Ånglok

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Ånglok

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juni 2005, 14:29

För att inte diskutera detta på teknikquizen så tänker jag öppna en ny tråd. Jag tog en bild på ett B-lok i Herrljunga för många år sedan och det var nummer 1138. B-loken användes som beredskapslok fram till i slutet på 1990-talet. B-loket som jag tog ett kort på finns inte längre kvar i Herrljunga. Sist jag såg en uppgift om detta lok fanns den i Furuvik och var då urplockad.

B-loken tillverkades i 99 exemplar och var enligt Björn Kullander den mest mångsidaste loket i Sverige. R-loken som tillverkades i fem exemplar var lämpad för malmtrafiken mellan Narvik-Kiruna-Luleå. F-loken som tillverkades i elva exemplar var den enda loket i Sverige av Pacific-typ.

Stefan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

B-loken

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 juni 2005, 14:32

Instämmer helt i lovorden kring de 99 B-loken. "De bästa bland de bästa" var de tre lok som 1943-1944 tillverkades av NOHAB för Stockholm-Westerås-Bergslagens Jernvägar (SWB). Vid förstatligandet av SJ fick de nummer 1695-1697.

SWB hade dessförinnan 1936-1937 från SJ köpt fyra begagnade B-lok (SJ 1143, 1149, 1267 och 1380).

Foto: Vattentagning i Köping 1944.
Bilagor
Scan10031.JPG
Scan10031.JPG (53.72 KiB) Visad 2875 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 juni 2005, 14:34

Stellan

Jaså, så du har kört ånglok, jag har bara varit inne i ett sådant.

Stefan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Ett makabert rekord

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 juni 2005, 15:16

Jodå, visst har jag kört ånglok, dock endast typerna B 4 (som barn och under handledning av min far), E 6 (Ängelsberg - Kärrgruvan), J och S 10 (sträckan Spånga - Hässelby Villastad).

Jag kommer från en järnvägssläkt. Farfar var lokförare vid Riksgränsbanan. Far lokförare vid SWB och senare SJ. Farbror lokmästare i Boden. Morfar stins i Blekinge, morbror lokförare i Sölvesborg.

1910 satte min farfar ett makabert rekord, som jag tror står sig ännu idag. Han körde vid ett och samma tillfälle ihjäl 157 renar. Det tog flera dagar att ta loss tågsättet. Loket var litt A med persontåg Kiruna - Narvik.

Jag har ryktesvis hört om senare "rensmällar" med över 100 dödade djur vid ett och samma tillfälle.

Foto: Lok litt A (1906 års typ).
Bilagor
Scan10035.JPG
Scan10035.JPG (23.8 KiB) Visad 2863 gånger

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Ånglok

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 juni 2005, 16:24

Stefan Lundgren skrev:R-loken som tillverkades i fem exemplar var lämpad för malmtrafiken mellan Narvik-Kiruna-Luleå. F-loken som tillverkades i elva exemplar var den enda loket i Sverige av Pacific-typ.

Stefan
R-loken gick Kiruna - Narvik (med påskjutarlok litt N i Rautas) men inte till Luleå.

F-loken såldes efter Stambanan elektrifierats till Danmark. F 1200 (Getå-loket 1918) åter till Sverige (Järnvägsmuseum) i utbyte mot ett R-lok.

Bilder lok litt F (1914) överst och R (1908) nederst.
Bilagor
Scan10025.JPG
Scan10025.JPG (20.85 KiB) Visad 2857 gånger
Scan10026.JPG
Scan10026.JPG (22.04 KiB) Visad 2857 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 juni 2005, 16:44

Stellan

Jag måste fråga dig om en bok.

Bernt Forsbergs bok om Uppsala-Gävle Järnväg har fått ganska mycket kritik på att vissa av ångloken i hans bok har lite för uppmålade informativ text. Exempelvis Sveriges starkaste ånglok. Vad har du för åsikt om detta förresten?

Stefan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Bok och starkt ånglok

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 juni 2005, 11:12

1) Jag tycker boken om UGJ är trevlig och informativ.

2) Du menar sveriges starkaste tanklok. Starkaste ånglok menar jag var SJ litt R.

Foto: SJ litt N 2 = fd UGJ "stortank".
Bilagor
Scan10027.JPG
Scan10027.JPG (28.93 KiB) Visad 2833 gånger

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Ostkustbanan

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 juni 2005, 11:30

Minns jag rätt om jag påstår att en del av statsbidraget till Ostkustbanan (OKB) utgjordes av begagnade ånglok från SJ litt A och litt E.

A-loken ombyggdes i Motala (?) från axelföljd 2B1 till 2C, dvs från två till tre drivaxlar.

För OKB nytillverkades endast två lok, sedermera SJ litt A 3 (bilden). Jag minns att jag en gång åkte lokaltåg Stockholm C - Sundbyberg efter en bakåtgående A 3. Detta var 1948, strax före det Västeråsbanans elektrifiering var klar.

Fråga: Hur många fd SJ litt A respektive litt E hade OKB?
Bilagor
Scan10032.JPG
Scan10032.JPG (24.21 KiB) Visad 2832 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 juni 2005, 16:21

Moderatorerna skulle nog uppskatta om du lägger dina kunskapfrågor i de "quizer" som finns på varje forum. Det finns många ånglok, ångloket "Nanna" som nu finns på AGJ-museiförening har haft en omständig historia, varit som industrilok i Dannemora gruva, DHJ och VGJ.

Stefan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

A-lok och E-lok vid OKB

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 juni 2005, 16:36

Hello,

Jag kan inte lägga frågan om A- och E-lok vid OKB som quizfråga, eftersom jag inte vet svaret. Min fråga är alltså en "riktig" fråga till alla som läser denna tråd och förhoppningen är att någon kan ge mig svaret.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: A-lok och E-lok vid OKB

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 juni 2005, 16:39

Stellan Bojerud skrev:Hello,

Jag kan inte lägga frågan om A- och E-lok vid OKB som quizfråga, eftersom jag inte vet svaret. Min fråga är alltså en "riktig" fråga till alla som läser denna tråd och förhoppningen är att någon kan ge mig svaret.
Då missuppfattade jag dig lite grann, men jag tänker titta i loklistan i "Sveriges normalspåriga ånglok" senare idag, kanske man finna svaret där.

Stefan

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 23 juni 2005, 08:20

F-loken som tillverkades i elva exemplar var den enda loket i Sverige av Pacific-typ.
För oss som inte är experter vad är Pacific-typ?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Pacific

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 juni 2005, 09:59

Det är en benämning för hjulställningen. Löphjul och drivhjul. Antalet löphjul anges med siffror, drivhjul med bokstäver. A = 1 drivhjul o s v.

F-loket (se bild ovan) har hjulställning 2-C-1

dvs en boggie med två löphjul, tre kopplade drivhjul och till slut även ett löphjul. Detta kan också skrivas såhär:

ooOOOo

A-loket (bild ovan) har hjulställningen 2-B-1 eller ooOOo och kallades Atlantic.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 juli 2005, 00:59

Ja77 skrev:
F-loken som tillverkades i elva exemplar var den enda loket i Sverige av Pacific-typ.
För oss som inte är experter vad är Pacific-typ?
Bara så mitt svar inte kommer för sent, Pacific-typ i Sverige är en jämförelse med de ånglok som finns/fanns i USA.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Ett makabert rekord

Inlägg av Donkeyman » 21 juli 2005, 18:59

Stellan Bojerud skrev:Jodå, visst har jag kört ånglok, dock endast typerna B 4 (som barn och under handledning av min far), E 6 (Ängelsberg - Kärrgruvan), J och S 10 (sträckan Spånga - Hässelby Villastad).
Hoppla. Jag trodde jag var den enda som var gammal nog till att minnas den banan.

Som ung pojke cyklade jag ofta ut till Hässelby Villastad och åkte fram och tillbaka med tåget till Spånga. Köpte en tur och retur och sedan var kondisen vanligen hygglig mot oss smågrabbar så man fick resa fram och tillbaka hela dagen. Gjorde många resor i loket på den sträckan. Med stort tack nu nästan 50 år i efterhand till lokförare och kondisar................

Fast då visste jag inte att jag skulle tillbringa många år av mitt liv i maskinrummet på gamla ångbåtar.

Fick faktiskt möjligheten att åka ånglok bara för ett par veckor sedan, då mellan Arvidsjaur och Slagnäs. En härlig upplevelse för en gammal steambåtsmaskinist. Med stort tack till förare och eldare.

Skriv svar