Kronologi med historia över järnvägen(Special)

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kronologi med historia över järnvägen(Special)

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 november 2012, 00:35

Nätet av 600 mm spårvidd kan vara större än vad som angivits, spårvidden användes för temporära järnvägar, bl.a. Nunnebanan i Kolmården, som anlades i all hast då stora skogsbestånd angripits av s.k. skogsnunna, och man måste panikavverka. Spåren gick ner till en liten kaj på Bråvikens norra strand, där timret skeppades ut.
Den enskilda järnvägen Helsingborg-Råå-Ramlösa järnväg byggdes ursprungligen med spårvidden 600 mm för att sedan breddas till normalspår.

Jo, jag är medlem i Industribaneföreningen och det är ganska många industrier med egna lok som har haft 600 mm, men jag antar att om man lägger ihop samtliga industrier som har haft denna spårvidd så kanske man kommer upp till 10-20 mil, men inte så mycket länge. Eftersom vissa sådana banor knappast kom över en kilometer, de längsta som jag känner till är Ohsbanan i Småland och Aspa bruk i Närke med över två mil. Banan som gick mellan Finnerödja-Skagerholm var drygt sex kilometer långt. Men det finns en del industrier som har haft spårvidden bredare än 600 mm och det finns en del att skriva om dessa. Det finns industrispår som har haft längre än tre kilometer som står i Järnvägsdata och jag har två av dessa utgåvor. Jag tog upp industribanor eftersom de har en liten del av Sveriges järnvägshistoria och det har jag för mig att jag skrev i den inledande kronologin också.

Stefan

Skriv svar