Lastfartyg

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Lastfartyg

Inlägg av Battler » 23 juli 2005, 01:59

Klippt ur quizen:
FredH skrev:Belisarius skrev:
Panamax-klass: 965 ft x 106 ft, eller max 290 meter långa och 32,3 meter breda. Annars går de inte in i slussarna.

Ganska små skepp med moderna mått, m.a.o...



Korrekt.
Små vet jag inte, möjligen på bredden. De enda fartyg som byggs större än dessa måtten idag är VLCC och ULCC samt de större containerfartyg som bl.a. Sealand-Maersk bygger och har, de är på över 6000+ TEU. Men de används främst på trader mellan Asien-Europa och i Pacific, så de behöver inte använda kanalen. Men de är inte speciellt många, snarare tvärt om, ganska få. Det blir lätt otympligt att hantera för stora fartyg, oavsett slussars begränsning.
Har för mig att det finns bulkfartyg på både 200.000 och 300.000 ton.

MVH

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Lastfartyg

Inlägg av FredH » 23 juli 2005, 11:40

Battler skrev:Klippt ur quizen:
FredH skrev:Belisarius skrev:
Panamax-klass: 965 ft x 106 ft, eller max 290 meter långa och 32,3 meter breda. Annars går de inte in i slussarna.

Ganska små skepp med moderna mått, m.a.o...



Korrekt.
Små vet jag inte, möjligen på bredden. De enda fartyg som byggs större än dessa måtten idag är VLCC och ULCC samt de större containerfartyg som bl.a. Sealand-Maersk bygger och har, de är på över 6000+ TEU. Men de används främst på trader mellan Asien-Europa och i Pacific, så de behöver inte använda kanalen. Men de är inte speciellt många, snarare tvärt om, ganska få. Det blir lätt otympligt att hantera för stora fartyg, oavsett slussars begränsning.
Har för mig att det finns bulkfartyg på både 200.000 och 300.000 ton.

MVH
Visst gör det, t.ex. Berge Stahl är på 365 000 DWT. Byggd för att transportera malm.
Men flera kombinationsfartyg finns också, byggda för att kunna lasta både Olja, Malm och andra gods i bulkform.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 juli 2005, 13:10

LASTFARTYG är ju ett oerhört omfattande ämne och trådens fastnande på 'de största och värsta' kanske skymmer deras helt otroliga historia. FredH skrev om 'kombinationslastare' med t.ex. malm och olja. Jag var lättmatros på vad jag tror var världens andra s.k. 'malm/tanker', RAUNALA. Grängesbergsbolaget byggde omkring 1946 två stycken, RAUTAS och RAUNALA. Lapplandsmalmen var så tung att fartygen kunde lastas fulla i de smala men djupa malmrummen.'Patentluckor' hade dom också - med dånet från en jordbävning drog man ståljalusier över lastrummen, en nyhet på den tiden. På bägge sidorna om dessa fanns oljetankar och idén var att fartygen skulle dra malm från Narvik till USA east coast och ta olja hem från Caripito i Venezuela. Fartygen var på omkring 13000 BRT och DET ansågs jättestort för den tiden. Skroven var svetsade - en annan nyhet. Svetsningstekniken var inte så utvecklad - och RAUNALA uppvisade regelbundet sprickor i däcket framför kommandobryggan. En orsak till någon oro hos besättning och befäl. De sistnämnda försäkrade 'att går hon av' flyter vi på de tomma oljetankarna (med malmlast), annars på oljan (med oljelast) - det sista lät mera troligt.....
Varjag

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Jättar på sjön

Inlägg av Confident » 4 augusti 2005, 13:20

Jag tänkte bara på norska Jahre Wiking som skulle vara en jätte på över 300 000 DWT. Är det någon som vet om hon fortfarande är i tjänst?

Dessutom: hur pass stort är det största torrlastfartyget i nuläget?

Angelägen om svar.
:)

mvh/Dagwood

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Jättar på sjön

Inlägg av FredH » 4 augusti 2005, 15:06

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Jag tänkte bara på norska Jahre Wiking som skulle vara en jätte på över 300 000 DWT. Är det någon som vet om hon fortfarande är i tjänst?

Dessutom: hur pass stort är det största torrlastfartyget i nuläget?

Angelägen om svar.
:)

mvh/Dagwood
Senast jag läste om Jahre Wiking låg hon som flytande lager i Persiska Viken, utanför Qatar. Hon är ruskigt dyr att köra med, samt att jag tror att hon knappast skulle klara en klassning som fartyg. Hon gjorde en resa mellan Ras Tanura och US Gulf, tog bara 60000$ per dag i betalning och tror inte hon gick runt ekonomiskt.

Det största torrlastfartyget vet jag ej på rak arm, Berge Stahl är bland de största på 365000 DWT.

Jahre Wiking är föresten inget torrlastfartyg då hon är byggd för råolja.

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Mer om stora fartyg och dess öden

Inlägg av Confident » 4 augusti 2005, 17:36

Tack för infot, FredH! :)

Jag läste i Guinness Rekordbok, för övrigt, om världens största vrak, Energy Determination, som exploderade, bröts itu och sjönk i Hormuzsundet 1979.
Känner Du till något om detta enorma fartyg? Hon skall ha varit en tanker, inte bulk-eller torrlastare om jag minns rätt... :)


mvh/Dagwood

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Mer om stora fartyg och dess öden

Inlägg av FredH » 4 augusti 2005, 20:54

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Tack för infot, FredH! :)

Jag läste i Guinness Rekordbok, för övrigt, om världens största vrak, Energy Determination, som exploderade, bröts itu och sjönk i Hormuzsundet 1979.
Känner Du till något om detta enorma fartyg? Hon skall ha varit en tanker, inte bulk-eller torrlastare om jag minns rätt... :)


mvh/Dagwood
Inte så stor, 350m lång, 153000 BRT.
Exploderade i No 9 stb tank, bröts itu, det är bara halva fartyget som ligger kvar, förskeppet bogserades till Dubai och såldes senare som skrot till Korea. Som tur är var det på ballastresa på väg in i Viken som det skedde. Så inget större oljespill skedde.

Om hon är världensstörsta vrak vet jag inte men vid sin tid var det den försäkringsmässigt största förlisningen för Lloyds.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 4 oktober 2005, 16:36

engelsmännens Derbyshire-båtar (en har ju gått under) är väl ganska så stora... :wink:

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 4 oktober 2005, 18:23

FredH:

Små vet jag inte, möjligen på bredden. De enda fartyg som byggs större än dessa måtten idag är VLCC och ULCC samt de större containerfartyg som bl.a. Sealand-Maersk bygger och har, de är på över 6000+ TEU. Men de används främst på trader mellan Asien-Europa och i Pacific, så de behöver inte använda kanalen. Men de är inte speciellt många, snarare tvärt om, ganska få. Det blir lätt otympligt att hantera för stora fartyg, oavsett slussars begränsning.
Vad är "ganska få"? Enbart Maersk Sealand har väl över 30 st 6000 TEU och över vid det här laget.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 4 oktober 2005, 22:44

Belisarius skrev:
FredH:

Små vet jag inte, möjligen på bredden. De enda fartyg som byggs större än dessa måtten idag är VLCC och ULCC samt de större containerfartyg som bl.a. Sealand-Maersk bygger och har, de är på över 6000+ TEU. Men de används främst på trader mellan Asien-Europa och i Pacific, så de behöver inte använda kanalen. Men de är inte speciellt många, snarare tvärt om, ganska få. Det blir lätt otympligt att hantera för stora fartyg, oavsett slussars begränsning.
Vad är "ganska få"? Enbart Maersk Sealand har väl över 30 st 6000 TEU och över vid det här laget.
Eftersom det skall finnas runt 50000 handelsfartyg som används i internationellfart så anser jag de 32 som Maersk Sealand har som ganska få.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 7 oktober 2005, 18:53

I en (nu ganska gammal) bok om fartyg som jag fick som liten grabb så finns en artikel om "världens (då) största fartyg", en oljetanker vid namn "Gobtic Tokyo" (eller något liknande). Vad hände med dessa stora tankers, försvann de när Suezkanalen öppnade igen?

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 8 oktober 2005, 10:01

tryggve skrev:I en (nu ganska gammal) bok om fartyg som jag fick som liten grabb så finns en artikel om "världens (då) största fartyg", en oljetanker vid namn "Gobtic Tokyo" (eller något liknande). Vad hände med dessa stora tankers, försvann de när Suezkanalen öppnade igen?
Inte helt, i samband med Suezkrisen, Israel-Arabkrigen så fanns det ett stort behov att kunna frakta stora mängder olja runt Afrikaskust. I samband med att Suez öppnades och området stabiliserades, samt att Suez vidgades så minskade det behovet.
Men även oljekriserna under 70-talet knäckte planerna på stora (gigantiska) tankfartyg. Dels beroende på att dessa drar så otroligt stora mängder med bunkers.
Det finns en rolig film där vd för Saléns tankrederi sitter och skryter om deras stora nybyggnadsprogram någon gång i början av 70-talet. Då spottade svenskavarv ut VLCC och enstaka ULCC till Svenskaägare. Flera av dessa gick raka vägen från varv till uppläggning då botten gått ur hela tankmarknaden.

Dessa saker i kombination fick redarna att omvärdera behovet av stora tankfartyg. Nu räcker det med storlekar kring 250tton till 350tton.

Flera av de stora fartygen hamnade som flytande lager i Persiska Viken i brist på ekonomi att köra dem.

Uddevalla byggde Sveriges största fartyg någonsin 1978, Nanny på 499tton dödvikt. Då låg över 50miljoner ton tankfartyg upplagda i brist på frakter. Nanny kostade Svenska skattebetalare 150tkr per dag sedan Svenska Varv köpt fartyget 1981. 1984 såldes den vidare till Grekiska ägare. 2003 skrotades det i Kina.

Skriv svar