Marina glasbubbelnätgrejer
-
- Medlem
Marina glasbubbelnätgrejer
Såg häromdagen en film där det i bakgrunden figurerade en pryl som jag sett många gånger där det ska vara marint tema, typ fiskrestauranger, antikbodar och annat. Och säkert på nån museibåt eller två. Eftersom jag inte vet vad det kallas hittar jag ingen bild, men beskrivningen är enkel: En rund kula av glas, oftast buteljgrön, som hänger i en grov nätpåse av något slag. Oftast på en vägg.
Antagligen heter det inte nätpåse utan skarvträng, bleckdurksmärla, riggbult eller nåt annat marint och ologiskt men ni förstår vad jag menar. Min fråga är alltså vad grejen heter och framförallt vad den är bra för? Kom någon på att en stor glaskula i en nätpåse är en jävla bra grej när det blåser kuling från babord eller har den nån annan funktion?
Mvh Petter
Antagligen heter det inte nätpåse utan skarvträng, bleckdurksmärla, riggbult eller nåt annat marint och ologiskt men ni förstår vad jag menar. Min fråga är alltså vad grejen heter och framförallt vad den är bra för? Kom någon på att en stor glaskula i en nätpåse är en jävla bra grej när det blåser kuling från babord eller har den nån annan funktion?
Mvh Petter
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Marina glasbubbelnätgrejer
Är det inte något för att hålla upp nät, ett slags flöte?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
-
Re: Marina glasbubbelnätgrejer
Gutekrigaren skrev:Antagligen heter det inte nätpåse utan skarvträng, bleckdurksmärla, riggbult eller nåt annat marint och ologiskt men ni förstår vad jag menar.
Rullfockstågdurksbetingspållare.
MVH
Hans
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Medlem
-
- Medlem
Man kan nog få lika många svar som det finns dialekter i Sverige.masase skrev:Enligt min mor som är fiskardotter från Smögen så gäller följande på Smögenska:
"De kallas kulor eller välen och "snöret" som är runt kallas skinn"
Tyvärr verkar det inte gå att maila någon här http://www.facklan.nu/ men man får väl ta en sväng förbi nästa gång man besöker hembygderna, så kan ni få det på listerländska med
-
- Medlem
-
- Medlem
Må så vara att man gör det på västkusten, har dock aldrig hört det innan, och då är jag uppväxt med som sagt var både farfar och far som verksamma yrkesfiskare plus att jag betalar min skatt med en inkomst som jag samlar ihop till sjöss.Gutekrigaren skrev:Precis en sån, tack för alla svar! Jag hade inte tänkt på att glas flyter...
Naturligtvis kallar man en nätpåse för "skinn" på sjön, eftersom det ordet betyder nåt annat på land...
Mvh Petter
Tror nog på massor utav dialektala varianter.
-
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
'Japanese fishingballs'
I Australien flöt det iland mängder av dem för 30 år sedan. Och visst var de bojar eller 'flöten' för drivgarn eller långrevar. Dom var gjorda av mycket tjockt glas, c:a 5-7mm och var ganska tunga och - innehållet, var vacum, antagligen enklast i tillverkningsprocessen. Det fick jag veta när jag ville ha borrat ett hål i en för att göra en kajutlampa....Hexmaster skrev:Låter som en boj. Som håller fisknäten uppe. Finns säkert roligare ord - skulle förvåna om det inte fanns - men inget jag vet. Numer är de i allmänhet i plast.
'om den imploderar under borrningen - får du betala för jobbet i alla fall - många gör det...'
Min - gjorde det och jag fick skaffa en till innan det blev en lampa.....Varjag
-
- Medlem