Bensinpumphistorik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Bensinpumphistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mars 2008, 01:08

För en tid sedan tog jag ett kort med mobiltelefonen på en gammal bensinpump.

http://stephannium.blogspot.com/2008/03 ... toria.html

Visst är denna bensinpump drygt 40-50 år??? :roll:

Stefan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Solkungen » 21 mars 2008, 12:28

Har en till utseendet nästan likadan hemma som står och skräpar, en Caltex, och det ångar femtiotal om den. Tror dock att den pumpat diesel i sin ungdom.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 24 mars 2008, 18:37

Jag såg en äldre BP-Pump förra sommaren (2007), som jag tror ska var från 40-talet, denna pump står i Vimmerby. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 mars 2008, 15:24

Hur ändrar man om länken i första inlägget nu? Om en moderator ser min fråga så kan han/hon byta ut "stephannium" mot "okandahandelser".

Jag har för mig att det finns en gammal bensinpump på en tomt vid Skånela kyrka också.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 7 april 2008, 20:03

Jag var ner till Borlänges flygplats här om dagen, å då såg jag på en närliggande gård att någon har satt opp en äldre BP-Pump, jag skulle tro en variant från 50-talet. Men vad jag är nyfiken på, är det någon som vet om det finns några bra böcker om äldre bensinpumpar. :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 april 2008, 23:29

Däremot finns inte en rest kvar av macken som fanns vid korsningen Nysätra-Uppsalavägen i Örsundsbro kvar, dom håller på att bygga där nu.

Har för mig att det finns en äldre bensinpump i Vassunda söder om Uppsala nu, men inte lika gammal som den som visas här ovan.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 28 april 2008, 19:56

Det finns mycket som kan hända på området av äldre borttagna bensinmackar.. I en by strax norr om Borlänge som heter Bäsna, fanns det tidigare en gammal Ok-Mack, som raserades totalt å det som står på det området nu är en återvinningsstation. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 april 2008, 00:25

Anders Nyman skrev:Det finns mycket som kan hända på området av äldre borttagna bensinmackar.. I en by strax norr om Borlänge som heter Bäsna, fanns det tidigare en gammal Ok-Mack, som raserades totalt å det som står på det området nu är en återvinningsstation. :wink:
Det finns motsvarande i Uppsala med, "Sävja ICA Supermarket" ligger på en plätt där en BP/Statoilmack låg en gång i tiden. Den nuvarande affären är ungefär fem år gammal nu och macken togs bort för drygt sju år sedan.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 30 april 2008, 15:22

Men en sak som jag tycker är synd,, det är att när en äldre bensinmack har gjort sitt. Istället för att bevara den, så förpassas den av en grävskopa till någon annan värld.. Det är synd att det inte finns så många som tar och bevarar de äldre bensinstationsmiljöerna för eftervärlden. :wink:

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Osprey » 1 maj 2008, 01:20

Här är iallafall ett exempel på en föredömligt renoverad och bevarad mack.

Sven Liljequist i Sollebrunn

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Markus Holst » 1 maj 2008, 10:09

Någnstans längs vägen mellan Lahom och Örkeljunga finns en mycket vackert renoverad mack, Jag tro inte den står på orginalstället utan verkar vara ditflyttat. Sist jag åkte förbi där stod där också en Duett för att bli tankad. Skall försöka ta en bild och lokalisera den lite bättre nästa gång jag är där.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Solkungen » 1 maj 2008, 11:42

De finns ju oftast en krass ekonomisk anledning till att macken stängs, och stängs den behöver platsen "miljösäkras", och efter borttagningen av tankar och pumpar finns det kvar en oftast liten butik- och verkstadslokal som ingen är beredd att betala mycket för, så de ryker ofta också.

Slutsats: Vill ma ha gamla mackar kvar måste man göra som den där macken i Halland, gör ett museum. För att bara behålla gamla mackar är helt enkelt omöjligt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 maj 2008, 18:29

Osprey skrev:Här är iallafall ett exempel på en föredömligt renoverad och bevarad mack.

Sven Liljequist i Sollebrunn

Den där macken känner jag igen, förresten skrev jag den i artikeln om just bensinpumpar.
Det måste vara 1993-94 som jag besökte Sollebrunn och den gamla modellen av bensinmackar.
Om bensinmackar finns det en tråd om på forumet.

viewtopic.php?f=39&t=26669'

Idag åkte jag förbi Vassunda, såg att dom hade tagit bort ytterhöljet och satt plastsäckar på dem(2 pumpar).

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 1 maj 2008, 20:06

Osprey skrev:Här är iallafall ett exempel på en föredömligt renoverad och bevarad mack.

Sven Liljequist i Sollebrunn
OJ OJ. Där blev jag Nostalgisk.. Det var en underbar länk som du Sven skrev in här. 8-) :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juni 2008, 18:51

Anders Nyman skrev:
Osprey skrev:Här är iallafall ett exempel på en föredömligt renoverad och bevarad mack.

Sven Liljequist i Sollebrunn
OJ OJ. Där blev jag Nostalgisk.. Det var en underbar länk som du Sven skrev in här. 8-) :D
En sevärdhet!!!

Om du eller någon har vägarna förbi Sollebrunn så är den gamla bensinmacken ett trevligt utflyktsmål.

Stefan

Skriv svar