Litteratur om civil teknikhistoria

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen
Inlägg: 11802
Blev medlem: 22 mar 2002 21:27
Ort: Sverige

Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Marcus Wendel » 05 mar 2006 11:34

Denna tråd är avsedd för information om referenslitteratur, avhandlingar etc om civil teknikhistoria , såväl nyutkommen sådan som äldre sådan.

När ni rekommenderar en bok, skriv något kort om vad den behandlar och varför den rekommenderas, tack.


ps. diskussioner om litteraturen hör som vanligt hemma i avdelningen Historiska Källor & Litteratur, denna tråd är tänkt att vara en förteckning att utgå ifrån när man vill ha lästips i ämnet.

/Marcus

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11848
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inläggav Stefan Lundgren » 06 mar 2006 20:16

Kommentarer under citaten.

Om järnvägar

författare: Svallhammar, Stig 1951-
titel: Järnvägsbyggande och samhällsomvandling i norra Kalmar län. D. 2, Från stora järnvägsvisioner till krass ekonomisk verklighet 1880-1925 / Stig Svallhammar
förlag/år: Stockholm : Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet, 1990
omfång: 237 s. : tab., kartor
serie: Kulturgeografiskt seminarium, , ISSN 0347-9552 ; [19]90:2
annan titel: Från stora järnvägsvisioner till krass ekonomisk verklighet 1880-1925
del av: Svallhammar, Stig, Järnvägsbyggande och samhällsomvandling i norra Kalmar län . Stockholm : Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet, 1988- (Kulturgeografiskt seminarium)
klassifikation (SAB): Ncbdc
klassifikation (SAB): Prbd-cbdc:k
klassifikation (Dewey): 609
klassifikation (Dewey): 625.100 948 5
ämnesord: JÄRNVÄG
SAB-rubrik: Geografi Småland
SAB-rubrik: Järnvägstrafik Spårvägstrafik Småland Historia Vetenskapshistoria


En bra avhandling om trafiken i Kalmars län under mellankrigsåren.

titel: Järnvägen 150 år : 1856-2006 / [redaktion: Karin Rosander ... illustrationer: Bobo Hermanson]
förlag/år: Stockholm : Informationsförlaget, 2005 (Italien)
omfång: 383 s. : ill. (vissa i färg) ; 29 cm
ISBN: 91-7736-540-2 (inb.)
ISBN: 91-7736-556-9 (bibliofilutg.) (inb.)
medarbetare: Rosander, Karin, 1962-
medarbetare: Hermanson, Bobo, 1950-
klassifikation (SAB): Prb-c:k
svenska ämnesord: Järnvägar > historia > Sverige
ämnesord (agrovoc): railways
ämnesord (agrovoc): rail transport
ämnesord (agrovoc): history
ämnesord (agrovoc): sweden
ämnesord (AI): Järnvägstransport
ämnesord (AI): Historia
ämnesord (AI): Sverige


En bok som jag gärna vill titta i, men har inte lyckas få tag på den ännu.

Järnvägsdata
Utkommit i tre versioner, jag har två av dem, dessa skiljer sig mellan de olika versionerna och den senaste hade en lista över tunnlar, broar och trafikstörningar i presentationen för varje järnväg som byggdes i Sverige. Den senaste versionen som utkom 1999 hade en målsättning att komma upp till samma innehåll som tvillingen i Norge har. Jag använder båda mina versioner(de senaste) i min kronologi över järnvägen.

nyckeltitel: Spår (Gävle)
titel: Spår : årsbok / utgiven av Sveriges järnvägsmuseum och Järnvägsmusei vänner
förlag/år: Gävle : Sveriges järnvägsmuseum, 1986- (Helsingborg : Schmidt)
tidigare utgivare: Gävle : Järnvägsmusei vänner, 2000-
frekvens: Årlig
omfång: 24 cm
utgivning: 1986-
anmärkning: Årsbok
anmärkning: Gr. 1986
ISSN: 0283-6483
medarbetare: Sveriges järnvägsmuseum
medarbetare: Järnvägsmusei vänner
internetlänk: http://www.banverket.se/templat...
klassifikation (SAB): Prb-c:k(p)
klassifikation (UDK): 625.1(09)
klassifikation (UDK): 625.1(09)Vasa Ref.
SAB-rubrik: Järnvägar Spårvägar Sverige Historia Vetenskapshistoria Periodica


En bra tidskrift som kommer ut i ett nummer för varje år, innehåller en rad av intressanta historiska artiklar kring järnvägens historia såväl i Sverige som utlandet.

Industrihistoria med också viss också industrier med eget materiel

Industrilok i Uppland, Västergötland, Skåne, Dalsland och Bohus län, Östergötland, Gästrikland & Hälsningland och Skåne


Nu vet jag inte om "Industrilok i Västergötland" är slutsåld, men för ett par år sedan så fanns ett fåtal exemplar kvar av dessa. Dessa är bra böcker om man vill veta en lokal industri, men bara dom som har haft eget materiel med lok och vagnar. Se också mitt inlägg i tips om länkar i samma forum.

Sågverksindustrin

författare: Norberg, Anders, 1945-2003
titel: Sågarnas ö : Alnö och industrialiseringen 1860-1910 = [The sawmill island] : [Alnö and the industrialisation 1860-1910] / Anders Norberg
varianttitel: [The sawmill island].
varianttitel: sawmill island].
förlag/år: Uppsala : Univ. ; Stockholm : Almqvist & Wiksell international (distr.), 1980 ; (Uppsala : TEXTgruppen)
omfång: 137 s. : diagr., kart., tab. ; 22 cm
serie: Studia historica Upsaliensia, , ISSN 0081-6531 ; 116
anmärkning: Härtill 7 uppsatser. - Projekt: "Industrialisering, familjen och individen. Sundsvallsdistriktet 1850-1930" samt "Familjen i den svenska demografiska och sociala omvandlingen efter 1800"
språkanm.: With an English summary
dissertation: Diss. (sammanfattning) Uppsala : Univ.
ISBN: 91-554-1106-1
klassifikation (SAB): Kc.46
klassifikation (SAB): Kc.5
klassifikation (SAB): Oj-c
klassifikation (UDK): 338(09)(485)
klassifikation (UDK): 674(09)(485)
SAB-rubrik: Historia Sverige Nya Tiden
SAB-rubrik: Historia Sverige Modern Tid


Boken handlar inte enbart om sågverken på Alnön i Alnö socken under samma tid, handlar också om värmlänningarnas dominans i Västernorrlands län under slutet av 1800-talet. Förutom dom som var födda i Västernorrlands län så var värmlänningar den största gruppen i området i slutet på 1800-talet. Jag lade in detta bok p g a att den också handlade om sågverken i Sundsvalldistriktet.

författare: Haraldsson, Kjell, 1950-
titel: Tradition, regional specialisering och industriell utveckling : sågverksindustrin i Gävleborgs län = [Tradition, regional specialisation and industrial development] : [the sawmill industry in the County of Gävleborg, Sweden] / Kjell Haraldsson
varianttitel: [Tradition, regional specialisation and industrial development].
förlag/år: Uppsala : Kulturgeografiska institutionen, Univ. [distributör], 1989 ; (Stockholm : Graphic Systems)
omfång: xi, [1], 213 s. : diagr., kartor, tab. ; 25 cm
serie: Geografiska regionstudier, , ISSN 0431-2023 ; 21
språkanm.: Med sammanfattning på engelska
dissertation: Diss. Uppsala : Univ.
ISBN: 91-506-0728-6
klassifikation (SAB): Pha.05-cca:k
klassifikation (SAB): Ncca
klassifikation (UDK): 66/69
klassifikation (Dewey): 674
ämnesord: Sågverksindustri > Gävleborgs län
svenska ämnesord: Sågverksindustri > Sverige > Gästrikland
SAB-rubrik: Virkesframställning Industri Gästrikland Historia Vetenskapshistoria
SAB-rubrik: Geografi Gästrikland


Handlar om den geografiska lokaliseringen kring sågverken i Gävleborgs län under nästan 200 år, har själv den där boken hemma liksom några av de ovanstående böcker, en otrolig lättläst bok. Handlar också en viss mån även om teknikutvecklingen.

Stefan

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11848
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inläggav Stefan Lundgren » 06 nov 2007 20:19

En bok om svenska järnvägar i början av 1920-talet som dessutom kom i nytryck 1978.

författare: Olofsson, Carl, 1873-
titel: Sveriges järnvägar / utg. av Carl Olofsson
förlag/år: Kristianstad : Museifören. Östra Skånes järnvägar, 1978 ; (Vinslöv : Tryckeriet)
omfång: xxxii, 320, [1], 48 s. : ill., kart. ; 22 cm + 3 kartbl. + 2 tilläggsbl.
anmärkning: Faks. av 1., uppl., Stockholm : Utg., 1921
medarbetare: Museiföreningen Östra Skånes järnvägar
klassifikation (SAB): Prb:kc
SAB-rubrik: Järnvägar Spårvägar Sverige Historia Vetenskapshistoria


Om SJ:s ånglok, vagnar, stationer, lokstallar och lastutrustning(ex pallar), om varje "Enskild järnväg" med stationsförteckning, hur många lok, vagnar, högsta tillåtna hastighet, kurvradie(min o max) och fakta om varje stationsplats från år 1920.
Boken är användbar för att beskriva historien om svenska järnvägar, exempelvis hur det var under början av 1920-talet.

Stefan

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11848
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Stefan Lundgren » 02 apr 2008 23:54

Tekniskt tidskrift fran 1800-talet o resp 1930-talet finns pa http://www.runeberg.org och ar anvandbara om man vill ha datida texten att exempelvis komparatera med dagens teknik. Stefan

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11848
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Stefan Lundgren » 29 mar 2009 18:40

Tidskriften Klassikern har ett större reportage om Volkswagnen, "Bubblor", den tidning som kom ut på marknaden 30 december i fjol.

Stefan

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11848
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Stefan Lundgren » 31 jul 2009 05:48

Teknisk tidskrift i USA under 1800-talet.

http://digital.library.cornell.edu/m/manu/index.html

Stefan

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11848
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Stefan Lundgren » 10 mar 2010 15:32

Tekniska museets årsbok köpte jag tolv stycken på Röda Korsets affär i Uppsala för tio kronor styck för en tid sedan. En årsbok om den finns kvar och som innehåller en rad av historiska artiklar.

Stefan

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11848
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Stefan Lundgren » 04 jan 2012 22:39

Om man är intresserad av järnbruk eller järnindustrins historia i Sverige så kan jag rekommendera "Fagerstabrukens historia" i fem band som utkom i slutet på 1950-talet med bl a Gustav Utterström, Artur Attman och Karl-Gustav Hildebrand som medförfattare. Det är inte bara om Fagerstabruken utan även andra bruk eftersom dess ägande även sträckte sig utanför Fagersta. Text, bilder, tabeller och diagram finns.

Stefan

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11848
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Stefan Lundgren » 02 feb 2012 23:17

Det har kommit en bok om SAAB, tittade i den och såg att det handlar om alla modellerna som har kommit ut på marknaden.

Stefan

Harriet
Ny medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 aug 2012 17:17

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Harriet » 07 aug 2012 17:33

Det finns en utmärkt bok av Michael H Lindgren om Christoffer Polhem.
Titel: Christoffer Polhems testamente. Berättelsen om ingenjören, entreprenören och pedagogen som ville förändra Sverige.
ISBN 978-91-979934-0-1

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11848
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Stefan Lundgren » 07 dec 2014 09:28

Ni som är från Dalarna kanske är intresserade av denna bok.

Industrijärnvägar i Dalarna

Författaren Mats Freding avled i slutet på juli efter en tids sjukdom och denna bok har tagit många år från arkivstudier till färdig att publicera. Själv väntar jag på min bok i veckan, men jag har hört att den är sevärt.

Ni kan beställa boken på www.sjk.se/butik

Stefan

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11848
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Stefan Lundgren » 08 apr 2016 07:30

Tråden om Industrilok finns på forumet.

viewtopic.php?f=39&t=36940

Nu heter föreningen Industribaneföreningen sedan 2003 och tidskriften Spårläget.

Men föregångaren hette SJK Småbaneföreningen och tidskriften eller informationsbladet "Meddelanden från Småbaneföreningen (förkortat SmB)".

Nu finns "Meddelanden från Småbaneföreningen" som pdf-filer på föreningens hemsida www.industribanor.se och det ses bäst med Chrome (jag tittar alltid i tidskriften med hjälp av denna webbläsare).

http://industribanor.se/dokument/meddel ... eavdelning

Isåfall om jag vill diskutera någonting så går jag via tråden om Industrilok på forumet. Men är du intresserad av industrier med eller utan egna lok eller läsa om just loken så kan det vara en idé att läsa i denna tidskrift. Det finns också listor på lok baserad på tillverkare på hemsidan också. Det är ju ett stycke svensk teknikhistoria, industrihistoria och järnvägshistoria i denna tidskrift.

Stefan

Varulv
Medlem
Inlägg: 2892
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Varulv » 09 okt 2016 18:00

Bokhøsten er her, og jeg har kjøpt en lang rekke bøker. For svenskene kan det være av interesse å vite at Gunnar Sandin og Fransk Stenvalls Förlag hadde i året 1990 gjort noe meget enestående; de fikk oversatt en engelskspråklig bok av jernbaneentusiasten og midtetidig redaktør for magasinet Railway Gazette International, Murray Hughes, med tittelen Rail 300 - The World High Speed Train Race (1987) under den svenske tittelen Högfartståg - Vision och verklighet. Selv den dag i dag er boken "Högfartståg" enestående i skandinavisk jernbanelitteratur ved at det gjenviser en viktig jernbanehistorisk fremvisning av høyhastighetsjernbane i 1950 til 1990 med avstikker helt tilbake til begynnelsen på det tjuende århundret, og er fremdeles selve presedensverket for meg omkring eldre høyhastighetstog fra 1950-1990.

Det var først i senåret 2015 det kom en etterfølger, som tok for seg det som hendt siden 1987/90 omkring høyhastighetsjernbane i en bok med større format i dramatiske farger og massevis av interessante opplysninger (data om enkelte tog ikke så meget) fram til sommeren 2015. The Second Age of Rail - A history of High-Speed Trains på 176 sider, som tar for seg utviklingen i samtidige land som hadde eller påstartet høyhastighetsbane siden 1987 over hele verden. Selvsagt finnes det en kapittel viet Storbritannia ettersom Murray er britisk, med en smule smålig frustrasjon over faktumet om at togene har blitt raskere og bedre, så finnes det fremdeles lite annet enn en enslig høyhastighetsbanestrekning i Eurostar-linjen. Sverige er ikke med, man hadde falt av lasset fordi Murray konsentrerte seg om tog med høyere gjennomsnittlig hastighet - og det hadde ikke akkurat vært mye nytt i Skandinavia med unntak av Flytoget i Norge.

Men på den andre siden har jo Sverige vært heldig nok til å ha en bok om sitt egne tog, X 2000 - Enklare än flyget. Snabbare än tåget av Svenska Järnvägsklubben fra år 2012, det tok meg lang tid for å få tak i et eksempel. Denne boken i seg selv er meget interessant og lærerikt ikke bare om toget og teknologien bak det, men også om høyhastighetsbane i utlandet - og den historiske bakgrunnen i Sverige helt tilbake til begynnelsen på 1900-tallet. Boken er så monumentalt at det kan sees for å være mesterverket over Sveriges største stolthet i jernbanehistorie, X2000 som fremdeles kjøres på de svenske sporene. X2000 er basert på lokomotivtrekking, og dermed endt opp med et blindspor selv om studier om motorvogntog (AIM-prosjektet) med basis i X2000, skulle lede til Norges BM 71/73, Øresundstoget og sist Regina som har blitt en enda større suksess kommersielt sett og som vil bli X2000s etterfølger.

Og nå er en ny bok fra Danmark - som jeg aktuelt har ventet på i snart 25 år siden jeg så det for første gang på Frederikshavn stasjon i juni 1992 - underveis fra 13. oktober: IC3 - Det sidste danske togdesign av Benny Knudsen. IC3 er mitt yndling blant togene fremfor alt annet, jeg hadde vært på ferie hver eneste år i Danmark gjennom 1990-årene og regelrett nyte godt av togreisene den gang med IC3.

Murrays bok "The Second Age of Rail" er det siste innkjøpet, snart etterfulgt av "IC3", og jeg hadde bladet i boken lenge nok til å konkludere med at det er en meget fin presentasjon av jernbanehistorie omkring høyhastighetsbane i de siste 30 år. Massevis av meget flotte fotografier i skarpe og tydelige farger, coveret lyver ikke om innholdet. Ettersom det ikke er noe om Skandinavia er det meget lite trolig at den vil bli oversatt til et skandinavisk språk. De som vil ha data om togene, må muligens går til wikipedia selv om det er store gap der.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2892
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Varulv » 02 nov 2016 23:16

Har nå lest ferdig den superb boken IC3 - Det sidste danske togdesign av Benny Knudson og John Poulsen - og kan deretter konkludere med at denne er en bok alle jernbaneinteresserte i de skandinaviske landene Danmark, Norge og Sverige vil sette pris på. Utsøkt profil. Massevis av flotte illustrasjoner og fotografier. Massevis av fascinerende anekdoter. Et hav av opplysninger som ikke finnes annetsteds om det som kalles "Flexliner-familien" som var forutbestemt til å bli en umåtelig stor suksess - bare for å bli latt ned av faktorer utenfor de flestes kontroll slik at det bare var Danmark og Israel som fikk nyte godt med Sverige (Skåne) i tillegg. Det var en overraskelse å finne ut at BM-92 dieseltogsettet som jeg hadde reist med nesten hver eneste uke i flere år, aktuelt er IC3s "fader", selveste inspirasjonskilden selv om IC3 forbli et rent dansk konsept i sin unike natur - Duewag, som bygd BM-92, var med i utviklingsprosjektet som fostret fram IC3. En som ser BM-92 og IC3 side om side, vil ser at det er mer som lignet enn det som skilles - og det var ikke en tilfeldighet.

Det er massevis av stoff inkludert tegninger på "what-if" på prosjekter og varianter som ikke kom videre fra tegnebrettet, det var planer om nattog til ulike europeiske byer, posttog og dobbeldekkes mellomvogner, men det sist var av størst interesse, nemlig IO/4 som skulle ha blitt valgt da IC4 skulle velges i etteråret 2000 som den neste generasjon fjerntog - og var en soleklar vinner, i fakta Adtranz Scandia var alene idet utvelgelsesprosessen skulle sluttføres, med Ansaldo-Breda som toer. For det danske folket og så mange andre har det ikke vært mulig å forstå hvordan DSB kunne ha gjort et så katastrofalt dårlig valg, og dessverre er Knudson ikke i stand til å være frittalende i hans bok. Jeg skal sitere det ordrett:

- Disse forhandlinger må have været nået så langt i efteråret 2000, at Adtranz afgav et nytt tilbud på IC4, baseret på at de sammen med Bombardier kunne producere et billigere tog.

Det var en selvmordspakt. Bombardier var i ferd med å fullføre samtalene med det internasjonale Adtranz-konsernet om en overtagelse av Scandia i Randers, det nye tilbudet var juridisk sett en katastrofe fordi det var i brudd på EUs utbudsreglementet, tidsfristen var for lengst utløpt, Bombardier var nemlig med i konkurransen om å vinne IC4-kontrakten - og dermed hadde DSB ikke annet valg enn å dumpe Adtranz som med et så vettløst overgrep hadde effektivt ødelagt Scandias vinnerproduktet, Flexliner-konseptet. Det var feil timing; for første hadde konsernet som tidlig hadde vist at de ikke nødvendigvis vil fremme de danske interessene da Øresundtoget skulle velges innledet samtaler midt i en utlysningskonkurranse som kunne være vitalt for selve samtaletemaet - for det andre hadde man kommet med to separate tilbud, istedenfor å løpe hele banen ut og deretter vinne med det første tilbudet. De ansvarlige som valgt å sende ut det andre tilbudet må være kronidioter av den verste sorten. Det er sett at Bombardier like etter oppkjøpet av Randers var meget raskt med å utslette Flexliner-konseptet fra markedet, og Randers ble et tapsprosjekt, redusert til servicevirksomhet. Og Danmark fikk den forsmedelige skjebnen med å utsettes for IC4 fadesesagnet da det vist seg at Ansaldo-Breda var en useriøs jernbanemateriellprodusent som heldigvis i dag er forsvunnet.

Boken tok for seg historien om fabrikken, Scandia A/S, i Randers - men ettersom boken hadde fått økonomisk støtte fra Bombardier - Banebøger som lenge hadde planlagt en "Motormateriell" bok om IC3 og IC4 i mange år, var i beite for nødvendige donasjoner - er det svært lite fordømmende omkring Bombardiers behandling av Flexliner som var dumpet mindre enn et år etter oppkjøpet. Dessverre er Knudson litt for strengt med å skille mellom "togeksport" og "komponenteksport", sistnevnte får ikke mye omtalelse til tross for at IC3 hadde utgjort en viktig inspirasjonskilde for den spanske togsprodusenten CAF som bygd Type 594 som kan lett forveksles med IC3 - aktuelt er designet og konseptet fra IC3 videreført gjennom type 594 til type 598, type 599 og type 449, selv hvis disse teknisk sett var blitt 100 % spansk. I Spania finnes det nemlig krengetog som har IC3-utseende, det spanske kapittelet ville ha vært interessant i seg selv - men det er ikke der.

I likhet med registersider som er helt uteblitt på boken, så man må lete seg fram og tilbake. Det andre som mangler er "bildebokkapittel" som viser hvordan det så ut på innsiden og på utsiden, bildene var meget strategisk plassert i forhold til tekstinnholdet og dermed er mer av teknisk karakter, så man må fremdeles inn i dagens IC3 for å se på innsiden. Da jeg kom inn i IC3-toget for første gang i 1992, var det ikke et lite sjokk idet jeg så interiøret som var postmoderne og helt nytt den gang for en som hadde vært vant til å reise med eldre tog og tog med konservativ interiør. Der og da forelsket jeg meg i IC3 som forbli min yndling blant de mange togene, selv om den vante BM-92 kom som en toer.

Det tok 25 år, men endelig har jeg en bok om toget over alle togene. Den har fått æreplasseringen i hyllene for jernbanelitteratur.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2892
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Litteratur om civil teknikhistoria

Inläggav Varulv » 12 nov 2016 00:23

Det er mulig at Knudsons bok IC3 - Det sidste danske togdesign ikke vil bli eneste bok om det danske IC3-toget (som i seg selv har mangler selv om det er en god bok), for jeg har samlet til meg Banebøgers serie Motormateriel om motordrevne tog i Danmark, og den siste som har blitt utgitt er Motormateriel 4.2 - Letbyggede motortog fra Uerdingen/Duewag som er et samlingsverk av flere forfatterne som til sammen utarbeidet en bok om de tekniske aspekter og historiske sider i stor dybde om tyskinspirerte og tyskproduserte motortogsett, "4.2" er gjentrykk av 1993-boken som hadde blitt utvidet, ikke minst da man i Banebøger tok avgjørelsen om å dumpe planene om å ha Regiosprinter som skulle være i boken med IC3 og IC4, og overført den til den nye oppgraderte boken. I boken sto det at man har ikke gitt opp planene om å ha IC3 i bokserien som skal avsluttes med IC4. Det kan trenges, for det er mye som uteblir i Knudsons bok - ikke minst navnelisten.

Det er nå bare to planlagte utgivelser i bokserien som er under bearbeiding; MM 9: Rangertraktorer og MM 10: Motortogsæt efter 1987 - om IC3 og privatbanernes IC2 tog, Desiro, Lint og andre moderne togsæt. Forhåpentligvis er de to bøker på veg i de neste fire år, man hadde opprinnelig IC3 og IC4 i samme bok, men som kjent er IC4 nå så "stor" at den kan fylle ut flere bind i seg selv. Kan bare håper at Knudsons bok vil bli en suksess så det kan inspirere fram andre bøker om Flexliner-familien.

Som vanlig er forfatterne grundig med å etterlate seg et håndverk som det sto respekt av, ikke minst når det gjelder privatbanetogsettet Y som er visstnok enda mer populært enn IC3, som den trofaste og sjarmerende "Lynette" som avløste skinnetogene (skinnebuss i par eller enslig) i både DSB og privatbanene, ingen detalj om hele historien inkludert alternativene som vurderes i forveien uteblir, for svenskene kan det være interessant å vite at Hilding Carlsson hadde prøvd å vinne anbudskampen om fremtidens Y-toget med dieseldrevne "Paprikatoget", SJ type X9 - Uerdingen vant ved å kunne levere de første togene ett helt år tidligere enn svenskene. Dessuten hadde en revolusjon som kunne sies å være IC3-togets fødsel, hendt under meget lite hyggelige omstendigheter; i mai 1971 forulykket en tysk skinnebuss - det vist seg at konstruksjonen var for lett og for skrøpelig på jernbaneinfrastruktur beregnet på tyngre trafikk - og 46 ble drept. Dette ledet til innføringen av UIC-forskrifter om personvogn som må ha større utholdenhetsevne, større strukturelle styrke og større ytelsesevne - for anskaffelse av nyere motortogsett, dette lukket gapet mellom skinnebussene og motortogsettene beregnet på IC-trafikk og fjerntrafikk. En lang rekke ulike nye dieseldrevne motortogsett oppsto av dette, først med utgangspunktet i VT 627/628 som inspirerte fram MR/MRD regionaltogsett i DSB. Det finnes et lenk mellom MR/MRD og IC3, men det er gjennom den norske BM92 som aktuelt var studert meget intenst av danskene opptatt med IC/3-prosjektet da disse kjørt gjennom Danmark i 1984-85. BM92 oppsprang ut av VT 628 i likhet med MR/MRD.

Denne bokserien er unik i skandinavisk jernbanelitteratur fordi det dreier seg som systematiske kartleggingsinnsats av motormateriell fra A til Å i alt, selv om det er først og fremst fra et rent dansk perspektiv, ved å konsentrere seg om det tekniske, det organisasjonshistoriske og deretter det tekniskhistoriske omkring de utvalgte togene som dekkes - selv den minste forskjellen avdekkes og forklares.


Återgå till "Civil teknikhistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster