Ny datorteknik?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Shompola
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 2 februari 2005, 05:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Shompola » 27 februari 2007, 11:36

Självklart utvecklas tekniken i hårdvaran i större hastigheten än på mjukvaru-sidan. Annars tycker jag inte att CELL är en radikal skillnad mot vad vi har sett under 80-talet, men troligen smak prov på vad vi kommer att se på PC'n inom en snar framtid. Små enkla kärnor med eget minne som gör sitt och kommunicerar med varandra genom en snabb buss. Största problemet för många kan annars vara att CELL är assymetrisk och att den har en liten local-memory per kärna som man måste vänja sig vid. I PS3 så finns det inte heller många av dessa kärnor, och det underlättar arbetet. För vektor-baserade beräkningar och dylikt där man kan ta ut klumpar, göra operationer på dem och sen slå ihop resultatet är ju vad annars CELL ska vara bra på. Och sådana tillämpningar är bra enklare att utföra parallelt i teorin och praktiken som tur är.


Det är en stor paradigm skifte, och inte enbart på grund av att de processorerna blir multi-kärninga, utan att inom en snar framtid så kommer nästa generationers processorer att tydligen vara enklare och mångdubbelt fler. Intel har redan lösningar på det, likaså IBM och jag förmodar att AMD åtminstånde har något på ritningsbordet. Men annars är det idag relativt "lätt" att kunna utnyttja en multicore CPU såsom Core 2 Duo om operativ-systemet själv dirigerar självständiga processer till de olika kärnorna. Långt ifrån bästa sätt att uttnyttja multi-kärnor processorer, men åtminstånde så ska det inte vara någon större börda för programmeraren i detta sammanhang. Och som konsument kan man snabbt se resultat... smidigare multi-tasking med andra ord även om minnes-bandbredden på grund av att minnes-konfigurationen är delad kan lida då alla processer slåss om samma minnes-pool.

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 maj 2004, 14:39
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 27 februari 2007, 15:48

Ja, jag håller med att konsumenterna kommer under några år att se en prestandaökning med dagens mjukvara också. Dels så behöver ju operativsystemet ibland göra saker och ting och så skall vi ju inte glömma all skräp i form av diverse uppdateringar av Windows, Flash, Java osv plus diverse trojaner och spionprogram som gott kan behöva en extra kärna att köra på så att användaren får en egen för sig själv.

Men relativt snart är vi där att en normalanvändare har inte tillräckligt med saker igång för att denna skall uppfatta nån större förbättring. Detta på skrivbordssidan, men på serversidan kommer vi ha enormt stor nytta av tekniken även med dagens mjukvara i en bra stund framöver.Och det är väl kanske det som är räddningen? Kan man verkligen skriva så dåliga mailklienter, webläsare, ordbehandlare och annan typisk klientprogramvara så att man skulle behöva så mycket snabbare datorer än idag? Tror själv att behovet har planat ut lite. (Tills Vista kommer och upphöjer skrivandet av ineffektiv kod till en konstart)

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 5 april 2007, 22:13

Hexmaster skrev:Några "häftiga" tekniker som inte levererat:
- Bubbelminnen (någon som minns dem?)
Ja jag hade sådana i min gamla Apple IIe. Biologiska minnen som skrivs och läses med laser snackade man om ett tag.
- "Femte generationens datorer" (stor japansk grej på sin tid, högst oklart vad det egentligen skulle gå ut på)
Har aldrig hört talas om
- Parallella datorer
Har man väl använt ganska länge i större krävande system, CRAY datorer brukade väl vara parallel kopplade? Idag har man dubbla kärnor.
- AI (stor grej i spel, kan inte komma på något annat område där det brukas ö.h.t.)
Inom den humanoida robottekniken används det, Sonys eller är det Hondas Asimo.
Istället för att idag, 2006, sitta med en übercool framtidsdator med holografisk skärm som man kan småprata med om lite av varje osv., så är det en vanlig PC. De viktigaste skillnaderna på 20 år som jag komma på är användargränssnitt, USB och internet.
Låter fett

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Ny datorteknik?

Inlägg av Bagheera » 11 april 2007, 09:42

Schwalbe skrev:Nu för tiden går det ju att få ett i princip helt datoriserat hem. (Bill Gates har väl byggt ett).
Men utvecklingen går ju hela tiden framåt- vad kommer datorer att användas till härnäst?
Skrev Schwalbe för evigheter sedan då han startade tråden, och fick skäll ngn gång i början av tråden, men S tanke kanske var vidare?

Vad vet jag.. vilket tidsperspektiv står ordet/begreppet "härnäst" för, ex-vis, då blir det intressant som fråga i sig, re: datorer, som antagligen inte kommer att vara "datorer" framgent.

Om vi tänker vidare dvs "wide", dvs inte MHZ o Gigs och perifera "dockor" m.m., inte heller fysiska eller medicinska simulatorer för verkligheten, det kommer givetvis förr eller senare till ngn nära biologisk, resp fysisk likhet, helt perfekt tror jag inte att det blir under den tiden vi lever i, inte heller under våra barnbarns barnbarns tid.

Kommer de långt senare generationerna att uppleva en nyupptäckt/utvecklad användbar fysik, som vi inte definitivt inte kan se idag, ens i våra vildare fantasier?

Nu tar jag en rädisa eller två, det är både gott och visar på fysisk gudomlighet i dagsläget.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 11 april 2007, 10:48

Gränssnitten är det jag också tror kommer att ändras mest framöver. Vi sitter fortfarande - laptops och mobila grejer till trots - till allra största delen fortfarande vid stationära datorer med en skärm. M.a.o. som vid en glorifierad skrivmaskin precis som vi gjort i över 100 år, om man vill vara lite elak. Framöver kommer komponenttekniken göra att det blir mer lätthanterligt och datorn finns överallt i hemmet och utanför. Du kommer åt den via TV:n, eller bara en liten mojäng som projicerar upp det hela eller som en tidning (skärm på rulle finns redan). Talinterface kommer förbättras så att vi, som tidigare sagts, kan sitta och småsnacka lite med datorn istället för att skriva och klicka som vi gör idag. De funktioner som en PC har idag kommer också att integreras mer i andra applikationer, vilket vi förstås redan ser idag. Man kommer kanske alltså inte ha en specifik dator att sköta grejer på som vi gör idag, utan det kommer finnas inbakat i en mängd andra prylar.

Intelligenta hem, som man försökt med i flera år nu, tror jag ändå har en framtid. Man har en server i hemmet som sköter det mesta av småsysslorna runt omkring. När man är borta tar systemet hand om dammsugning, disk, övervakning, enklare ärenden (som bokning av tvättid, frisören, löpande räkningar...), besökslogg, energihantering... När man kommer hem ställs ljus- och värmeinställningar om till att vara bekvämt när man är hemma, man får en lista (samt video) på de som sökt en under dagen, en sammanställning av dagens händelser, en färsk tidning och en varm kopp java i näven. Allt det här fungerar ju redan idag, det som behövs är ju skaldriftsfördelar och billigare komponenter.

Skriv svar