tryggve skrev:I en (nu ganska gammal) bok om fartyg som jag fick som liten grabb så finns en artikel om "världens (då) största fartyg", en oljetanker vid namn "Gobtic Tokyo" (eller något liknande). Vad hände med dessa stora tankers, försvann de när Suezkanalen öppnade igen?
Inte helt, i samband med Suezkrisen, Israel-Arabkrigen så fanns det ett stort behov att kunna frakta stora mängder olja runt Afrikaskust. I samband med att Suez öppnades och området stabiliserades, samt att Suez vidgades så minskade det behovet.
Men även oljekriserna under 70-talet knäckte planerna på stora (gigantiska) tankfartyg. Dels beroende på att dessa drar så otroligt stora mängder med bunkers.
Det finns en rolig film där vd för Saléns tankrederi sitter och skryter om deras stora nybyggnadsprogram någon gång i början av 70-talet. Då spottade svenskavarv ut VLCC och enstaka ULCC till Svenskaägare. Flera av dessa gick raka vägen från varv till uppläggning då botten gått ur hela tankmarknaden.
Dessa saker i kombination fick redarna att omvärdera behovet av stora tankfartyg. Nu räcker det med storlekar kring 250tton till 350tton.
Flera av de stora fartygen hamnade som flytande lager i Persiska Viken i brist på ekonomi att köra dem.
Uddevalla byggde Sveriges största fartyg någonsin 1978, Nanny på 499tton dödvikt. Då låg över 50miljoner ton tankfartyg upplagda i brist på frakter. Nanny kostade Svenska skattebetalare 150tkr per dag sedan Svenska Varv köpt fartyget 1981. 1984 såldes den vidare till Grekiska ägare. 2003 skrotades det i Kina.