Syftet med denna tråd är att försöka ge en beskrivning över Öresundsförbindelsen, alltså historiken bakom själva planeringen av en bro. Det var åtskilliga kubikmeter och armeringsjärn som gick åt att bygga exempelvis Öresundsbron. Undrar hur planeringen gick för andra häpnadsväckande broar. Tråden bör nog också handla om historiska öppningsår, längd och typer av olika broar i både Sverige och internationellt.
I nedanstående artikel kan man läsa lite grann om själva historiken om Öresundsbron.
I USA finns det broar som är värt att nämnda:Mödosam väg till Öresundsförbindelsen
av Dan Jansson
NE-redaktionen
Visionen blir verklighet 1 juli. Öresundsförbindelsen öppnas för trafik och Danmark och Sverige får en fast förbindelse. Men vägen dit har varit lång — diskussionerna om en förbindelse mellan de båda länderna har pågått under mer än 100 år. Bro eller tunnel eller en kombination? Det är frågor som ältats länge och väl. Dessutom har den politiska beslutsprocessen varit lång och invecklad.
Det första politiska beslutet om en fast förbindelse över Öresund togs vid Nordiska rådets session 1953. Då ingicks en överenskommelse mellan regeringarna i Sverige och Danmark om att arbeta för en förbindelse. År 1973 enades de båda ländernas regeringar om att bygga en vägbro mellan Malmö och Köpenhamn. Riksdagen godkände förslaget, men danska folketinget röstade nej p.g.a. oenighet om lokaliseringen av Köpenhamns flygplats. Efter att de båda länderna 1991 enats om att bygga Öresundsförbindelsen påbörjades en omfattande miljöprövning av projektet. Processen blev svåröverskådlig, och de berörda instansernas uppfattning skilde sig från varandra.
Naturvårdsverket i Sverige sade med tvekan ja till att det nybildade Öresundskonsortiet skulle få bygga bron, medan andra instanser, t.ex. Koncessionsnämnden för miljöskydd, sade nej. Den borgerliga regeringen under Carl Bildt beslutade i juni 1994, trots starka motsättningar inom regeringskretsen, att bron skulle byggas. Starkast motståndare till ett beslut var det föredragande statsrådet, miljöministern och centerpartisten Olof Johansson, som avgick när regeringen gav klartecken.
Förslag och beslut om Öresundsförbindelsen har lagts fram och antagits under mer än 100 år. Nedan följer de viktigaste stegen.
1872: Det första förslaget till en förbindelse i form av en Öresundstunnel presenteras.
1886–1919: Ett flertal förslag till tunnlar under Öresund presenteras, men samtliga idéer förkastades. En del förslag under denna tidsperiod – och även senare – gäller en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør, som ligger närmare varandra än Malmö och Köpenhamn. Från 1880-talet finns t.ex. förslag på en bro i två plan mellan Helsingborg och Helsingør; det övre planet skulle innehålla vägbana för hästskjutsar och det undre planet järnvägsspår för ångloksdrivna tåg.
1936: Skånska Cementgjuteriet (numera Skanska) och danska företaget Højgaard & Schultz lägger fram ett förslag om en broförbindelse över Öresund. Bron skulle produceras av ett konsortium av sex byggföretag. Konstruktionen var en kombinerad betong- och stålbro med sträckning från danska Amager via Saltholm till Lernacken i Limhamn strax söder om Malmö. Brons betongpelare avsågs att gjutas direkt på plats i Öresund med hjälp av torrlagda s.k. fångdammar. Det fanns även planer på att gjuta kassuner och pelare i land på samma sätt som slutligen skedde. Den segelfria höjden över farlederna Drogdenrännan och Flintrännan var planerad till 45 meter, vilket innebar att större fartyg hänvisades till Stora Bält. Brobanan skulle innehålla ett järnvägsspår, en trefilig bilväg på 8,5 meter samt en cykelbana på 2,8 meter. Kostnadskalkylen uppgick till 140 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 3,8 miljarder kronor i 1997 års penningvärde.
1954: Skånska Cementgjuteriet och Højgaard & Schultz samt övriga fyra företag som låg bakom 1936 års förslag presenterar ett nytt förslag som i princip bygger på det ursprungliga. Visionen att bilismen skulle dominera framtidens transporter innebar dock att brobanan enbart bestod av en fyrfilig motorväg utan plats för cykelbana och järnvägsspår. Kostnaden beräknades till 360 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 4,2 miljarder i 1997 års penningvärde.
1965: Skånska Cementgjuteriet lanserar ett projekt som innebär två förbindelser över Öresund, en vägbro mellan Malmö och Köpenhamn samt en järnvägstunnel mellan Helsingborg och Helsingør.
1969: De danska företagen Højgaard & Schultz samt Monberg & Thorsen presenterar ett förslag till en järnvägsförbindelse.
1970: Højgaard & Schultz föreslår en tunnel mellan Helsingborg och Helsingør.
1980-82: Skånska Cementgjuteriet arbetar fram ett förslag om en bro som innehåller en fyrfilig motorväg mellan Malmö och Köpenhamn.
1984: De danska och svenska regeringarna tillsätter Öresundsdelegationen, som får till uppgift att ta fram ett förslag till en Öresundsförbindelse.
1991: De båda ländernas regeringar enas om en avgiftsfinansierad bro- och tunnelförbindelse mellan Lernacken i Limhamn och Amager utanför Köpenhamn. Riksdagen respektive Folketinget godkänner avtalet.
1994: Skanska och 14 andra företag utses till att lägga anbud på projektet av byggherren Öresundskonsortiet, som ägs gemensamt av danska och svenska staten. Kostnaden för förbindelsen från kust till kust beräknas till 13,9 miljarder danska kronor. Därtill tillkommer landanslutningar för 2 miljarder svenska kronor för den svenska sidan och 5 miljarder för den danska sidan i 1990 års penningvärde.
1995: 27 november tecknas kontrakt mellan Öresundskonsortiet och företagskonsortiet Sundlink Contractors att bygga Öresundsförbindelsen. Den slutliga lösningen består av en tunnel mellan Danmark och den konstgjorda ön Peberholm (Pepparholm) samt en bro i två plan med biltrafiken överst och järnvägstrafiken underst. Planerna på en cykel- och gångbana på bron förverkligas inte.
2000: Öresundsförbindelsen invigs 1 juli och visionen om en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark blir verklighet.
(Artikeln publicerad 2000-06-29)
Golden Gate-bron
Brooklyn-bron
Mackinac-bron
Fort Pike-bron
Pontchartrain-bron
Den sistnämnda är 38 kilometer långt och gå över Pontchartrain-sjön utanför New Orleans.
Fort Pike ligger lite grann åt sydväst om Pontchartrainbron och kan ses från "Bird´s eye" på http://www.local.live.com.
Det finns också andra broar; Humber-bron utanför den engelska staden Hull är en hängbro som var världens längsta när den blev färdigt 1981. Sydney Harbour Bridge blev färdig 1932 och det var bl a 16 arbetare som omkom under dess byggnad. Bygget med Harbour Bridge i Sydney måste vara en stor arbetsrisk, den är ju hög också och jag ångrar mig idag att jag inte gick upp på bron på de guidade turer som anordnades(vad jag vet nu så har dom lagt ner denna guiding med tanke på terrorismen och det var framför allt efter en del australier antingen omkom eller skadades under den första Bali-bomben, lite OT).
I Guiness Rekordbok står det om en bro som har en höjd på 300 meter, vad heter den?
Intressanta länkar:
http://www.nireland.com/bridgeman/
http://www.pbs.org/wgbh/buildingbig/bridge/index.html
http://bridges.lib.lehigh.edu/BookListpage.html
Den sistnämnda länken hittade jag efter jag har skickat in detta inlägg, man kan få hela "böcker" om olika broar i USA. Det är böcker som trycktes under 1800-talet som man kan läsa online. Titta gärna på dem:
Exempelvis:
Album of designs of the Phoenix bridge company: successors to Clarke, Reeves & Co., Phoenixville, by Phoenix Bridge Company (Philadelphia: J.B. Lippincott, 1885.)
American iron bridges: abstract of the discussion upon a paper submitted by Zerah Colburn, by Zerah Colburn, edited by Charles Manby and James Forrest. (New York: Van Nostrand, 1867.)
The designing of ordinary iron highway bridges, by J.A.L. Waddell. (New York: J. Wiley, 1884.)
Stefan