Varför gör civilister inte vapenvård?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Re: Varför gör civilister inte vapenvård?

Inlägg av Björn Mikael » 16 januari 2011, 19:21

Hans skrev:OK, då är jag med.
millgard skrev:6,5x55 i patroner med låga gastryck.
Aningen OT men var inte den patronen ganska framsynt om man jämför med vad t.ex. tyskar och engelsmän skaffade sig mot slutet av 1800-talet? Den ligger ju liksom lite emellan 7,62x51 och 5,56x45, ja inte i hylslängd då.

MVH

Hans
Problemet är att M94/M96-mekanismen inte är konstruerad för att skjuta de laddade 6,5x55 patroner som krävs för älgjakt, något som hämmar dess civila användning.

Men som millitärpatron var den väldigt framsynt, förmodligen bättre än våra dagars 7,62 Nato, åtminstone ur ett prickskytteperspektiv.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Varför gör civilister inte vapenvård?

Inlägg av hasse lindquist » 19 januari 2011, 01:04

Vapenvård liksom skoputs är beprövade disciplinära metoder hos militära traditioner. Det är således mer soldaten än vapnet eller dojan "vården" handlar om.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Varför gör civilister inte vapenvård?

Inlägg av Der Löwe » 19 januari 2011, 22:23

Ja det militära har traditionen att försöka ge soldaterna en utbildning som gör att de kan överleva och verka i stridsmiljö. I den utbildningen ingår vapenvård eftersom ett fungerande vapen är viktigt för både verkan och överlevnad. Efter den grundläggande vårdutbildningen är det väl ganska självklart att de som smutsar ner vapnet genom att använda det ska vårda det. Jag tycker det bra och riktiga traditioner. Jag antar att det militära skulle kunna skita i vapenvård och riskera soldaterna säkerhet bara för att det är lättare att vara som t ex skolan där det alltid är någon annans fel när saker inte fungerar.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Varför gör civilister inte vapenvård?

Inlägg av lampros » 2 februari 2011, 15:23

Vad som sagts i denna tråd får mig direkt att tänka på denna anekdot:
Korpralen frågade rekryten:

”Med vad vårdas vapnet?”

”Med trassel”, sa rekryten.

”Nej”, sa korpralen.

”Med trassel och läskstång?” sa rekryten.

”Nej.”

”Med trassel, läskstång och vapenfett...?” sa rekryten.

”Nej!” sa korpralen. Det står ju i handboken: "Vapnet vårdas med tanke på att det är kronans egendom!"

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varför gör civilister inte vapenvård?

Inlägg av Blixten » 9 februari 2011, 15:22

hasse lindquist skrev:Vapenvård liksom skoputs är beprövade disciplinära metoder hos militära traditioner. Det är således mer soldaten än vapnet eller dojan "vården" handlar om.
Det lutar väl åt att detta är Svaret?

...och inget fel med det nödvändigtvis. Jag förmodar att de flesta krigsmakter som lyckats har varit noga med rakning, vapenvård, skåpsvisitationer, marschera i takt och stå i givakt och allt sån't där.

Masterchief
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 1 maj 2010, 09:34

Re: Varför gör civilister inte vapenvård?

Inlägg av Masterchief » 9 februari 2011, 23:53

Det är märkligt att solventer och kopparlösare är livsnödvändigt i det civila för att inte ge dålig precision och enligt många förträngningar i pipan med farligt höga tryck som följd inte ens övervägs att använda inom försvarsmakten.
Det är tydligt att militär vapenvård tydligen inte är kompatibel med jaktvapen trots att i de flesta så går det bra mycket mer skott genom en militär pipa utan mankemang trots endast kronans vapenfett samt ibland lite olja:?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Varför gör civilister inte vapenvård?

Inlägg av Der Löwe » 10 februari 2011, 16:19

Det finns en marknad för allting om man lyckas övertyga en köpare genom reklam. Det är lite placebo effekt med att ha ett vapen där man minsan köpt alla medel som går att köpa, det skjuter lite bätre då. Jag vet många jägare som använder vapenfett.
Det kanske är så att ett militärt vapen måste ha 95 % effekt 100% av gångerna men ett civilt vapen 100% effekt 95 % av gångerna. Vapen fett ger 95% av effekten jämfört med bättre medel, utbildning i vapen hantering, vård mm ger 100% funktion. Soldaten är ju del av det vapensystem som består av vapnet, men även någon som upptäcker målfattar, riktar, avfyrar och eventuellt avhjälper uppkommna fel.
Dessutom har försvaret infört andra medel idag.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Varför gör civilister inte vapenvård?

Inlägg av MD650 » 10 februari 2011, 18:38

Blixten skrev:
hasse lindquist skrev:Vapenvård liksom skoputs är beprövade disciplinära metoder hos militära traditioner. Det är således mer soldaten än vapnet eller dojan "vården" handlar om.
Det lutar väl åt att detta är Svaret?

...och inget fel med det nödvändigtvis. Jag förmodar att de flesta krigsmakter som lyckats har varit noga med rakning, vapenvård, skåpsvisitationer, marschera i takt och stå i givakt och allt sån't där.
Det finns ju ett visst syfte med ovanstående saker också.
:)

Skriv svar