Fyrväsendet m.m.

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 13 september 2005, 14:17

Hans skrev:
varjag skrev:Läs om posten ovan Stefan - det står där....Varjag
Visste du att det är hotellidag?

MVH

Hans
Jojomensan Hans.....såg det byggas. Men som 'Lotsstugan Mk II'. Och Lotsverkets 'båtman' varjag sov där när han inte hade 12-4 vakten' och 'satte ut' eller 'hämtade' med lotsbåten.Sen släcktes fyren, och dom byggde en annan på Lotsstugan Mk II - som senare också släcktes och 'stugan' förföll. Tills barnbarnen till en av de lotsar jag 'båtade' - öppnade Fyrhotellet. Det finns runt 'skäret' som öborna kallade Rödkallen - en viss 'lotsadel' och jag gissar att om jag presenterar mina 'credentia' får jag fritt uppehälle på Fyrhotellet....bara jag underhåller de andra gästerna med egen 'kunjak och historier'... :wink:
Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 september 2005, 14:19

Jag får erkänna mitt misstag, läste bara igenom lite för snabbt.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Fyrväsendet m.m.

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 januari 2015, 08:45

Med tanke det som var om Rödkallen så tycker jag det är lite synd att min farfar dog innan jag kom till världen och eftersom hans bröder levde till hög ålder så utgår jag även ifrån att min farfar har gjort samma sak. Han var sjökapten till yrket och kände nog till ganska mycket om fyrväsendet, Jag skrev tidigare om att jag har varit på Söderarm vid ett par tillfällen och jag har också besökt andra ett par andra fyrar. I Uppland finns exempelvis fyren Örskär vars betydelse sjönk i samband med en katastrof som skedde på juldagen 1877 när femton av öns invånare drunknade när deras båt kapsejsare på väg hem från julottan i kyrkan. Såvitt vad jag vet så har man en fyrmästare därute under säsongen när "turister" kommer till ön.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Fyrväsendet m.m.

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 januari 2015, 22:46

Det fanns en rälsbana på Östergarns fyrplats som man transporterade gods från "hamnen" till fyren/bostaden och det finns fortfarande rester kvar. Dragkraften var ett segelförsett fordon, fanns åtminstone till fyrverksamheten lades ner på 1960-talet och spåret finns kvar än idag.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Fyrväsendet m.m.

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 januari 2015, 21:11

Stefan Lundgren skrev:Det fanns en rälsbana på Östergarns fyrplats som man transporterade gods från "hamnen" till fyren/bostaden och det finns fortfarande rester kvar. Dragkraften var ett segelförsett fordon, fanns åtminstone till fyrverksamheten lades ner på 1960-talet och spåret finns kvar än idag.
Citerar mig själv om järnvägen på Östergarnsholm eller där Östergarns fyr är belägen.

Lotsstyrelsen föreslog i november 1945 att en 400 meter lång rälsbana skulle dras på ön och den blev färdigt under följande år.
Som dragkraft använde ett segelförsedd fordon.
Trafiken pågick fram till 1960-talet, det exakta året för själva "nedläggningen" är inte känt.
Rälsbanan finns fortfarande kvar och en bild finns i boken "Svenska fyrar".
Uppgifterna är ovan är hämtade från Industribaneföreningens jubleiumsresa på Gotland i juni i fjol.

Stefan

Skriv svar