Tjernobylolyckan

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Inlägg av Ragnar Svedje » 26 april 2006, 13:33

Bulldog skrev:Men om vi tänker så här, skulle det i ett svenskt kärnkraftverk var möjligt att orsaka ett stor olycka från kontrollrummet? Jag tar för givet att personalen är säkerhetsklassad men om vi bortser från det och antar att all personal i kontrollrummet kommer överens om att nu skall vi orsaka en olycka är det då möjligt?
Om en enstaka person får för sig att sabotera så kommer han endast att orsaka ett nödstopp, absolut inget mer. Om däremot samtliga personer i kontrollrummet bestämmer sig för att sabotera så kanske det blir värre, dock tror jag att det finns helautomatiska stoppsystem som när de väl utlöses omedelbart stoppar kärnkraftverket utan att personerna i kontrollrummet kan göra något åt saken. Men i extremfall (och givet att allihopa är beredda att offra sina liv för sabotaget) så kanske det skulle gå att uträtta något.

Antar man dessutom att övrig personal som inte befinner sig i kontrollrummet är godhjärtade och försöker stoppa dem blir ju tiden relativt begränsad som sabotörerna har på sig. Det finns flera hundra olika (av varandra oberoende) säkerhetssystem i Forsmark så det blir omöjligt att tänka på och förutse alla dem...

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 26 april 2006, 15:43

MoparMadness skrev: En PWR har mycket högre tryck i reaktorn än en BWR, och trycket i Ringhals-2 är ca 15,5 MPa. Själva reaktorkärlet är ca 5 meter i diameter och 11 meter högt, och har en volym av ca 216 m3. Volymen på inneslutningen är som sagt ca 55000 m3, 254 ggr större än själva reaktorkärlet. Eftersom att en dubblering av volymen ger en halvering av trycket, så ser man snabbt att ett brustet reaktorkärl inte kan ge en tillräcklig tryckökning i inneslutningen för att öppna sprängblecket.
15,5 mpa är väl om inte jag har fel 155 bar. Är alltså trycket så högt i hela kärlet som är ca 5 m i diameter? Måste vara en fruktansvärd belastning. Hur grov plåt är det i kärlet?

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 27 april 2006, 00:04

15,5 MPa är mycket riktigt 155 Bar och det är trycket som finns i reaktorkärlet, tre värmeväxlare (där ånga genereras för att driva turbinerna), tre reaktorkylpumpar samt ledningarna däremelllan. Grovleken på dessa känner jag tyvärr inte till.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 27 april 2006, 14:13

Kan tillägga att helikopter piloten som först släppte sand över reaktor´n dog ett år senare i blodcancer, han var helt frisk innan olyckan. Verkar mest vara Mil-6or som står parkerade, men även Mil-8/-17 användes under släckningen, utan dessa
helikoptrar tror jag inte man hade fått kontroll på reaktorn.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 27 april 2006, 14:29

Bulldog skrev:15,5 mpa är väl om inte jag har fel 155 bar. Är alltså trycket så högt i hela kärlet som är ca 5 m i diameter? Måste vara en fruktansvärd belastning. Hur grov plåt är det i kärlet?
15-20 cm stål.

Apropå en "nära ögat"-händelse som påverkade det svenska säkerhetstänket om kärnkraft, så kan det vara intressant att läsa tråden "Risk för härdsmälta i Ågestaverket 1969?".

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 27 april 2006, 21:16

Widsith skrev:20 år sedan idag. Elena Filatova har under några år åkt igenom det drabbade området:
http://www.elenafilatova.com
Även foton från hennes resor till Gulag, m.m.
Men motorcykelåkandet i Tjernobyl var väl fejk?

http://en.wikipedia.org/wiki/Elena_Filatova

/Otto

Yngve
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: 5 januari 2006, 11:14
Ort: Östergötland

Fataliteter?

Inlägg av Yngve » 28 april 2006, 10:49

I flera dokumentärer jag sett de senaste dagarna (Discovery m fl) så har man i slutklämmen sagt att Tjernobyl orsakat fler dödsfall än Hiroshima och Nagasaki tillsammans.

Hur räknar man då? Mitt (säkert felaktiga) minne säger mig att Hiroshimabomben dödade c:a 80000 människor direkt och Nagaski c:a 60000. Sen tillkommer säkerligen strålningsjuka och cancer och missfall. Jag trodde att de officiella (sovjetiska) dödstalen för Tjernobyl var i storleksordningen något eller några tusental allt som allt (färre än 100 i direkta strålningsskador). Räknar man med en statistisk ökning av cancerfall för att uppnå 150000 eller så?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 28 april 2006, 10:58

Battler skrev:Efterspelet till olyckan, straffades någon och i så fall hur hårt ?
Dammar av min fråga :)

MVH

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 28 april 2006, 14:00

Otto Gaz: Om man ska tro intrnet så var det fejk, hon åkte bil, vilket ger ett "tillräkligt" skydd mot den kvarvarande strålningen.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 3 maj 2006, 15:02

Angående Elena Filatova: Videon "Nameless Village" på denna sida är filmad från bönpallen på motorcykeln, vilket syns.

Men om det känns säkrare att tänka sig att hon egentligen satt i en bil...varsågod...

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 7 maj 2006, 06:27

Efter olyckan användes värnpliktiga för att röja upp. Frivilliga, det räknades som fullgjord militärtjänst. I Lettland tillhör dessa de grupper som har fri sjukvård. Någon som vet om motsvarande gäller i andra länder samt känner till statistik över hur det gått för dem?

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 7 maj 2006, 12:13

I Estland talade det om att en del som varit med och röjt i Tjernobyl betraktades som "pestsmittade" de hade svårt att få jobb för en del arbetsgivare hade för sig att de förr eller senare skulle bli sjuka. En del flickor ville ej gifta sig med sådana män för de trodde att chansen för missbildningar/barnlöshet ökade. Men om detta bara var rykten eller ej vet jag inte.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 maj 2006, 10:51

Strålning har ju ingen posetiv effekt på sperma så de låter ju inte som en myt om du skulle tro de. De ser man ju efter bomberna i Japen. Att folk föder missbildade barn och får andra konstiga saker.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 8 maj 2006, 12:26

predator: folk har alltid fött misbildade barn, sedan kan frekvensen öka på grund av tex strålnig eller kemiska preparat. Problemet är att antalet misbildade barn är otroligt få, så det är svårt att göra bra statestik av det, sedan hur vet man om det beror på en "naturlig" orsak eller den miljövetna sovjetiska kemiska industrin eller Tjernobyl.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 29 maj 2006, 08:28

För er som kan ha varit intresserade så gick det igår, söndag, på Discovery en dokumentär om efterspelet efter Tjernobylolyckan.

Det inriktade sig på vad som skedde efter själva olyckan, det akuta räddningsarbetet och vad som skedde fram till strax efter sargofagen var på plats. Mycket intressant, lite synd att min ryska inte funkar tillräckligt då textningen på de ryskaintervjuerna föll bort ibland.

Hoppas den går i repris för den är väl värd att se.

Skriv svar