Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Inlägg: 1586
Blev medlem: 23 april 2008, 22:49
Ort: Tidigare Ryssland numera Sverige
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av mythcracker » 9 september 2011, 23:22

Markus Holst skrev:Naturligtvis kan du inte det.
Ok, så då kan vi inte lita på NÅGON bild alls från NASA:s sajt, inte ens på LRO-bilderna som ligger där, för de är också digitala och kan ha manipulerats. Bra, då har inte NASA heller några bevis på att de flög till månen. Tack, men du räddade just denna långa diskussion! :D
Markus Holst skrev:Jag har bett dig försvara dina bilde rgenom att länka till NASAs visning av dem där NASAs syfte med dem visas. Fortfarande är det du som vill bevisa saker här. Jag vill fortfarande bara bevisa mvilken dålig debattör du är.
Vilken dålig debattör jag är? Typiskt att komma med ad hominen-argument när man själv har tunnt med sakargument.

/MC
Senast redigerad av 1 mythcracker, redigerad totalt 9 gånger.
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Nord
Medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 1 november 2006, 00:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Nord » 9 september 2011, 23:22

Markus Holst skrev:Nord, du svarar inte på en enda av mina frågor.

Jag har ju svarat, återigen öppna ögonen och läs tråden!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Markus Holst » 9 september 2011, 23:24

Nord skrev:
Markus Holst skrev:[
NASA måste någon gång ha presterat vetenskapliga avhandlingar om månfärderna. Hur förhåller du dig till dessa?
Har du läst dessa avhandlingar själv?
Jag försöker fortfarande bara bevisa brister i ert resonemang varför det inte är vesäntligt för mig att läsa något i ämnet. För dig som däremot vill visa att NASA ljuger vore det väl viktigt att vara just påläst, och att ha tillräckligt på fötterna?

Fortfarande saknar jag svar från dig om dina gula streck.

Hur kan MC anse mig ha tunna argument när jag ännu inte försökt att bevisa mer än att ni är dåliga debattörer? I det fallet har jag 100 sidor gosa argument :lol: Ang. apollofärderna vill jag inte bevisa något alls.

Nord
Medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 1 november 2006, 00:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Nord » 9 september 2011, 23:27

Markus Holst skrev:
Nord skrev:
Markus Holst skrev:[
NASA måste någon gång ha presterat vetenskapliga avhandlingar om månfärderna. Hur förhåller du dig till dessa?
Har du läst dessa avhandlingar själv?
Jag försöker fortfarande bara bevisa brister i ert resonemang varför det inte är vesäntligt för mig att läsa något i ämnet. För dig som däremot vill visa att NASA ljuger vore det väl viktigt att vara just påläst, och att ha tillräckligt på fötterna?

Fortfarande saknar jag svar från dig om dina gula streck.

Hur kan MC anse mig ha tunna argument när jag ännu inte försökt att bevisa mer än att ni är dåliga debattörer? I det fallet har jag 100 sidor gosa argument :lol: Ang. apollofärderna vill jag inte bevisa något alls.
Marcus, av alla dåliga debattörer tar du priset. Du har ingenting på fötterna, du vet det också och går avsiktligt in för att provocera. Jag har just förlorat all respekt för dig som debattör och kommer inte svara på dina inlägg hädanefter.
Senast redigerad av 1 Nord, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av MD650 » 9 september 2011, 23:28

Ok, så då kan vi inte lita på NÅGON bild alls från NASA:s sajt, inte ens på LRO-bilderna som ligger där, för de är också digitala och kan ha manipulerats. Bra, då har inte NASA heller några bevis på att de flög till månen.
Behöver inte betyda att de bilderna är de enda som finns som visar det som skett.
Det är rimligt att anta att originalbilder (eller omanipulerade kopior) torde förvaras på ett säkrare ställe än på internet där hela världen har tillgång till.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Markus Holst » 9 september 2011, 23:29

Nord skrev:
Markus Holst skrev:Nord, du svarar inte på en enda av mina frågor.

Jag har ju svarat, återigen öppna ögonen och läs tråden!
Nej du har inte svarat.

Min fråga: Vad får dig att tro att dina gula streck har det infallande ljusets riktning? Jag tycker du har fel.
Ditt svar: Gula streck = solljus.

Detta ger inte vid handen på vad sett du kommit fram till att ljuset har den riktning du hävdar, och jag tror du har fel.

Nord
Medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 1 november 2006, 00:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Nord » 9 september 2011, 23:29

MD650 skrev:
Ok, så då kan vi inte lita på NÅGON bild alls från NASA:s sajt, inte ens på LRO-bilderna som ligger där, för de är också digitala och kan ha manipulerats. Bra, då har inte NASA heller några bevis på att de flög till månen.
Behöver inte betyda att de bilderna är de enda som finns som visar det som skett.
Det är rimligt att anta att originalbilder (eller omanipulerade kopior) torde förvaras på ett säkrare ställe än på internet där hela världen har tillgång till.

Lätt att anta, men då de tappat bort 300kg mångrus, och spelat över alla orginalfilmer så kan man ju undra....

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Markus Holst » 9 september 2011, 23:30

Nord skrev:spelat över alla orginalfilmer så kan man ju undra....
Källa?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av MD650 » 9 september 2011, 23:32

Nord skrev:
Lätt att anta, men då de tappat bort 300kg mångrus, och spelat över alla orginalfilmer så kan man ju undra....
Det är en annan sak. Nu diskuterades bilders äkthet eller inte.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Inlägg: 1586
Blev medlem: 23 april 2008, 22:49
Ort: Tidigare Ryssland numera Sverige
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av mythcracker » 9 september 2011, 23:33

MD650 skrev:
Ok, så då kan vi inte lita på NÅGON bild alls från NASA:s sajt, inte ens på LRO-bilderna som ligger där, för de är också digitala och kan ha manipulerats. Bra, då har inte NASA heller några bevis på att de flög till månen.
Behöver inte betyda att de bilderna är de enda som finns som visar det som skett.
Det är rimligt att anta att originalbilder (eller omanipulerade kopior) torde förvaras på ett säkrare ställe än på internet där hela världen har tillgång till.
Jo, men samtidigt, det enda vi får ta del av är det som NASA cirkulerar runt på webben i form av sina Apollo- och LRO-bilder. Och så länge som de tjyvhåller på originalbilderna så har vi ingen vetenskapligt hållbar bevisning. Vi är inte ens säkra på att Voyager- och Viking-bilderna är äkta de heller. Hela NASA:s verksamhet står helt utan bevis i.o.m. att det de presenterar är digitalt inscannat.

Å andra sidas, som Nord redan har påpekat, NASA hade *lite* otur med sina originalfilmer, de råkade visst gå förlorade på något sätt (överspelade eller borttappade vet jag inte). De är sannerligen otursförföljda de här NASA-gubbarna.

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Nord
Medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 1 november 2006, 00:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Nord » 9 september 2011, 23:35

MD650 skrev:
Nord skrev:
Lätt att anta, men då de tappat bort 300kg mångrus, och spelat över alla orginalfilmer så kan man ju undra....
Det är en annan sak. Nu diskuterades bilders äkthet eller inte.

Diskussionen är död, ni accepterar inte Nasas egna bilder från deras egen server. Men ni accepterar de bevis ni inte fått se utan bara hört om, det säger allt om nasafalangen, med folihattarna på.

Det är just detta jag hävdat hela tiden, ni ser inte, ni vill inte se. Ni håller för öronen och blundar och sjuger nasas lov.

Grattis till dumstrutarna grabbar!

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Inlägg: 1586
Blev medlem: 23 april 2008, 22:49
Ort: Tidigare Ryssland numera Sverige
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av mythcracker » 9 september 2011, 23:39

Och så här upptäcker man nya Apollo-filmer efter 37 år, medan andra inspelningar räddas i sista stund från att kastas bort. NASA har verkligen "ordnung" på sina grejor. :D

/MC

http://www.cosmosmagazine.com/node/818
Feature - online
Space Week: Lost Moon landing tapes discovered
1 November 2006

by Carmelo Amalfi

Cosmos Online

For years 'lost' tapes recording data from the Apollo 11 Moon landing have been stored underneath the seats of Australian physics students. A recent search has uncovered them.

They were nearly thrown out with the rubbish. But a last minute search instead has scientists in Western Australia dusting off several boxes of 'lost' NASA tapes which record surface conditions on the Moon just after Neil Armstrong stepped into space history on 21 July 1969.

After addressing Earth, the American astronaut set up a package of scientific instruments, including a dust detector designed by an Australian physicist. The data collected by the detector was sent back to ground stations on Earth and recorded on magnetic tapes - copies of which are as rare as the 'misplaced' original video footage of the 1969 touchdown.

Last week, up to 100 tapes, clearly marked "NASA Manned Space Center", turned up after a search in a dusty basement of a physics lecture hall at Curtin University of Technology in Perth, Western Australia. One of the old tapes has been sent to the American space agency to see whether it can be deciphered and 'stripped' of any important data which may have survived the ravages of time.

The data are a daily record of the environmental conditions and changes taking place at the lunar site after the Eagle landed safely in the Sea of Tranquility. The most important data were collected after the lunar module blasted off the surface later that day, leaving the still-running instrumentation behind.

The information showed that scientific instruments could be affected by setting them up around landing or take-off sites. They also proved that NASA did go to the Moon.

The data represented, "the only long-term information on the lunar surface environment, and as such are ideal for planning future lunar missions," according to NASA's website.

The "Early Apollo Scientific Experiment Package" (EASEP) deployed by Armstrong and Edwin 'Buzz' Aldrin - a member of the Cosmos editorial advisory board - consisted of several self-contained experiments including temperature and seismic activity gauges and a small dust detector designed by Sydney-born physicist and environmental consultant Brian O'Brien, 72, who now lives in Perth.

The EASEP tool kit was the forerunner of other experimental instrument packages used on the Apollo missions. It was unplugged on 3 August 1969, having survived the harsh lunar conditions despite, in NASA's words, "operating temperatures which exceeded the planned maximum by 30 degrees Celsius". The EASEP instruments were activated again the following day, but by August 27, the experiment was terminated when it stopped responding to commands from Earth ground stations.

At the time, O'Brien believed lunar dust thrown up by the ascending NASA module would affect the instruments left on the Moon. He thought that lunar dust could settle on and ruin some of the experiments, which is, in fact, what happened.

Future moon dust experiments set up the equipment further away from the lunar modules, and carried glass-covered solar cells to reduce the impact of dust accumulating on the instrumentation.

On Apollo 11, the dust detector was attached to the seismometer unit. O'Brien's Lunar Dust Detector Experiment (also called the Dust, Thermal and Radiation Engineering Measurements Package) was designed to assess long term effects of the lunar surface environment on silicon solar cells used on the Apollo missions.

This was achieved by measuring the dips in power supply caused by high-energy cosmic particles, ultraviolet radiation and dust and debris, the data also having implications for the health and safety of astronauts exposed to extraterrestrial conditions.

The re-discovery of the magnetic tapes at Curtin follows NASA's admission in August this year that it no longer knew where to find the original video tapes of the 1969 landing and Armstrong's famous speech to at least 600 million people around the world.

The originals were recorded at three tracking stations - one in the U.S. and two in Australia at Honeysuckle Creek tracking station in the Australian Capital Territory and Parkes radio telescope in central-western New South Wales. Recorded on telemetry tapes, they are said to be the best quality images of the landing (unconverted slow scan TV) yet to be seen by a public still fascinated by the early space race. These tapes were mislaid in the early 1980s on their way to NASA's Goddard Space Flight Centre in Greenbelt, Maryland.

O'Brien brought his data tapes to WA when he left the University of Sydney to head up the state's first Environmental Protection Authority. He placed the tapes in the safe hands of Curtin colleague John de Laeter, emeritus professor of applied physics, whose office is now a temporary home to some of the 28 centimetre-diameter tapes.

When I visited de Laeter's office to view the tapes, they looked new, but their age was given away by the fading labels on the plastic covers that detailed in handwritten pen the date and particulars of the lunar surface recordings.

The first 25 years of their storage life at Curtin was in a closet-sized store room in a small marine science laboratory in the main physics building. They were later moved to bigger premises under the lecture hall where they have languished underneath the seats of countless physics students for years.

O'Brien decided to go looking for the tapes after reading about mislaid television tapes that NASA and Australian scientists are still looking for.

At first, one box of O'Brien's old tapes was found. Then, a second search last week by de Laeter, O'Brien and a laboratory manager turned up the rest of the boxed tapes just as the searchers were about to give up. The tapes were almost obscured under outdated electronic equipment which the men had to move.

O'Brien was unavailable for comment.

Read Buzz Aldrin's account of what it's like to walk on the Moon here.
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av MD650 » 9 september 2011, 23:40

mythcracker skrev: Jo, men samtidigt, det enda vi får ta del av är det som NASA cirkulerar runt på webben i form av sina Apollo- och LRO-bilder. Och så länge som de tjyvhåller på originalbilderna så har vi ingen vetenskapligt hållbar bevisning. /MC
Och då är det svårt att försöka påvisa nånting med hjälp av bilder tagna från internet som vi inte vet om de går att använda som bevis eller inte.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Markus Holst » 9 september 2011, 23:42

Nord skrev:
MD650 skrev:
Nord skrev:
Lätt att anta, men då de tappat bort 300kg mångrus, och spelat över alla orginalfilmer så kan man ju undra....
Det är en annan sak. Nu diskuterades bilders äkthet eller inte.

Diskussionen är död, ni accepterar inte Nasas egna bilder från deras egen server. Men ni accepterar de bevis ni inte fått se utan bara hört om, det säger allt om nasafalangen, med folihattarna på.

Det är just detta jag hävdat hela tiden, ni ser inte, ni vill inte se. Ni håller för öronen och blundar och sjuger nasas lov.

Grattis till dumstrutarna grabbar!
Hur kan du hävda detta? Det är ännu en av dessa underliga svängar som visar att ni är just debattörer. Jag vill få dig att argumentera för din sak. Jag vill inte bevisa något, mer än mäjligen at du inte är tillräckligt påläst för att använda så stora ord som du gör.

Vad menar du att det är jag accepterat? Jag har bara pekat på svagheter i er bevisning. Det är inte samma sak som att acceptera "motståndarsidan". Det är blott och bart att visa att du inte har nog med kött på benen.

Jag accepterar NASAs bilder från deras egen server, men man måste se dem så som de är tänkta att visas och diskutera det de är tänkta att visa. Därför har jag hävdat att bilderna kan vara tillrättalagda för att visa det NASA vill visa med dem och inte skall tas som inteckning för att de visar mer än de visar. Vad är konstigt med det? Således kan de inte användas som bevis för någonting, egentligen.

Och du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av MD650 » 9 september 2011, 23:43

Nord skrev:
Diskussionen är död, ni accepterar inte Nasas egna bilder från deras egen server. Men ni accepterar de bevis ni inte fått se utan bara hört om, det säger allt om nasafalangen, med folihattarna på.

Det är just detta jag hävdat hela tiden, ni ser inte, ni vill inte se. Ni håller för öronen och blundar och sjuger nasas lov.

Grattis till dumstrutarna grabbar!
Jag har ställt ett antal frågor där jag har fått klart för mig att bilderna som används som argument i denna tråd inte vetenskapligt går att bevisa att det är omanipulerade eller inte.

Skriv svar