millgard skrev:Som vanligt i dessa sammanhang tar man ut en liten fråga, konstruerar ett "krav" som man sedan med diverse uträkningar, diagram osv påstår att man inte klarade av.
Det är fysikens lagar som sätter dessa krav, att ett föremål måste ha en viss fart för att slita sig loss från jorden.
millgard skrev:Var någonstans framgår att det är just 2400 m/s som behövs? Och varför är det just 2400 m/s som behövs? Och hur kan man I SÅ FALL vara så säker på att det INTE var så att denna hastighet uppnåddes?
NASA hävdar det. Och de anger kurvan som du ser i första inlägget --- men som avviker KRAFTIGT från den fart som andra räknat fram. En NASA-lögn eller bara en slump?
millgard skrev:Även de värsta konspirationsteoretikerna måste hålla med om att människan har lämnat efter sig saker på månen, tex laserspeglar osv som kan ses från jorden. Hur kom de dit om man inte ens klarade av att uppnå 2400 m/s?
Jag är ingen konspirationsteoretiker, men jag håller med om att saker har lämnats på månen, både av ryssarna och amerikanerna. T.ex. laserreflektorerna. Ryssarna levererade sådana till månen med sina obemannade farkoster för övrigt.
millgard skrev:Jag finner det vara lika fånigt påstående som alla andra konspirationsteorier, låt vara att den var lite pikant då det i detta fall påstås vara "ryska fysiker" som ligger bakom uträkningarna (varför man måste vara fysiker för att komma med de enkla påståenden som lämnats ovan övergår mitt förstånd).
Spelar ingen roll om det är ryska fysiker eller amerikanska forskare som räknat ut det --- det relevanta är om den uträkningen är riktig eller felaktig.
millgard skrev:Good try, MC - men jag tror att Skalman är fel forum för sådana dumheter. Prova i Aftonbladets chatrum.
Jag är inte här för att övertyga någon, allra minst dig. Jag vill bara upplysa läsarna om de här uträkningarna -- de verkar vara tämligen okända för de flesta. Liksom incidenten från 1970 med den "borttappade" månkapseln. Är den incidenten också "dumheter" eller vad?
Och du behöver inte hänvisa mig till andra forum. Detta är väl en öppen plats där alla kan diskutera diverse saker och ting? Du verkar tro på den amerikanska officiella månhistorien, att den är sann, och du anser att NASA inte pratar dumheter -- ja, då är jag bara glad för din skull. Själv är jag dock inte lika övertygad och vill gärna ta reda på mer.
/MC