Sågarnas uppkomst och sågepisoder

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Sågarnas uppkomst och sågepisoder

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 oktober 2011, 23:17

Tittar man på äldre bilder eller filmsekvenser så ser man att två man sågar en stock från varsin sida. Det är en form av sågning som oftast användes på alllehanda sågverk under 1800-talet. Nu finns det fogsvans, tigersåg och motorsåg, fogsvansen har funnits länge, tigersågen har funnits sedan 1990-talet har jag för mig och motorsågen introducerades i slutet på 1940-talet (det var en notis om det i den nya tidskriften "Teknikhistoria, se tråden om det).

Nu tog jag bara några enstaka sågar, det finns som sagt vad mycket mer och när började dessa att användas?

I nr 1/2011 av Teknikhistoria (första numret) finns det på sidan 59 att den motorsåg som introducerades 1949 och som vägde 20 kg i jämförelse med dagens motorsågar som väger drygt en fjärdedel av den ursprungliga motorsågen.

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 6 gånger.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Sågarnas uppkomst

Inlägg av Der Löwe » 6 oktober 2011, 23:40

Min morfar, som var skogshuggare, berättade om de första motorsågarna som man var två man för, en som var etta och styrde, en stod på andra sidan och höll i ett handtag till klingan. Senare tidiga enmans sågar hade flotör, så de tappade varvtalet när man lutade sågen för mycket.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Sågarnas uppkomst

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 oktober 2011, 23:54

Det är intressant med olika personöden, några i min släkt är också varit verksamma i skogsbruket och mormorsfar tillverkade möbler som han också hade en viss försäljning på. Men jag vet inte vad han hade för sågar och förmodligen var det ett trähandtag med en taggat metallbit på. Motorsågar har jag handskas med själv vid några tillfällen och man få inte vara för slapp för att handskas med dessa.

Några sågtyper som jag har funderingar på när dessa kom för första gången.

Fogsvans; Jag har för mig att den har åtminstone funnits sedan första halvan av 1900-talet, men någonting klingade till i mitt huvud att det måste vara eventuellt senare.
Själva sågen är gammalt och enligt Wikipediaartikeln om såg så användes sågen redan av egypterna.

Sedan kom jag på en episod som jag såg i Fornminnesregistret; en såg i Björklinge socken norr om Uppsala var så långsam att man bara kunde ta en stock per dag. Undrar nästan var det var för såg.

Stefan

Skriv svar