Högertrafikbilar
Högertrafikbilar
Varför hade praktiskt taget alla bilar i Sverige ratten på vänster sida även innan högertrafikomläggningen den 3 september 1967 (snart 40-årsjubileum)?
Ett av argumenten för högertrafik var just att "ratten hamnar på rätt sida".
Det jag undrar över är när det bestämdes att det ska vara så.
Högertrafiken beslutades 1963 (källa: vägverket) men hade då diskuterats i många år.
Folkomröstningen 1955 gav som bekant stor majoritet för fortsatt vänstertrafik.
Men redan på 40-talet utreddes en ev övergång till högertrafik.
När Stockholm skaffade trådbussar på 40-talet var den andra delserien (typ F2) försedd med ratten på höger sida, som en förberedelse för högertrafik. (Källa: Trådbussen i Sverige av Leif Stolt)
Bussar har ju ratten tvärtom mot personbilar pga att insteget ska vara på "rätt" sida.
Jag undrar om inte svenska biltillverkare och importörer någon gång på 40-talet bestämde sig för att alla nya bilar skulle vara anpassade för högertrafik.
Eller togs t o m något beslut om detta av regering/riksdag?
Min hypotes är att detta bör ha varit ett medvetet beslut. Det naturliga vore ju annars att ha ratten på höger sida i vänstertrafik.
Visserligen importerades många bilar från Tyskland och andra länder med högertrafik, men Sverige hade ju en egen bilindustri och pga den engelska marknaden var det nog inte omöjligt att få tag i "vänstertrafikbilar".
Då kommer följdfrågan: hur var det före kriget?
Hade bilarna ratten till höger på 30-talet eller berodde rattplaceringen på viket land bilen importerats ifrån?
Är det någon som vet hur det förhåller sig?
Ett av argumenten för högertrafik var just att "ratten hamnar på rätt sida".
Det jag undrar över är när det bestämdes att det ska vara så.
Högertrafiken beslutades 1963 (källa: vägverket) men hade då diskuterats i många år.
Folkomröstningen 1955 gav som bekant stor majoritet för fortsatt vänstertrafik.
Men redan på 40-talet utreddes en ev övergång till högertrafik.
När Stockholm skaffade trådbussar på 40-talet var den andra delserien (typ F2) försedd med ratten på höger sida, som en förberedelse för högertrafik. (Källa: Trådbussen i Sverige av Leif Stolt)
Bussar har ju ratten tvärtom mot personbilar pga att insteget ska vara på "rätt" sida.
Jag undrar om inte svenska biltillverkare och importörer någon gång på 40-talet bestämde sig för att alla nya bilar skulle vara anpassade för högertrafik.
Eller togs t o m något beslut om detta av regering/riksdag?
Min hypotes är att detta bör ha varit ett medvetet beslut. Det naturliga vore ju annars att ha ratten på höger sida i vänstertrafik.
Visserligen importerades många bilar från Tyskland och andra länder med högertrafik, men Sverige hade ju en egen bilindustri och pga den engelska marknaden var det nog inte omöjligt att få tag i "vänstertrafikbilar".
Då kommer följdfrågan: hur var det före kriget?
Hade bilarna ratten till höger på 30-talet eller berodde rattplaceringen på viket land bilen importerats ifrån?
Är det någon som vet hur det förhåller sig?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Välkommen till Skalman!!!
Hoppas att du tycker att forumet är bra och att du deltar i flertal diskussioner framöver.
Jag tror att du kan få ett bra svar från de två första styckerna av NE:s definition om högertrafik.
En av våra moderatorer är en bilexpert, jag hoppas att han kan fylla på lite grann också.
Stefan
Hoppas att du tycker att forumet är bra och att du deltar i flertal diskussioner framöver.
Jag tror att du kan få ett bra svar från de två första styckerna av NE:s definition om högertrafik.
Jag kan skriva också att det hjälpte mig också med minnet, har för mig att högertrafik i Sverige var gammalt, att innan bilarna kom så skulle man mötas på höger sida.högertrafik, trafik där fordon framförs på vägens högra sida. Sverige hade högertrafik från 1718 (Kongl Maj:ts Förordning angående Postväsendets och Gästgifveriernas sammanfogande 1718). Denna förordning ändrades 1734, varvid vänstertrafik infördes. Orsaken till ändringen är okänd.
I en proposition 1931 ansåg departementschefen att den ökade internationella trafiken kunde motivera att Sverige gick över till samma trafik som gällde i grannländerna och större delen av Europa. Därefter var frågan uppe i riksdagen nästan varje år. Den 16 oktober 1955 genomfördes en folkomröstning i frågan, se högertrafikomröstningen. Kostnaden för övergång till högertrafik hade uppskattats till 16 miljoner kr.
En av våra moderatorer är en bilexpert, jag hoppas att han kan fylla på lite grann också.
Stefan
På sjön har man "alltid" hållit till höger. När man möttes till fots, var det också naturligt att hålla till höger, så att man hade högerhanden fri, och kunde försvara sig, om det var en främling med onda avsikter. Observera att jag skriver fritt ur minnet, och har inga belägg för att det jag skrivit stämmer.Stefan Lundgren skrev:
Jag kan skriva också att det hjälpte mig också med minnet, har för mig att högertrafik i Sverige var gammalt, att innan bilarna kom så skulle man mötas på höger sida.
En av våra moderatorer är en bilexpert, jag hoppas att han kan fylla på lite grann också.![]()
Stefan
Observera att min fråga inte gällde högertrafiken som sådan utan bilarnas rattplacering.
Min hypotes är alltså att det någon gång på 40-talet måste ha fattats ett separat beslut om rattplaceringen som en förberedelse för en kommande (men inte beslutad) övergång till högertrafik.
Redan i slutet på 40-talet (alltså 15 år innan högertrafiken beslutades) hade svenska bilar ratten på vänster sida.
Jag var på VW-museet i Pålsboda i helgen och där har de en bil av varje årsmodell från 1948 till 1975. Alla utom en har ratten till vänster.
(Den som har ratten till höger är från 1965. Museiguiden sa att den varit postbil men det kan den inte ha varit före högetrafikomläggningen. Då var alla bilar "postbilar" d v s föraren satt "vid vägkanten". Postbilar med ratten på motsatt sida behövdes alltså inte före 1967.)
Hur det var med rattplaceringen tidigare än 1948 vet jag inte.
Någon som vet ?
Min hypotes är alltså att det någon gång på 40-talet måste ha fattats ett separat beslut om rattplaceringen som en förberedelse för en kommande (men inte beslutad) övergång till högertrafik.
Redan i slutet på 40-talet (alltså 15 år innan högertrafiken beslutades) hade svenska bilar ratten på vänster sida.
Jag var på VW-museet i Pålsboda i helgen och där har de en bil av varje årsmodell från 1948 till 1975. Alla utom en har ratten till vänster.
(Den som har ratten till höger är från 1965. Museiguiden sa att den varit postbil men det kan den inte ha varit före högetrafikomläggningen. Då var alla bilar "postbilar" d v s föraren satt "vid vägkanten". Postbilar med ratten på motsatt sida behövdes alltså inte före 1967.)
Hur det var med rattplaceringen tidigare än 1948 vet jag inte.
Någon som vet ?
Jag kan inte heller svara på orginalfrågan men när jag tittade runt hittade jag detta som kanske kan vara av intresse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Driving_on ... t_or_right
MVH
Hans
http://en.wikipedia.org/wiki/Driving_on ... t_or_right
MVH
Hans
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
På Hans länk står det bland annat så här, vilket kanske är åtminstone en del av förklaringen.
SVT har för övrigt en bra samlingssida med klipp från inte bara själva högertrafikomläggningen, utan också diskussionerna som ledde fram till den. Där kan kanske den som orkar leta hitta svaret.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5 ... pos=lasMer
Det ansågs alltså viktigare att ha bra koll på vägkanten på de smala vägarna än på mötande trafik.This continued well into the 20th century, despite the fact that virtually all the cars on the road in Sweden were LHD. (One argument for this was that it was necessary to keep an eye on the edge of the road, something that was important on the narrow roads in use at the time.)
SVT har för övrigt en bra samlingssida med klipp från inte bara själva högertrafikomläggningen, utan också diskussionerna som ledde fram till den. Där kan kanske den som orkar leta hitta svaret.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5 ... pos=lasMer
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ratten på bilar i Sverige har bortsett från tidiga och udda undantag och direktimporterade bilar från England alltid suttit till vänster. Man får ha ratten på vilken sida man önskar och dess placering är inte resultat av någon bestämmelse utan en ren marknadslösning.
En stor del av första generationen högertrafikbussar som var i trafik åren efter 67 var ombyggda vänsterbussar (flyttade dörrar etc) och några finns fortfarande kvar som hus- och orkesterbussar mm. Fast nu bygger man tillbaka en del av dessa till vänsterbussar igen för att det är mer korrekt utifrån ett veteranfordomnsperspektiv.
En stor del av första generationen högertrafikbussar som var i trafik åren efter 67 var ombyggda vänsterbussar (flyttade dörrar etc) och några finns fortfarande kvar som hus- och orkesterbussar mm. Fast nu bygger man tillbaka en del av dessa till vänsterbussar igen för att det är mer korrekt utifrån ett veteranfordomnsperspektiv.
Om det inte fanns någon tvingande lagstiftning, så berodde väl valet dels på kundernas önskemål, dels på vad importörerna och tillverkarna ville sälja. Om Volvo och Saab inte hade någon export att tala om till Storbritannien t.ex., så ville man nog helst tillverka endast vänsterstyrda bilar. Om bilisterna dessutom var vana med kombinationen vänstertrafik/vänsterstyrning, så är det naturligt, att man inte sålde många högerstyrda fordon.EDC skrev:Ratten på bilar i Sverige har bortsett från tidiga och udda undantag och direktimporterade bilar från England alltid suttit till vänster. Man får ha ratten på vilken sida man önskar och dess placering är inte resultat av någon bestämmelse utan en ren marknadslösning.
Det stämmer bra. Bilparken hade, nästan undantagslöst, ratten till vänster, helt naturligt då de flesta kom från Tyskland, Frankrike, Italien och USA. Undantaget - var de engelska biltillverkarna, som fick finna sig i att leverera vänsterstyrda bilar till alla importländer med högertrafik. Sverige var - ett ovanligt undantag. Om man privatimporterade en ny bil från England (jag har gjort det) ombads man nominera på vilken sida man ville ha ratten.....EDC skrev:Ratten på bilar i Sverige har bortsett från tidiga och udda undantag och direktimporterade bilar från England alltid suttit till vänster. Man får ha ratten på vilken sida man önskar och dess placering är inte resultat av någon bestämmelse utan en ren marknadslösning.
Som lite av ett kuriosum, insisterar Australien på att alla bilar skall vara högerstyrda (i vår vänstertrafik). Det går inte att få en vänsterstyrd bil registrerad här. Vissa undantag görs för diplomatbilar registrerade i ACT (=Canberra), sophämtningsbilar samt veteranbilar av olika slag. Dessa (undantaget sophämtarna) MÅSTE ha en skylt både fram och bak på vilken det med stora bokstäver står 'LEFT HAND STEERING', Varjag
Cool att de ska vara skyltade MED STORA BOKSTÄVER, men, varför fram? Ska de vara spegelvända också?
Ett sådan krav fanns i Grekland när jag var liten, men de bilarna med höger ratt hade de en Delta, stort bokstav, bakom bilen
bara! Det kom från den Grekiskan för höger, (D)exia alltså!
Annars en cool läsning på wikipedia var att Italienarna hade som praxis, högerkörning utanför stora städer och vänsterkörning i de stora städerna, samtidigt!!!!
Ett sådan krav fanns i Grekland när jag var liten, men de bilarna med höger ratt hade de en Delta, stort bokstav, bakom bilen
bara! Det kom från den Grekiskan för höger, (D)exia alltså!
Annars en cool läsning på wikipedia var att Italienarna hade som praxis, högerkörning utanför stora städer och vänsterkörning i de stora städerna, samtidigt!!!!
Ju naturligtvis - så att mötande bilister skall veta att 'här kommer en vänstervriden' - så passa er! Skämt åsido, så har vi i dagarna sett massvis 'LEFT HAND DRIVE'. Alla amerikanska militärfordon som deltagit i den just timade Talisman Sabre-manövern, har en praktfullt stor gul skylt med svart text som varnar oss för att försöka tränga någon Humvee i diket
, Varjag
-
Gutekrigaren
- Medlem
Biltillverkarna började ganska tidigt med att erbjuda samma modell som både vänster- och högerstyrda. I många fall var det länge nödlösningar som gällde för den "felstyrda" modellen. Saab 96 har t ex klenare batteri i högerstyrd version, Jensen FF var stört omöjlig att konvertera och Mini i pick-upversion har trängre förarmiljö i de vänsterstyrda bilarna.
Mvh Petter
Mvh Petter
Se här.varjag skrev:Ju naturligtvis - så att mötande bilister skall veta att 'här kommer en vänstervriden' - så passa er! Skämt åsido, så har vi i dagarna sett massvis 'LEFT HAND DRIVE'. Alla amerikanska militärfordon som deltagit i den just timade Talisman Sabre-manövern, har en praktfullt stor gul skylt med svart text som varnar oss för att försöka tränga någon Humvee i diket, Varjag
MVH
Hans
- Bilagor
-
- vänster.jpeg (48.44 KiB) Visad 2686 gånger