Smalspåriga fynd
Smalspåriga fynd
I annan tråd har jag berättat om hur många Renault 4 jag såg i Syd-Frankrike.
Mitt missbruk har därifrån lett till ett nära studium av Luxemburg industrijärnvägar och jag vill berätta om Ideal Lederwerke i Wiltz i norra Luxemburg.
Ideal Lederwerke var ett garveri men ett mycket stort sådant, specialitererna var band för maskiner och kromat läder. Verksamheten var så pass stor att fabriken ägde en egen järnväg med ett litet Deutz-lok och hästar. Spårvidden var 800mm men jag återkommer till det.
Efter ockupationen 1940 blev Ideal snabbt ariserad och fick tydligen jättebeställningar för det investerades i järnvägen. År 1941 inköptes ett Krauss-lok från 1895 som länge arbetat vid en gruva i södra Luxemburg. Man nöjde sig inte med denna utan 1942 tillkom ett nytt ackumulatorlok från la Meuse i Líege. Det står ingenstans att det loket kom till Ideal som ny så det är en gissning från mig. Ett ackumulatorlok har ingen eldstad utan bara en stor tank fylld med överhettat vatten som flashar till ånga när man släpper den till cylindrarna. Problemt är förstås att du behöver en stor ångpanna i närheten som kan fylla tanken. En sådan panna hade Ideal och på bilden ser vi loket vid kranen. Spårvidden anges till 800mm.
Ångloket från Krauss anges ha haft en spårvidd på 700mm vid sin gruva och här har vi en bild av samma lok 2004, spårvidden anges till 700mm.
När Ideal slog igen 1961 såldes loket till en samlare men är sedan 2004 i trafik igen på en tredje liten järnväg grensle över fransk-luxemburgska gränsen.
Så jag undrar förstås om Ideal Lederwerke hade blandade spårvidder eller om alltihop faktiskt var 700mm.
Inte är detta viktigt men det är bättre än fotboll.
Mitt missbruk har därifrån lett till ett nära studium av Luxemburg industrijärnvägar och jag vill berätta om Ideal Lederwerke i Wiltz i norra Luxemburg.
Ideal Lederwerke var ett garveri men ett mycket stort sådant, specialitererna var band för maskiner och kromat läder. Verksamheten var så pass stor att fabriken ägde en egen järnväg med ett litet Deutz-lok och hästar. Spårvidden var 800mm men jag återkommer till det.
Efter ockupationen 1940 blev Ideal snabbt ariserad och fick tydligen jättebeställningar för det investerades i järnvägen. År 1941 inköptes ett Krauss-lok från 1895 som länge arbetat vid en gruva i södra Luxemburg. Man nöjde sig inte med denna utan 1942 tillkom ett nytt ackumulatorlok från la Meuse i Líege. Det står ingenstans att det loket kom till Ideal som ny så det är en gissning från mig. Ett ackumulatorlok har ingen eldstad utan bara en stor tank fylld med överhettat vatten som flashar till ånga när man släpper den till cylindrarna. Problemt är förstås att du behöver en stor ångpanna i närheten som kan fylla tanken. En sådan panna hade Ideal och på bilden ser vi loket vid kranen. Spårvidden anges till 800mm.
Ångloket från Krauss anges ha haft en spårvidd på 700mm vid sin gruva och här har vi en bild av samma lok 2004, spårvidden anges till 700mm.
När Ideal slog igen 1961 såldes loket till en samlare men är sedan 2004 i trafik igen på en tredje liten järnväg grensle över fransk-luxemburgska gränsen.
Så jag undrar förstås om Ideal Lederwerke hade blandade spårvidder eller om alltihop faktiskt var 700mm.
Inte är detta viktigt men det är bättre än fotboll.
- Bilagor
-
- P5090792.jpg (59.17 KiB) Visad 1350 gånger
Re: Smalspåriga fynd
Intressant.
http://www.industrie.lu/ideal.html
http://www.rail.lu/ideal.html
Kan inte svara på frågan om spårvidder.
MVH
Hans
http://www.industrie.lu/ideal.html
http://www.rail.lu/ideal.html
Kan inte svara på frågan om spårvidder.
MVH
Hans
Re: Smalspåriga fynd
Instämmer till fullospett skrev:Inte är detta viktigt men det är bättre än fotboll.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13480
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Smalspåriga fynd
Loket på färgbilden förefaller dock ha en liten panna längst fram. Kan det vara ombyggt?
Re: Smalspåriga fynd
Jag ser inte vad du ser !Markus Holst skrev:Loket på färgbilden förefaller dock ha en liten panna längst fram. Kan det vara ombyggt?
Re: Smalspåriga fynd
Omedelbart lämnar tråden de smala spåren.
De bredare järnvägarna i Luxemburg fick klara sig med sina gamla lok från 1930 till 1944 då de flyende tyskarna efterlämnade ett Class 42 lok levererat från Esslingen veckor tidigare. Den var ett typiskt krigsbygge, skakig, slamrig, hungrig och urstark. Det andra järnvägsfordonet som tyskarna lämnade efter sig var denna : Denna dressin tillverkades av den i vida kretsar okända Frankfurter Kraftfahrzeug Fabrik år 1942. Litet överraskande har den en tvåtaktare, en DKW.
De luxemburgska järnvägarna använde dressinen och den är fortfarande körduglig även om suffletten verkar saknas.
KFK kunde samla ihop sig efter kriget och började ganska oundvikligt använda VW-motorer. Vagenen på bilden nedan hade dock en annan växellåda. Tre fram och ingen back. Ville man åt andra hållet fick man veva på den inbyggda domkraften, snurra runt ekipaget och sedan sänka domkraften.
De bredare järnvägarna i Luxemburg fick klara sig med sina gamla lok från 1930 till 1944 då de flyende tyskarna efterlämnade ett Class 42 lok levererat från Esslingen veckor tidigare. Den var ett typiskt krigsbygge, skakig, slamrig, hungrig och urstark. Det andra järnvägsfordonet som tyskarna lämnade efter sig var denna : Denna dressin tillverkades av den i vida kretsar okända Frankfurter Kraftfahrzeug Fabrik år 1942. Litet överraskande har den en tvåtaktare, en DKW.
De luxemburgska järnvägarna använde dressinen och den är fortfarande körduglig även om suffletten verkar saknas.
KFK kunde samla ihop sig efter kriget och började ganska oundvikligt använda VW-motorer. Vagenen på bilden nedan hade dock en annan växellåda. Tre fram och ingen back. Ville man åt andra hållet fick man veva på den inbyggda domkraften, snurra runt ekipaget och sedan sänka domkraften.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Smalspåriga fynd
Längs med museijärnvägen Uppsala-Länna finns det ett par järnvägsövergångar med stenstolpar, cykeldressin som stod avställt i en buske, semaforer, lokstall och ett par rostiga föremål (spårvidden 891 mm)
Många industribanor i Sverige hade förut lok som såg ut mera som bilar på räls, oftast var det ombyggda från väg-gående till rälsgående.
Stefan
Många industribanor i Sverige hade förut lok som såg ut mera som bilar på räls, oftast var det ombyggda från väg-gående till rälsgående.
Stefan
Re: Smalspåriga fynd
Bilden är tagen förra månaden ( Nov 2010 ) Llechwedds skifferbrott i Wales. De åldrade elloken Coalition och Eclipse avhämtas på väg till ett nytt hem, det saknas ännu medel för restaurering men i det landet får man inte skrota gamla lok.
Llechwedd ligger i ett av de våtaste hörnen på en genomfuktig ö och år 1890 gjorde ägarna det bästa av situationen genom att bygga ett vattenkraftverk. Det måste ha varit vattenkraftens arla gryning. Transporterna i brottet skedde dock med häst och ånga på spårvidden 610mm. På 1890-talet köptes tre små lok från Bagnall och två äldre från de Winton skrotades.
På 20-talet inköptes tre simpla batterilok och erfarenheterna av dem tydligen goda. År 1926 inträffade den stora kolstrejken och det var säkert en negativare erfarenhet för brott-ledningen valde att pröva ett större lok. Men de tänkte inte köpa något nytt från någon fabrik, kanske för att gruvans elnät gick på 22 volt ! Istället konverterades en 32 år gammal Bagnall till ellok 1927 och fick namnet Eclipse, namnet låter som någon sorts ironi osäkert hurdan. Det var tydligen lyckat för 1930 konverterades en 40 år gammal och något större Bagnall till ellok med namnet Coalition. Det nyaste ångloket fick fortsätta som förr.
Eclipse och Coalition avställdes på 70-talet, kanske hade de walesiska dvärglokförarna dött ut, och loken blev stående ute i regnet i över 30 år innan de bärgades som sagt.
Re: Smalspåriga fynd
Efter kriget började Luxemburg bygga upp sitt lokbestånd som var manstarkt men åldrat.
År 1945 införskaffades 3 begagnade tyska diesel-växellok.
Åren 1946 till -48 inhandlades 50 nya fraktlok av de största sorter man kunde hitta.
De var av tre modeller och från fyra länder. Från Vulcan i Lancashire köptes 10 stycken Liberation class lok.
Från Belgien köptes 10 nya class 52 Kriegslok och från Frankrike ytterligare 10 nya class 52. År 1948 när Europas ekonomi äntligen fick fart behövdes nya lok för järnfälten. Då inköptes 20 stycken class 42 lok från Österrikiska Florifsdorf.
Lilla Luxemburg storhandlade alltså stora lok för sina numera uttömda gruvfält.
Vad inköptes till de smalspåringa järnvägarna ? Ingenting.
Lilla Luxemburg på 2511 km2 hade 150km meterspår. Men det var inget nät utan 8 separata järnvägar med ett par dussin ånglok, den nyaste från 1930. På dem slösades inga resurser, de första lades ned 1948 och den sista 1955.
Här än stämningsfull omkörning från 1953.
År 1945 införskaffades 3 begagnade tyska diesel-växellok.
Åren 1946 till -48 inhandlades 50 nya fraktlok av de största sorter man kunde hitta.
De var av tre modeller och från fyra länder. Från Vulcan i Lancashire köptes 10 stycken Liberation class lok.
Från Belgien köptes 10 nya class 52 Kriegslok och från Frankrike ytterligare 10 nya class 52. År 1948 när Europas ekonomi äntligen fick fart behövdes nya lok för järnfälten. Då inköptes 20 stycken class 42 lok från Österrikiska Florifsdorf.
Lilla Luxemburg storhandlade alltså stora lok för sina numera uttömda gruvfält.
Vad inköptes till de smalspåringa järnvägarna ? Ingenting.
Lilla Luxemburg på 2511 km2 hade 150km meterspår. Men det var inget nät utan 8 separata järnvägar med ett par dussin ånglok, den nyaste från 1930. På dem slösades inga resurser, de första lades ned 1948 och den sista 1955.
Här än stämningsfull omkörning från 1953.
Re: Smalspåriga fynd
Har just blivit varse att Ölands Järnvägar 1946 erhöll ett smalspårigt ånglok från Motala verkstäder.
Ett smalspårigt ånglok efter kriget... det strider ju mot all sedlighet, rätt och moral.
Efter kriget byggdes inte smalspåriga ånglok för bruk i ariska länder och därmed punkt. Alla arkiv måste rensas från detta Djävulens bländverk.
Eller kan man räkna Öland som ett afrikanskt alt. asiatiskt land ?
Ett smalspårigt ånglok efter kriget... det strider ju mot all sedlighet, rätt och moral.
Efter kriget byggdes inte smalspåriga ånglok för bruk i ariska länder och därmed punkt. Alla arkiv måste rensas från detta Djävulens bländverk.
Eller kan man räkna Öland som ett afrikanskt alt. asiatiskt land ?
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Smalspåriga fynd
Detta lok tillverkades av Motala verkstad med tillv-nr 938 och när ÖJ blev under staten fick den litteran Np med SJ-nr 3053, skrotades 1962.
Det är värt att nämna att så ovanligt var det inte med nya ånglok efter andra världskriget. SJ fick tjugo ånglok med littera S1 1953 som var bolagets sista ångloksanskaffning. Dessa var de enda loktypen med elektriskt belysning och trafikerade på de banor som ännu inte hade blivit elektrifierade.
Stefan
Det är värt att nämna att så ovanligt var det inte med nya ånglok efter andra världskriget. SJ fick tjugo ånglok med littera S1 1953 som var bolagets sista ångloksanskaffning. Dessa var de enda loktypen med elektriskt belysning och trafikerade på de banor som ännu inte hade blivit elektrifierade.
Stefan
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Smalspåriga fynd
Hallå där! Glömt bort 10 st lok typ E 10 för Inlandsbanan? Hur var det med smalspåriga Gp och Gt? Det fanns dels en gammal VGJ-variant, men även efterkrigsbyggda. Eller?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Smalspåriga fynd
Gt nr 4045-4049 spårvidd 1067 mm levererades 1949 av Falun. Gp 3132-3135 i 891 mm följde 1950.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Smalspåriga fynd
Hallå där, vad det till mig???Stellan Bojerud skrev:Hallå där! Glömt bort 10 st lok typ E 10 för Inlandsbanan? Hur var det med smalspåriga Gp och Gt? Det fanns dels en gammal VGJ-variant, men även efterkrigsbyggda. Eller?
Jag har en ånglokslista över SJ:s smalspåriga ånglok som en gång i tiden publicerades av Peter Löf och hans teknikhistoriska stofter (i synnerhet järnväghistoriska) blev borttagna för några år sedan. Såvitt vad jag vet så är de flesta av ångloken skrotade. Järnvägsmuseet i Gävle kom ut med en bok 2004.
Kan komma med lite stofter ur denna lista om ingen har tillgång till den förstås.
"Bevarandeplan över rullande materielen", Gävle, 2004
Den finns att köpa på "Sveriges järnvägsmuseum i staden.
Ett litet trådtips;
viewtopic.php?f=39&t=36940
Tråden om industrilok kanske är värt att nämna.
Utanför Heby i nordvästra Uppland finns en tippvagn med spårvidden 600 mm och den användes under tegelbruksepoken på orten då de olika tegelbruken hade spårbunden trafik.
Stefan
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Smalspåriga fynd
Nej, Spett antydde att det inte byggts smalspåriga ånglok i Sverige efter VK 2.