Bakteriologen Grace Coleridge Frankland

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Bakteriologen Grace Coleridge Frankland

Inlägg av sibiriska tigern » 12 augusti 2005, 01:32

Av en slump stötte jag på en artikel om den engelska mikrobiologen Grace Coleridge Frankland i en kvinnotidning från 1905. Damtidningen tar upp hennes fantastiska bakterieodlingar, akademiska karriär, samt hennes filantropiska intresse (typ rödakorsetverksamhet) och citat
Hon är i sanning en "föregångskvinna" i den bästa bemärkelse.
Just Grace Frankland hade en sommarbostad i Sverige med sin man och det är nog bl.a. därför hon skildras i svensk damtidning.

Genast när jag såg uppslaget kom minnet igång att jag för länge sedan hört en Kvinna är den "egentliga upptäckaren" av penicillinet. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet.

Penicillinet upptäcks av Flemming 1928. Eller s.a.s. tog åt sig äran för sig själv.

Någon som känner till mer om detta? Notera att jag är inte säker Frankland är Kvinnan, men min intuition anser nästan så!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 augusti 2005, 15:18

(Är det här teknik?)

Har hittat åtskilliga sidor som tar upp "the Fleming myth" -- men den går inte ut på att penicillinet skulle ha upptäckts av en kvinna, den går ut på att Fleming visserligen gjorde den ursprungliga upptäckten, men sedan inte "tog tag" i frågan. Det gjorde däremot herrarna Howard Florey och Ernst Chain, som 10 år senare lyckades isolera den aktiva substansen. Det var också därför de tre fick dela på Nobelpriset 1945, och det var säkert därför alla tre adlades.
Fleming's 1929 paper on penicillin left many unanswered questions. The Oxford team took up where Fleming left off, beginning years of painstaking work--analyzing, extracting, purifying, testing. In May 1940, the scientists experimented with eight bacteria-infected mice; they injected four with penicillin (one with only a weak dose) and left four untreated. The untreated mice and the mouse given a weak dose died. The three pumped with penicillin survived. "I suppose we could say it seems like a miracle," Florey said as they gazed into the cage. "Of course it does," said Chain. "It is a miracle."
http://dwb.unl.edu/Teacher/NSF/C10/C10L ... 7flem.html

http://www.linnaeus.uu.se/online/lakeme ... illin.html

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 12 augusti 2005, 16:44

Tydligen tillskrivs Richard Westling av bl.a. nobelpriskommittén e.d. vara den som beskriver fenomenet först i hans doktorsavhandling från Stockholms Universitet 1911, men han utvecklar ingen tillämpning och går därmed obelönad.

Nu har jag inte lagt ner så mycket tid i frågan om G.C. Frankland, men det har funnits på minnet ett tag. Tänkte också höra om någon hört ngt. liknande. Har sökt efter hennes publikationen i Uppsala, men utan resultat.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 12 augusti 2005, 16:51

Det var en gammal (kvinnlig) lärare som berättade att också en Kvinna låg bakom penicillinet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 augusti 2005, 23:32

Ja "också", det är ju en helt annan sak än att det "egentligen" var en kvinna som upptäcke penicillinet. Även på den här tiden var utveckling av läkemedel en stor process med många inblandade. (Tänk tanken: om en modern Fleming hittat en intressant jästkultur idag, hur lång tid hade det då tagit innan vi kunnat få ut våra Kåvepenin?)
Saxar Nobeltalet, hållet av en viss professor Liljestrand i samband med prisutdelningen:
Penicillin would undoubtedly still have remained a fairly unknown substance, interesting to the bacteriologist but of no great practical importance, if it had not been taken up at the Pathological Institute at the venerable University of Oxford. This time a start was again made from what is usually called basic research. (...) The work was planned by Chain and Florey, who, however, owing to the vastness of the task, associated with themselves a number of enthusiastic co-workers, among whom mention should be made especially of Abraham, Fletcher, Gardner, Heatley, Jennings, Orr-Ewing, Sanders and Lady Florey.
http://nobelprize.org/medicine/laureate ... press.html

Det kanske döljer sig fler kvinnor bakom efternamnen men en lady lägger man ju märke till direkt. ;)
Vet inte vilken insats dessa "especially mentioned" gjorde, men det är alltså fullt korrekt att påstå att minst en kvinna var inblandad i framtagandet av penicillin.

Bild
Alexander Fleming

Bild
Ernst Boris Chain

Bild
Howard Walter Florey

Slänger med bilder av de tre viktigaste namnen, mest för att jag för ett ögonblick trodde mig ha hamnat i fel kategori - eller är det bara jag som tycker att Chain (som f.ö. var jude) är synnerligen lik en ung Albert Einstein?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 13 augusti 2005, 00:09

Penicillin would undoubtedly still have remained a fairly unknown substance, interesting to the bacteriologist but of no great practical importance, if it had not been taken up at the Pathological Institute at the venerable University of Oxford.
Visst är det möjligt att bakteriologer inte insett eventuell potential i sina bakterieodlingar. Enligt Wikipedia lär det ha varit prof. Flemmings oreda som bidrog att han glömde bort en bakterieodling vilket ledde till tillämpningen, och inte att han jobbade på det anrika Oxforduniversitetet.


Tyvärr vet jag för tillfället mer, det lilla jag vet, om hennes humanitära engagemang än hennes naturvetenskapliga forskning.

Min första tanke när jag såg Chain på bilden var också Albert Einstein!
Senast redigerad av 1 sibiriska tigern, redigerad totalt 13 gånger.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 13 augusti 2005, 11:59

sibiriska tigern skrev: Min första tanke när jag såg Chain på bilden var också Albert Einstein!
Javisst. Och det är nog ingen tillfällighet, för de var inte förresten judar, utan de var just judar - om inte av tron så iaf av ursprunget...
Om de hade nåt annat släktskap också vet jag ej, nåt slags fyrmänningar el dyl, men helt otroligt vore det ju inte.


En aning OT, men parallell manlig upptäckare som får äran - och kvinnlig föregångare som planterade idén, några exempel:

Edit på Hexmasters vänliga påpekan: Jenner är ju upphöjd till skyarna för genidraget att han kom på smittkoppe-vaccinet. Visst, väl jobbat men inte alls SÅ nykreativt. Redan tidigare fanns ju fungerade smittkoppe-skyddsympning (där bl.a. Lady Montague bidrog mycket till att popularisera den i Väst). Men framför allt: metoden att mer eller mindre avsiktligt skydda sig med ko-koppor - en ofarlig släkting till smittkoppor - var väl spridd och tämligen känd bland de kvinnliga mjölkerskorna i trakten.
Så Jenners stora insats var kanske inte så mycket att renframställa den redan existerande metoden - utan huvudinsatsen var att inse att något som enkla bondkvinnor gjorde var god praktiskt vetenskap användbart också för såväl läkarna som de besuttna klasserna...


Läste storyn om honom som framställde digitalis-preparatet. Det var alltså en överlärare med hjärtproblem som gick till en klok gumma och fick en mixtur - som hjälpte, överläraren slapp hjärtproblemen hädanefter. Hans namn är känd. Så fick en kemist/medicinare tag i mixturen, och analyserade den sönder och samman tills han fick tag i den verksamma substansen - just ämnet digitalis i växten ifråga som var huvudbeståndsmedlet i mixturen. Och hans namn är givetvis välkänd i medicinhistorien.
Men gumman - som ju de facto var först med att hitta en praktiskt användbar hjärtmedicin - hennes namn är okänd...


Ett tredje exempel - där jag dock spekulerar litegrann.
Den store franske kemisten och fru Lavoisier. Det är välkänd att de samarbetade. På nästan alla porträtt av den arbetande Lavoisier finns fru Lavoisier med. Som assistent eller som aktiv medarbetare. Det är faktistk påfallande, det är i praktiken dubbelporträtt.
Så blev herr Lavoisier ett huvud kortare under Franskan, och fru Lavoisier blev så småningom fru Thompson och var det under ca 10 år. Han var en tekniker, en vetenskapsman inom fysik och teknik, med främst diverse värmemaskiner som specialitet. Här är fru Thompson anonym, vi hör inte mera talas om henne i vetenskapens eller teknikens annaler, vare sig i skrift eller bild. Men min poäng är att herr Thompsons bästa uppfinningar och tekniska förbättringar skedde just under de åren han var gift med fd fru Lavoisier!.
Det är således min gissning och hypothes att fd fru Lavoisier fortsatte att samarbeta med sin make. Att många av hans bästa idéer var hennes ideer, eller iaf att hon aktivt hjälpte till att vidareutveckla dem.

Kommen så långt, låt oss gå ett halvvarv tillbaka. Den store Lavoisier var ledaren, makan blott en aktiv medarbetare säger de som kan ämnet. Men alltså kanske inte så blott? utan faktiskt nästan 50-50??
Senast redigerad av 3 Stefan, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2005, 16:27

Stefan skrev:metoden att mer eller mindre avsiktligt skydda sig med ko-koppor - en ofarlig släkting till smittkoppor - var väl spridd och tämligen känd bland de kvinnliga mjölkerskorna i trakten.
Få se. Folk som hanterade boskap (såväl kvinnor som män, kantänka) kunde få ko-koppor, som inte lämnade ärr efter sig, men som gjorde dem immuna mot andra koppor, som lämnade ärr efter sig. "Mjölkerske-hud" var därför ett begrepp vid den tiden, och stod för slät och fin hy, eller åtminstone hy fri från kopp-ärr. Man kan fråga sig vem som först drog slutsatsen, men det var alltså mer eller mindre allmänt känt, inte bara bland mjölkerskorna själva. Frågan är, hur smittar man sig avsiktligt med ko-koppor? Finns det något annat sätt än att tillbringa viss tid bland kor? Ja, det var ju den frågan som Jenner (som han hette) löste till fullo.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 14 augusti 2005, 00:20

Hexmaster skrev: det var alltså mer eller mindre allmänt känt, inte bara bland mjölkerskorna själva. Frågan är, hur smittar man sig avsiktligt med ko-koppor? Finns det något annat sätt än att tillbringa viss tid bland kor? Ja, det var ju den frågan som Jenner (som han hette) löste till fullo.
Läste om det för flera år sedan jag minns inte alla detaljerna. Har dock bla bestämt för mig att man gärna anställde fd mjölkerskor som barnflickor - det var välkänt att de som haft kokoppor aldrig fick smittkoppor.

Och hur smitta avsiktligt med ko-koppor? Enkelt. Skyddsympning med levande smittkoppor var ju välkänt och rätt väletablerad. Så överklassen vid den tiden kunde alltid skydda sig om de ville.
Problemet var att den var inte helt ofarligt. Dels fick de ju rejält feber och så, dels nån procent fick smittkoppor på riktigt. Och så framför allt: man var ju tvungen att ha en igång en lämplig bärare till hands. Så vid längre transportsträckor hade man några stycken blivande bärare, och så smittade man den ene efter den andre. ( jag har alltid haft för mig det var fulla smittkoppor - men det slår mig nu att det måste ha räckt med aktuell skyddsympning).

Skriv svar