktnummer infördes överallt samtidigt. Det skedde väl i den takt som telefonnätet automatiserades? Det låter inte omöjligt att detta skedde senast i Norrland. Rikssamtal fick väl på sina håll beställas även efter att lokala stationers automatiserats? Jag är bara 51 år men minns när man fick beställa vissa utlandssamtal.

Även har ju andra riktnummer ändrats. Gotland fick väl ett som det var två riktnummer, ett i norr och ett i söder, för att senare få nöja sig med ett igen?

Falun kan ha fått tresiffrigt nummer i kraft av att vara residensstad och ansedd som en tillväxtbygd.

Men jag vet egentligen inte.

Skriv svar