Oasis of the seas

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Oasis of the seas

Inlägg av Hans » 29 oktober 2009, 15:12

Lustigt namn på en båt f.ö.

Verkar vara en rejäl kluns - snarare en flytande smärre stad än en båt.

Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Oasis_of_the_Seas

http://www.oasisoftheseas.com/

Vad säger båtmaffian?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Oasis of the seas

Inlägg av varjag » 29 oktober 2009, 23:55

Min ''mafiosokommentar'' - är att bortsett från storleken, påminner den mycket om de flytande burar - som skeppar levande får från Australien till Mellanöstern :D

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... N%26um%3D1

Det har ju gått elefantasis i byggandet av allt större kryssningsfartyg med allt flera passagerare.....denna med besättning kommer att ha bortåt 8000 individer ombord. Så ngn brist på sällskap - lär inte uppstå för de resande....
Kryssningcharmen - påstås ju vara frekventa besök i exotiska hamnar. Vari utflykter göres.....I dom som har dockningsmöjligheter för dessa mastodonter, måste det vara en höjdpunkt för de sextusen passagerarna - att se sådär 100 bussar - vänta på kajen :lol: - medan den mångtusenhövdade skaran - väntar på att slussas in i dem.
Ett logistiskt mästerverk!
I de många ''exotiska hamnar'' där jättefartygen måste ankra på redden - blir det ännu mera spännande.....alla måste ''båtas'' iland! Det krävs flottiljer av färjor för det jobbet som tar en halv dag - eller fartygets egna båtar :roll:
I det senare fallet - får besättningen i alla fall god träning i livbåtsövningar :)

Vilket kan behövas. OM något tillbud eller katastrof inträffar - snurrar det i skallen på en om vad som kan ske.....
Den största faran, är antagligen brand ombord, eller en svår kollision - något som förr eller senare kommer att inträffa.

Evakuering av så många tusen panikslagna individer från ett nödställt fartyg - har aldrig gjorts tidigare :roll:

Håll andan!, Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Oasis of the seas

Inlägg av gostap » 30 oktober 2009, 00:20

fula är de i alla fall. Hur är sjövärdigheten på dessa skapelser? Tycker nästan man kan se för blotta ögat att de skulle kunna "välta" när som helst.

Lite av "babels torn"....
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Oasis of the seas

Inlägg av varjag » 30 oktober 2009, 00:28

gostap skrev:fula är de i alla fall. Hur är sjövärdigheten på dessa skapelser? Tycker nästan man kan se för blotta ögat att de skulle kunna "välta" när som helst.

Lite av "babels torn"....
Jag tror (?) att de enbart är klassade för ''vänligare vatten'' - skulle inte vilja vara ombord en vinternatt sydost om Kap Farvel när det blåser full orkan med 15-20meters sjögång.......

FredH
Medlem
Inlägg: 1379
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Oasis of the seas

Inlägg av FredH » 30 oktober 2009, 10:05

varjag skrev:Evakuering av så många tusen panikslagna individer från ett nödställt fartyg - har aldrig gjorts tidigare :roll:

Håll andan!, Varjag
Om inget hänt de senaste åren är kravet fortfarande 30 minuter, d.v.s. 30 minuter att utrymma och övergefartyget, då med alla passagerare och besättningsmän torrskodda. Att hoppa i vattnet gills inte, inte ens i varmare vatten än vad vi har här uppe i norr.
varjag skrev:Jag tror (?) att de enbart är klassade för ''vänligare vatten'' - skulle inte vilja vara ombord en vinternatt sydost om Kap Farvel när det blåser full orkan med 15-20meters sjögång.
De klassas precis som vilka andra fartyg som helst, d.v.s. inge större fartrestriktioner, sedan har nog rederiet sina egna restriktioner.
Men RCCL har kryssningar upp till Alaska ibland, då vanligen när det är "bra" säsong. Samtidigt är det svårt omöjligt att planera fart efter väder, finns alltid en stor chans att man hamnar i fel väder även med god planering.

//F

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Oasis of the seas

Inlägg av varjag » 30 oktober 2009, 11:21

De klassas precis som vilka andra fartyg som helst, d.v.s. inge större fartrestriktioner, sedan har nog rederiet sina egna restriktioner.
Tack FredH för den biten. I likhet med gostap, kan jag ana stabilitetsproblem för dessa flytande skyskrapor om de inte hanteras ytterst försiktigt i mycket grov sjö.... men som du skriver - så undviker man naturligtvis sådana vatten - inte minst för paxens trevnad. Vem vill betala $25000 för en ytterhytt med balkong på översta däck - för att finna den överspolad med bara hungrigt hav rakt under 8O

Varjag

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Oasis of the seas

Inlägg av Vargas » 30 oktober 2009, 12:18

Skulle bara vilja flika in med en liten video när vi ändå talar om storm.
http://www.youtube.com/watch?v=7dcHHyCpVQo&feature=fvw

Edit:
Jag lägger in en till som jag tycker passar temat ifråga.
http://www.youtube.com/watch?v=eqR4H60k ... re=related

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Oasis of the seas

Inlägg av varjag » 30 oktober 2009, 13:35

Tack Vargas för dom snuttarna.....vid ungefär 25 graders rullning - börjar passagerare utan sjöben - skrika.... Om rullningen går över 30 grader - kommer dödsskrin men dom flesta ''flytande höghus" är nog konstruerade för att klara 35 grader och kanske några till (om inte orkanen kommer från lovart :roll: )
RMS Queen Elizabeth (80 000 ton) - med femtusen man amerikanska trupper ombord - kom 1944 NW om Irland i ett prekärt läge, en extrem kombination av vågor, vräkte henne över våldsam överhalning.....hon höll andan i ett par sekunder där inklinometern lär ha pekat på 42 graders slagsida 8O - innan hon sakta rätade sig. Men RMS Queen Mary - var mycket nära döden den gången......
Dessa moderna underverk, har naturligtvis skevroder (= stabilisatorer) för att undvika sådana otäckheter. Men Havet är fullt av överaskningar....... 8-)

Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5041
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Oasis of the seas

Inlägg av Battler » 30 oktober 2009, 15:59

Populär skuta det här, den har genererat två trådar på Skalman :)
viewtopic.php?f=39&t=23290&hilit=kryssningsfartyg
Någon som kryssat nyligen eller planerar inom snar framtid 8-)
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Oasis of the seas

Inlägg av dc » 30 oktober 2009, 21:14

Ett saftigt mål för någon galning med självmordsbåt....
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Oasis of the seas

Inlägg av Vargas » 31 oktober 2009, 16:59

Det som slog mig för ett par dagar sedan var att en utav världens största passagerarbåtar byggs och sjösätts i Finland och frågan jag ställde mig var hur man tog sig igenom Öresundsbron. Skeppet är 72 meter högt och bron har en frihöjd på 65 meter.

Men fotot nedan visar att det dock finns en tunnel mellan Pepparholmen och Danmark. Ett bra ställe för ett på tok för högt skepp att passera på tänkte jag.
Oresundsbroen_HCS.jpg
Oresundsbroen_HCS.jpg (86.33 KiB) Visad 2214 gånger

Men så var inte fallet. De skall under bron ivarjefall.
Här en länk till en artikel på svt.se
Fartygslimbo

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5041
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Oasis of the seas

Inlägg av Battler » 31 oktober 2009, 18:49

Vargas skrev:Det som slog mig för ett par dagar sedan var att en utav världens största passagerarbåtar byggs och sjösätts i Finland och frågan jag ställde mig var hur man tog sig igenom Öresundsbron. Skeppet är 72 meter högt och bron har en frihöjd på 65 meter.

Men så var inte fallet. De skall under bron ivarjefall.
Här en länk till en artikel på svt.se
Fartygslimbo
Fartyget skall gå genom Stora Bält, och passera under Stora Bältbron - ej Öresund.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_B%C3%A4lt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_B%C3%A4ltbron

Länk till fartyget, man kan även se dess position.
http://www.oasisoftheseas.com/
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Oasis of the seas

Inlägg av Vargas » 31 oktober 2009, 19:42

Battler skrev: Fartyget skall gå genom Stora Bält, och passera under Stora Bältbron - ej Öresund.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_B%C3%A4lt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_B%C3%A4ltbron

Länk till fartyget, man kan även se dess position.
http://www.oasisoftheseas.com/
Ah.. Vilken miss utav mig. Det blev, populärt sagt, en bro för mycket, för mig.
Hemsidan till skeppet ifråga var grymt skoj.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Oasis of the seas

Inlägg av gostap » 31 oktober 2009, 20:13

Vargas skrev:Det som slog mig för ett par dagar sedan var att en utav världens största passagerarbåtar byggs och sjösätts i Finland och frågan jag ställde mig var hur man tog sig igenom Öresundsbron. Skeppet är 72 meter högt och bron har en frihöjd på 65 meter.

Men fotot nedan visar att det dock finns en tunnel mellan Pepparholmen och Danmark. Ett bra ställe för ett på tok för högt skepp att passera på tänkte jag.
Oresundsbroen_HCS.jpg

Men så var inte fallet. De skall under bron ivarjefall.
Här en länk till en artikel på svt.se
Fartygslimbo
mycket gatsten i kölen..... :wink:
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Oasis of the seas

Inlägg av Hans » 1 november 2009, 13:38

gostap skrev:mycket gatsten i kölen..... :wink:
Nästan.

Bild
Limbotrick under Stora Bältbron

Ett sanslöst limbotrick är över. Men några decimeters marginal passerade kryssningsfartyget Oasis of the Seas under Stora Bältbron i Danmark natten till söndagen.
Passagen var över 18 minuter efter midnatt och den vakthavande myndigheten för trafiken på Stora Bält andades ut.
Fartygets höjd över vattenytan är 72 meter medan den segelfria höjden under bron är 65 meter. För att klara detta fungerar fartygets skorsten som ett teleskop så att höjden kan sänkas till 64,75 meter över havet.
Skeppsvarvet i Åbo i Finland har byggt det 361 meter långa och 225 000 ton stora fartyget. Därifrån avseglade det i fredags med kurs på hemmahamnen i Lauderdale i Florida.
Fartygets kapten William S Wright hade för säkerhets skull valt en tidpunkt för passagen då vattenståndet var som lägst under bron. Han tog till ytterligare ett knep och lät dra på maskinernas alla 140 000 hästkrafterna så att fartyget passerade under bron i över 20 knops fart. Det medförde att skrovet pressades ned ytterligare någon decimeter i vattnet.

Den spektakulära bropassagen blev kostsam för ägaren, amerikanska kryssningsrederiet Royal Caribbean International. Enbart teleskopfunktionen på skorstenen har kostat cirka femton miljoner kronor extra, vilket dock kan jämföras med de elva miljarder kronor som fartyget har gått lös på.

För de pengarna har rederiet fått ett flytande paradis med 16 passagerardäck för upp till 6 300 kryssningspassagerare och 2 165 besättningsmän.
http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_3734917.svd

MVH

Hans

Skriv svar