Vem mördade elbilen?
Vem mördade elbilen?
Se gärna filmen nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=MSBykAngDpY
Då kommer min fråga, till nån som har lite koll på teknikhistorien.
Var elbilen "the electric car" så himla bra som de försöker utmåla i den här filmen?
https://www.youtube.com/watch?v=MSBykAngDpY
Då kommer min fråga, till nån som har lite koll på teknikhistorien.
Var elbilen "the electric car" så himla bra som de försöker utmåla i den här filmen?
Gwiz börjar bli riktigt vanlig i London. Det fanns två i grannskapet när jag bodde i Queens Park förra året och ägarna var nöjda med dem.
Uppladdning skedde över natten och räckte till att pendla in till City eller West End.
http://www.goingreen.co.uk/
Uppladdning skedde över natten och räckte till att pendla in till City eller West End.
http://www.goingreen.co.uk/
Jag tror el-bilen begått självmord flera gånger än jag orkar minnas.....Den är helt enkelt underlägsen standardtypen. Bil/Teknik-pressen brukar sådär vart eller vartannat år utbrista i lyriska floskler om 'en ny revolutionerande el-bil' - som alla har glömt, när 'nästa' dyker upp i spalterna. De nya och svindyra hybrid-bilarna kan möjligen ha en framtid - men jag tror de mest är en modefluga för bemedlade grönisar . Som ett exempel på hur 'gammal' idén är använde bryggeriet i min hemstad omkring 1944-45, en liten eldriven lastbil för distribution av svagdricka. Svagdrickan stod på flaket, under det satt en massa batterier. Batterierna vägde mer än svagdrickan som var nyttolasten , Varjag
Om el infrastruktur är så enkel, varför finns det inte utag till motervärmare överallt?Giancarlo skrev:vad tankar man en elbil med? sätter man i en sladd och låter den ladda upp i några dagar?Ja77 skrev:Problemet är att det finns så lite infrastruktur (tankställen) för alternativa bränslen och stationerna vill inte investera eftersom de är så få bilar så det blir moment 22.
Elbilens historia är väl lång? Före förbränningsmotorerna så fanns det elbilar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car#History
Men den kommer tillbaka, var så säker. Oljan kommer till slut att bli för dyr, och det finns inte en chans i världen att vi kan driva alla bilar med etanol...
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car#History
Men den kommer tillbaka, var så säker. Oljan kommer till slut att bli för dyr, och det finns inte en chans i världen att vi kan driva alla bilar med etanol...
Jag har ofta funderat på varför man inte kan spänna upp ett strömförande nät över tex en motorväg och sen har man en strömnedtagare på bilen som man fäller upp (typ tåg eller radio bil) Sen måste förstås bilen jordas i väg banan oxå så helt okomplicerat är det inte. En liten batteri bank behöver man naturligtvis om man lämnar den strömförande vägen.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Du menar så här ungefär:Bulldog skrev:Jag har ofta funderat på varför man inte kan spänna upp ett strömförande nät över tex en motorväg och sen har man en strömnedtagare på bilen som man fäller upp (typ tåg eller radio bil) Sen måste förstås bilen jordas i väg banan oxå så helt okomplicerat är det inte. En liten batteri bank behöver man naturligtvis om man lämnar den strömförande vägen.
http://stockholms.lans.museum/industri/ ... n_serie=10
Finns massor av "trolleibus" i exempelvis Budapest. Vad jag har sett så är de inte alls jordade i vägbanan, de har bägge polerna i strömtagaren på taket.
En kommersiellt gångbar elbil måste fungera oberoende av strömkablar. Idag är nog elbilen i sig fullt fungerande för de flesta i 90% av resorna (kortare än 100km) men för exempelvis en familj som har behov av längre resor ibland går den bort. Batterikapaciteten idag är betydligt bättre än de gamla bryggeribilarna eller för den delen eltruckarna på de stora lagercentralerna.
En Toyota Prius (hybrid) skulle absolut fungera för mig på enbart eldrift till/från jobbet. På längre resor med förbränningsmotorn. Det är väl bara priset som gör att jag inte har en redan. Och förbränningsmotorn borde vara en liten turbodiesel.
En kommersiellt gångbar elbil måste fungera oberoende av strömkablar. Idag är nog elbilen i sig fullt fungerande för de flesta i 90% av resorna (kortare än 100km) men för exempelvis en familj som har behov av längre resor ibland går den bort. Batterikapaciteten idag är betydligt bättre än de gamla bryggeribilarna eller för den delen eltruckarna på de stora lagercentralerna.
En Toyota Prius (hybrid) skulle absolut fungera för mig på enbart eldrift till/från jobbet. På längre resor med förbränningsmotorn. Det är väl bara priset som gör att jag inte har en redan. Och förbränningsmotorn borde vara en liten turbodiesel.
Filmen verkar spontant vara en variant av den gamla konspirationsteorin om att oljebolagen stoppar utvecklingen.
Det är ju inte det att det inte finns andra sätt än de traditionella att bygga bilar, som diskussionen i tråden visat. Problemet för alternativa tekniker är att bensibilen är så otroligt bra och ekonomisk. Räknar man vad det kostar i ren produktionskostnad att få oljan från källan i öknen till pumpen så är det väldigt nära noll. Det man betalar för är vinster och skatt.
En lustig sak i sammanhanget är att geometrins grundlagar är på storföretagens sida. För att tex göra en dubbelt så stor oljetanker (eller rör i ett raffinaderi) behövs inte dubbelt så mycket stål. Branschen har skalfördelar som ekonomerna säger.
Det är ju inte det att det inte finns andra sätt än de traditionella att bygga bilar, som diskussionen i tråden visat. Problemet för alternativa tekniker är att bensibilen är så otroligt bra och ekonomisk. Räknar man vad det kostar i ren produktionskostnad att få oljan från källan i öknen till pumpen så är det väldigt nära noll. Det man betalar för är vinster och skatt.
En lustig sak i sammanhanget är att geometrins grundlagar är på storföretagens sida. För att tex göra en dubbelt så stor oljetanker (eller rör i ett raffinaderi) behövs inte dubbelt så mycket stål. Branschen har skalfördelar som ekonomerna säger.