Historien bakom bensinmackar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 17 november 2010, 13:55

Ett tillägg angående stationernas ägandefördelning. Exempel nedan från Shell, vilket torde vara representativt även för Statoil och Preem.

Helägda automatstationer: 128 st.
Ägda bemannade stationer (Såväl franchise som drivna i egen regi tror jag): 127 st.
Anslutna privatägda stationer: 130 st.
Totalt: 385 st.

Ett par exempel ur verkligheten:
Statoil söker franchisetagare
Bensinstation till salu - Preem
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 17 februari 2011, 12:05

Kanske inte specifikt om bensinstationer. Men 37 min in i det här TV-programmet om fossilbränslenas historia nämns ursprunget till namnet nafta.

http://svtplay.se/t/150100/och_naturen_ ... _manniskan

På myntkabinettet pågår för övrigt en utställning om bröderna Nobels verksamhet i Ryssland.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 mars 2011, 23:52

När man tänker på dels de stofter som Olof Trätjära har framfört och dels som jag har fotograferat/skrivit om så blir man ju lite gråtfärdig om man säger så. Nu är Preem-macken i Svista på väg att försvinna nu och jag tog några bilder på platsen för en tid. Vet inte vad som kommer att hända men antagligen kommer den att rivas.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av koroshiya » 3 mars 2011, 07:29

Jag kommer inte ihåg om jag skrivit om macken i Landala i Göteborg - hur som helst - vi hade en här men den försvann slutligen för ca. 5-10 år sedan.

Jag tror att den försvann för att politiker inte vill ha sådan verksamhet alldeles intill stora hyreshus och annat. Det som finns kvar idag - senast jag kollade - är de underjordiska tankarna, så man kan se några rör sticka upp med tämligen kraftiga lås på.

Olika bolag vill förtäta innerstaden. För det här området finns flera förslag och de går alla ut på att smäcka upp nya hyreshus. Planer finns t.o.m för hus på själva torget. Fiskhandlaren och de andra skulle då få en affär i ett nybyggt hus. Där finns idag en inte så liten samling tappra drinkare, och man undrar var de skulle ta vägen.

Ute på torget finns idag bara tre affärer men jag tror att de kan gå rätt bra. Konsum i närheten var t. ex. den coopaffär som visade bäst resultat 2009 eller så, trots att utbudet verkligen inte är så fantastiskt. Två av handlarna säljer saker som finns i andra affärer inom 30 meter, men ändå överlever de. Från fiskhandlaren till konsum är det kanske 100 meter, men konsum har ju aldrig förstått sig på fisk.

Jag kan inte säga att jag saknar macken, även om jag har minnen från den. Där fanns en diverseförsäljning, så att man kunde köpa mjölk t. ex. I barndomen brukade vi pumpa bollar där, och en gång tankades där en stulen vespa. Jag var med i samband med det att vi lekte med vespan. Det var väldigt kul för kvarterspolisen jagade oss :D

De tre tydligaste minnena är biltvätten, luftpumparna och tuggummiautomaterna.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av lampros » 3 mars 2011, 11:07

Olof Trätälja skrev:På myntkabinettet pågår för övrigt en utställning om bröderna Nobels verksamhet i Ryssland.
Detta skrev Trätälja i denna tråd nyss. Och vad gäller "mynt" och "bensin" kommer jag osökt att tänka på "Shellpengar" - Shell Money. Det var ett slags rabattpoletter tror jag, man skulle spara dem och få rabatt efter ett visst antal. Ungefär som Essos häften där man klistrade in små lappar med påskriften "25 öre".

Det åsido såg jag Shellpengar som dyra skatter, jag var nämligen barn en gång i tiden, på 60-talet. Shellmacken neråt Breviken i Åsele gav bort Shellpengar, man samlade dem, de hade prägling i form av flygplan, bil, tåg. De finns avbildade i en av K-spanaren Göran Willis böcker. Annars kan man googla shell money och se att de samlas än idag, bland annat ska en viss serie med USA:s presidenter vara gångbar.

(Not: skulle man googla "shell coins" får man upp något helt annat, snäck- och musselskal som i pacifika nejder gällde som pengar förr i världen. Det företag som sedan blev Shell startade förvisso sin business med att sälja diverse snäckor, därav snäckan i logotypen. Sant!)

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Gerle » 14 februari 2014, 06:28

Shell token är nog ett bättre sökord om du vill läsa om Shellpoletterna.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Markus Holst » 14 februari 2014, 09:21

Åh, nu vaknade gamlq minnen från barndomen! Sådana fanns bland leksakerna hemma. Jag visste aldrig vad de var och inte ägnat dem en tanke på snart 50 år. Tack för denna rimini.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Solkungen » 14 februari 2014, 15:23

loop skrev: Men jag tycker det är fint att cirkeln sluts, handelsboden börjar sälja bensin, det bildas separata bensinmackar och sen läggs butikerna ner och nu säljer bensinmackarna mat mm. Det enda jag har emot den utvecklingen är matpriserna på mackarna. Och man blir jävligt irriterad när man inte kan köpa en fläktrem när den gått av och det är 1 mil hem. Det går med rep, snören, nylonstrumpor mm, men man får byta ganska ofta. All heder till OKQ8 som oftast har lite reservdelar iallafall.
Fram till 80-talet hade mackarna en fördel iom att de hade betydligt bättre öppetider än vanliga mataffärer. Givetvis la de på några kronor på alla priser bara för att de kunde men med dagens situation att de dräller av kvällsöppna butiker med riktigt utbud så är läget svårt för dem att hålla ett riltigt matutbud. Det som finns är riktigt dyrt och säkert slänger de mycket osålt.
Fortfarande i början på 90-talet kunde man ju handla nästan som i en vanlig mataffär och till vettiga priser på mitt lokala OK.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 februari 2014, 20:52

Markus Holst skrev:Åh, nu vaknade gamlq minnen från barndomen! Sådana fanns bland leksakerna hemma. Jag visste aldrig vad de var och inte ägnat dem en tanke på snart 50 år. Tack för denna rimini.
Jag vet att det var en leksak under 1970-talet som föreställde en bensinmack, jag hade en sådan leksak......Nu vet jag att du är några år äldre än jag, fanns bensinmackar som leksaker under dina barndomsår också.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Markus Holst » 16 februari 2014, 00:27

Det gjorde de, i såväl plåt som plast.

L. Törni
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 1 augusti 2009, 16:59

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av L. Törni » 1 april 2014, 01:15

Stefan Lundgren skrev: Historien innan 1947 är förstås intressant, var kallade man för "mackarna" då? Var det bara "mack"?
Första bensinstationen byggdes faktisk av företaget M.A.C.K. i Norrköping 1918, så jag tror namnet kan ha använts längre än från 40/50/60 talet?

Kanske kallade man en mack för bensinstation eller "pumpen" före 1947? Och på västkusten givetvis åkte man till "bensintapp".

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2014, 15:38

Förkortningen M A C K har hört talats om tidigare, det är därför det heter just mack förmodar jag.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 maj 2014, 08:19

I boken "Fånga platsen" av Anders Johnsson så finns det en liten historik över ordet mack.
Ordet Mack är bildat av initialerna till N P Mathiasson, Oscar Andersson, Gunnar Collin och Helmer Key. 1916 grundade de AB Mackmeter i Midsommarkransen (Stockholm, min anm) för att tillverka en bensinpump med automatisk mätapparat. Den hade uppfunnits av Oscar Andersson. På pumparna stod "MACK" ingjutet, vilket ledde till att namnet kom att bli synonymt med bensinstation.
Första bokstaven i efternamnen av de ovanstående bildade alltså det framtida ordet "mack".

Stefan

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av wiwawo » 9 maj 2014, 15:36

Något som kanske ryms under samma rubrik. Bensinstationer längs riksettan genom Nyköping, bilder då och nu.

http://www.yonato.com/bensin/index.htm

Något jag hittade av en slump och tänkte det kunde vara intressant att se för de som är intresserade av sådant.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 maj 2014, 09:54

Det har funnits motsvarande i Uppsala!!!

Jag har nog skrivit om det tidigare, men i Vassunda längs med gamla E4:an mot Stockholm finns det rester av en Guif-mack med skylt och pumpar, men ägaren har nog bara det för att vara nostalgisk.

Stefan

Skriv svar