Vem mördade elbilen?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
elbilen
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 juli 2010, 13:01

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av elbilen » 22 juli 2010, 13:08

Den är definitivt inte död. Hade bara svårt med det gamla vanliga. Att vara kommersiellt gångbar. Folk köper inte grejer som inte fungerar minst lika bra som det de redan har. www.elbilarna.net år 2011 kommer definitivt att ändra på det hela ganska rejält

Tänk er när körskolorna enbart undervisar i elbilar. Tänk er sedan dessa elevers rädsla inför att köra en gammal vanlig bensin bil. De kommer nog att rynka på näsan en hel del.

Tänk er om ca 5 år när de flesta stadsbilarna är elbilar och sen kommer det en gammal sportbil från 80-talet och luktar något förfärligt ... det kommer nog troligen att bli precis som rökningen på krogen. Det är elbilen som är normal medans man direkt märker om någon kommer dragandes med en gammal Amazon eller något .....

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Camilla.dk » 22 juli 2010, 22:30

Elbilen skrev: Tänk er om ca 5 år när de flesta stadsbilarna är elbilar och sen kommer det en gammal sportbil från 80-talet och luktar något förfärligt ... det kommer nog troligen att bli precis som rökningen på krogen. Det är elbilen som är normal medans man direkt märker om någon kommer dragandes med en gammal Amazon eller något .....
Dette ville i al fald være en fordel med et renere bymiljø, især om sommeren. En undersøgelse for nylig viste at hvis man løb kondiløb omkring en af Københavns søer, så fik man ligeså meget skidt ned i lungerne som hvis man røg 20 cigaretter ... føj

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Vargas » 22 juli 2010, 23:02

Camilla.dk skrev:
Elbilen skrev: Tänk er om ca 5 år när de flesta stadsbilarna är elbilar och sen kommer det en gammal sportbil från 80-talet och luktar något förfärligt ... det kommer nog troligen att bli precis som rökningen på krogen. Det är elbilen som är normal medans man direkt märker om någon kommer dragandes med en gammal Amazon eller något .....
Dette ville i al fald være en fordel med et renere bymiljø, især om sommeren. En undersøgelse for nylig viste at hvis man løb kondiløb omkring en af Københavns søer, så fik man ligeså meget skidt ned i lungerne som hvis man røg 20 cigaretter ... føj
Det lät inte något vidare hälsosamt. Är det endast avgaserna från bilarna eller är även dammet från vägarna inräknat i detta?
Jag bor nära E4:an och det mesta på min takterrass är täckt utav ett tunt lager damm bestående utav det mesta lastbilar och vad andra fordon kan riva upp. Jag vill nog inte veta vad jag har andats in när jag suttit på terrassen och ätit glass.

Jag har för mig jag läste i en artikel att bränsledrivna bilar framstod som otroligt renliga gentemot hästen som bajsade ner vägarna när bilarna började introduceras i början av 1900-talet. Kan vi kanske se ett kommande problem med hanteringen av gamla batterier från elbilar i framtiden?

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Camilla.dk » 23 juli 2010, 12:13

Vargas skrev: Det lät inte något vidare hälsosamt. Är det endast avgaserna från bilarna eller är även dammet från vägarna inräknat i detta?
hmm jeg ved det faktisk ikke, jeg troede måske bare det var udstødningen fra bilernemen det er muligt at det er alt de medregner. Jeg har for mig at der er væsentligt flere nye biler i Sverige, mens man i Danmark ofte kører gamle vrag, der forurener mere. Det skyldes vel først og fremmest at nye biler er så meget billigere i Sverige.

Jeg har for mig at de genopladelige batterier ikke er så forurenende som engangsbatterierne, men jeg ved ikke hvordan de håndterer brugte batterier og nedbryder dem.

Guicciardini
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 8 mars 2010, 11:17
Ort: Lund

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Guicciardini » 23 juli 2010, 12:49

elbilen skrev:Tänk er om ca 5 år när de flesta stadsbilarna är elbilar och sen kommer det en gammal sportbil från 80-talet och luktar något förfärligt ... det kommer nog troligen att bli precis som rökningen på krogen. Det är elbilen som är normal medans man direkt märker om någon kommer dragandes med en gammal Amazon eller något .....
Men: fundera på hur trafikbilden ser ut idag. Visst är många bilar nya, men det finns otaliga bilar som är långt äldre än fem år.

Jag tror inte att majoriteten av den bilägande befolkningen på fem år kommer att klara av att hosta upp ca. 200 000 kr. per skalle och förnya bilparken i rekordfart.

"Ca. 50 år" är nog en rimligare tidsram.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av varjag » 23 juli 2010, 13:11

av elbilen tor jul 22, 2010 12:08 pm

Den är definitivt inte död. Hade bara svårt med det gamla vanliga. Att vara kommersiellt gångbar. Folk köper inte grejer som inte fungerar minst lika bra som det de redan har. http://www.elbilarna.net år 2011 kommer definitivt att ändra på det hela ganska rejält
Och HUR, skall millioner elbilar laddas - från vindkraftverk???? :lol:
Bullshit!

Varjag

elbilen
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 juli 2010, 13:01

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av elbilen » 23 juli 2010, 14:01

varjag skrev:
av elbilen tor jul 22, 2010 12:08 pm

Den är definitivt inte död. Hade bara svårt med det gamla vanliga. Att vara kommersiellt gångbar. Folk köper inte grejer som inte fungerar minst lika bra som det de redan har. http://www.elbilarna.net år 2011 kommer definitivt att ändra på det hela ganska rejält
Och HUR, skall millioner elbilar laddas - från vindkraftverk???? :lol:
Bullshit!

Varjag
Bra poäng Varjag! Återkommer strax med en kalkyl om hur mycket mera el som kommer att förbukas om hälften av Stockholms bilar gick på el istället för bensin/diesel

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Olof Trätälja » 23 juli 2010, 14:35

elbilen skrev: Bra poäng Varjag! Återkommer strax med en kalkyl om hur mycket mera el som kommer att förbukas om hälften av Stockholms bilar gick på el istället för bensin/diesel
Det är väl inte så svårt att räkna ut det. Dagens svenska bilpark har jag för mig gör av med ca 30-40 Twh bruttoenergi. Man spar inte energi på att använda elbilar, snarare tvärt om, säg 40-50 Twh bruttoenergi. Det motsvarar ungefär förbrukningen i fyra kärnkraftsreaktorer. (Med en nettoproduktion på ca 15 TWh)

Det för alla Sveriges bilar. I Stockholm rullar ca en fjärdedel av rikets bilar och körsträckan är snarare något över än under genomsnittet trots att många tror motsatsen. För att driva Stockholms alla bilar bör det således bli ca en kärnkraftsreaktor. För att driva hälften därmed ett halvt. (Vilket givetvis är helt orimligt många vindsnurror.)

Detta mycket grovt räknat.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

elbilen
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 juli 2010, 13:01

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av elbilen » 25 juli 2010, 08:39

Olof Trätälja skrev:
elbilen skrev: Bra poäng Varjag! Återkommer strax med en kalkyl om hur mycket mera el som kommer att förbukas om hälften av Stockholms bilar gick på el istället för bensin/diesel
Det är väl inte så svårt att räkna ut det. Dagens svenska bilpark har jag för mig gör av med ca 30-40 Twh bruttoenergi. Man spar inte energi på att använda elbilar, snarare tvärt om, säg 40-50 Twh bruttoenergi. Det motsvarar ungefär förbrukningen i fyra kärnkraftsreaktorer. (Med en nettoproduktion på ca 15 TWh)

Det för alla Sveriges bilar. I Stockholm rullar ca en fjärdedel av rikets bilar och körsträckan är snarare något över än under genomsnittet trots att många tror motsatsen. För att driva Stockholms alla bilar bör det således bli ca en kärnkraftsreaktor. För att driva hälften därmed ett halvt. (Vilket givetvis är helt orimligt många vindsnurror.)

Detta mycket grovt räknat.
Vart hittar du en beräkning som påvisar att elbilar slukar mera energi? Jag har inte räknat på det men trodde faktiskt att besin bilen som ger bort väldigt mycket värme var den som totalt använde mer energi. Detta måste vi räkna på också ... vilken biltyp som drar mest energi totalt sett

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Camilla.dk » 25 juli 2010, 09:37

elbilen skrev:
Olof Trätälja skrev:
elbilen skrev: Bra poäng Varjag! Återkommer strax med en kalkyl om hur mycket mera el som kommer att förbukas om hälften av Stockholms bilar gick på el istället för bensin/diesel
Det är väl inte så svårt att räkna ut det. Dagens svenska bilpark har jag för mig gör av med ca 30-40 Twh bruttoenergi. Man spar inte energi på att använda elbilar, snarare tvärt om, säg 40-50 Twh bruttoenergi. Det motsvarar ungefär förbrukningen i fyra kärnkraftsreaktorer. (Med en nettoproduktion på ca 15 TWh)

Det för alla Sveriges bilar. I Stockholm rullar ca en fjärdedel av rikets bilar och körsträckan är snarare något över än under genomsnittet trots att många tror motsatsen. För att driva Stockholms alla bilar bör det således bli ca en kärnkraftsreaktor. För att driva hälften därmed ett halvt. (Vilket givetvis är helt orimligt många vindsnurror.)

Detta mycket grovt räknat.
Vart hittar du en beräkning som påvisar att elbilar slukar mera energi? Jag har inte räknat på det men trodde faktiskt att besin bilen som ger bort väldigt mycket värme var den som totalt använde mer energi. Detta måste vi räkna på också ... vilken biltyp som drar mest energi totalt sett
Elbilerne bruger meget lidt energi. Derudover er det i vore dage ikke muligt at lagre vindmølleenergi og gemme det til senere brug, dvs. vindmøllerne producerer el konstant uanset om nogen bruger den eller ej. Af samme årsag oplader man elbilerne om natten hvor elforbruget ellers er lavt, så faktisk bruger elbilerne ikke energi taget for noget andet. I Danmark udgør vindmølleenergi 20% af det samlede energi og det påvirker således ikke el-nettet, at der er elbiler. I 2025 regner man med at vindmølleenergi udgør 30% af energiforbruget og det vil kunne følge med stigningen i antallet af elbiler til den tid. I slutregnestykket er det samlede energiforbrug (udledning af CO2) markant lavere ved øget brug af elbiler.

I Danmark har man gjort elbilerne afgiftsfrie, i modsætning til alle andre biler, derfor er der kommet væsentligt flere elbiler til. Desværre har der vist sig en uheldig tendens som man ikke havde taget højde for i de indledende analyser, nemlig at elbilerne IKKE erstatter andre biltyper men bruges som supplement til dem. Dvs. at folk i stigende grad får to biler - en konventionel og en elbil istedet for blot en elbil. Dette fordi elbilerne ikke har en særlig stor rækkevidde, de er altså ikke brugbare hvis man skal køre langt men er gode til kørsel i lokalområdet.
Dette betyder i praksis at elbilerne IKKE erstatter konventionelle biler, men istedet erstatter cyklerne og det er en skidt udvikling eftersom cykler er langt mere miljøvenlige end elbiler.
Hvis udviklingen fortsætter i den retning, vil der om 50 år ikke være sparet noget som helst på CO2-regnskabet. Men derimod være dårligere end hvis folk kombinerede eksempelvis en hybridbil med en cykel.

Man kan se en rapport med status fra den danske energistyrelse her: http://www.ens.dk/Documents/Netboghande ... stemet.pdf

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av varjag » 25 juli 2010, 12:16

Hvis udviklingen fortsætter i den retning, vil der om 50 år
Det är knappast troligt att den gör det. Bensinen blir helt enkelt för dyr.....Med nu kända oljereserver - och Kina's och Indien's ökade välstånd och aptit på flytande bränslen - kommer bristen på varan, redan om 30-35 år att ha trissat priset bortom gemene mans kapacitet att betala det. M.a.o. privatbilismen sådan vi känt den - blir historia. Vad vi skall göra med alla millionerna av skrotbilar - vet jag inte.
Jag gissar att ransonering kommer att införas alldeles oavsett priset. Trafikflyg av dagens dimensioner - kommer att vara ett minne blott. Turism - får göras med tåg - eller kärnkraftsdrivna fartyg. OM turismen i dagens former - över huvud taget överlever?

Och allt det - och mycket mera - blir i längden i alla fall totalt meningslöst.
Den 25:e juli 2009 - fanns det på jorden - omkring 70 000 000 färre munnar att mätta, än det gör idag.....
Om ett år - ytterligare c:a 71 millioner.....dra era egna slutsatser!

Varjag

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av dc » 26 juli 2010, 20:56

Om elbilar kommer upp i prestanda kan de säkert vara konkurrenskraftiga i framtiden och kanske ersätta ca 5-10% av de fossilt drivna bilarna av idag. Det är inte förmågan att producera el som är den trånga sektorn utan råvarorna till batterierna som inte verkar finnas i tillräcklig mängd...

http://cornucopia.cornubot.se/2010/05/o ... ammas.html
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 783039.ece
No one can prevent me from raising towers in babylon

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 27 juli 2010, 17:40

En elbil har en effektivitet på runt 90% från eluttag till hjulaxel. Förlusterna i elnätet är också i storleksordningen 10%. En förbränningsmotor kommer som bäst upp i kanske 30% verkningsgrad, så den extra energi som behöver matas ut på elnätet är inte lika stor som den bilarna gör av med i dag.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av lampros » 27 juli 2010, 17:43

Visst hade USA:s bilföretag och oljebolag en del dirty business. Men i bilens barndom, säg fram på 10-20-talet, hade bensinbilarna hunnit bli så billiga att elbilarna konkades ut den vägen.

Den konspiration som är erkänd är hur amerikanska bilföretag mm "mördade" spårvagnar till förmån för bussar. Man gick samman i vissa städer och konkade ut eldrift till förmån för bensin/dieseldrift i kollektivtrafiken. Ska se om jag hittar någon länk.

Edit: jo här är citat från en sida om det jag talar om:
In the early 20th century, National City Lines, which was a partnership of General Motors, Firestone, and Standard Oil of California, purchased many electric tram networks across the country to dismantle them and replace them with GM buses. The partnership was convicted for this conspiracy, but the ruling was overturned in a higher court.
Hela sidan här (som ni kanske redan länkat till men what the heck):

http://www.reformation.org/who-killed-electric-car.html
Senast redigerad av 1 lampros, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Olof Trätälja » 27 juli 2010, 17:45

elbilen skrev:Vart hittar du en beräkning som påvisar att elbilar slukar mera energi? Jag har inte räknat på det men trodde faktiskt att besin bilen som ger bort väldigt mycket värme var den som totalt använde mer energi. Detta måste vi räkna på också ... vilken biltyp som drar mest energi totalt sett
Just det, det är på totalen man måste räkna. Vissa gör ibland (det ofta avsiktliga tror jag) misstaget att jämföra själva elmotorn med tex en bensinmotorn. Då blir beräkningen helfel, elen är redan en förädlad energiform och elmotorn bör snarast jämföras med en konventionell växellåda, tex mekanisk eller hydralisk. Bensin eller Dieselmotorn måste jämföras med kraftverket. Det är alltid vid värmeprocessen de stora energiförlusterna uppstår.

Eldriften kräver storskalighet för att vara effektiv, tex kan den vara ett alternativ för större eller snabbare fartyg som kräver mycket energi eller till och med i vissa diesllokomotiv s.k. dieselelektrisk drift. Men det är långt ifrån alltid det lönar sig. För så småskalig verksamhet som bilar som dessutom kräver mellanlagring i verkligheten aldrig.

Visst kan man under vissa omständigheter få det att se ut som att elbilen drar mindre energi än bensinbilen, tex om man jämför med ett gaskraftverk. Men det beror under dessa omständigheter på att man använt ett bättre bränsle. Vid användning av samma bränsle så är elbilen aldrig effektivare och ironiskt nog är det bara vid en sådan jämförelse som energibegreppet är relevant...
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar