Quiz: Teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 13 mars 2019, 07:26

Jag har alltid bott i lägenhet, men så blev man delägare i en sommarstuga eller snarare ett gammalt hus på landet. Helt utan bekvämligheter som elektricitet eller rinnande vatten: vedeldad gjutjärnspis, murad brödbakugn, pönttöuuni (metallugn för uppvärmning av rum), separat bastu på gården - och naturligtvis utedass.

Det började med vattenpump och aggregat, sen blev det gasolspis och nu har man "all mod cons" och inte mindre än tre varmvattenberedare (därav en stående). Men det finns ingenting som kan mäta sig med att gå över gården med "Aku Ankka" (Kalle Anka på finska) i handen en tidig sommarmorgon och sitta i "trä-C:et" eller att tvätta sig med ett par handat vatten i bastun efter en tur på skogsskidor :D



Men nu söker vi någonting helt annat. En fransk uppfinning som blev en världssuccé och är allmänt förekommande - till den grad att jag tror man kunde säga att det är uteslutande. Eller egentiligen inte: i dag är tekniken "på insidan" en annan, men principen så att säga är den samma och från användarnas synpunkt är det ingen skillnad.

Uppfinningen var alltså en nyhet, en kul grej och litet av en lyxprodukt.

Den franska benämningen kommer från uppfinnarens namn, men för det första jag är helsäker på att ingen av er känner uppfinnarens namn och för det andra det vara de fåtaliga frankofonerna som har hört det franska ordet - det heter någonting helt annat på andra språk. (Det påstås dock att engelskan snappade upp ordet i början, men det slog aldrig rot.)


Men jag kan inte berätta mer, jag måste ha några tips kvar...


???

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Amund » 13 mars 2019, 17:17

Femtiotrean skrev:
13 mars 2019, 07:26
de fåtaliga frankofonerna som har hört det franska ordet
Hans! Vad är svaret..? :D

Tror inte att jag har rätt eftersom det knappast heter så på franska men gissar på armbandsur..?
Jag tänkte så här:
* Det är en lyxprodukt som uppfanns av fransmannen Bréguet, som numera är känd för de allra lyxigaste armbandsuren (sådana man hittar i montrar på flygplatsen i t.ex. Dubai)
* Fortfarande allmänt förekommande.
* Annan teknik "på insidan av en annan" - Idag saknar de flesta (yngre) armbandsur och ser istället på mobilen vad klockan är. :)

Men tror som sagt inte att armbandsur heter Bréguet på franska. :cry:


PS: Den här tråden har blivit en kul och gåtfull. :)

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Stighult » 13 mars 2019, 17:53

Louis-Jacques-Mande Daguerre med daguerrotypin. Har haft en Peugeot så man är väl skadad. ;)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 13 mars 2019, 20:11

Jag vågar påstå att Bréquet och Daguerre är välkända åtminstone som namn för de flesta allmänvetare.och förstås av alla som har djupare kunskaper i teknikhistoria.

Men jag måste ha varit ganska trött ellet lätt förvirrad när jag skrev frågan. Frågan blev kanske för gåtful för Frankrike har en sådan lång historia och franska uppfinnare har varit banbrytande på så många olika områden. Jag ville begränsa det men antagligen kunde jag inte välja mellan de två sätt jag hade i huvet...

Vi befinner oss i efterkrigstiden - och, nej, en Peugeot var det inte!


PS Off-topic, men...

...jag har ingen aning om det var på 70-tal eller på 80-tal, men jag minns jag såg en svensk TV-film som av någon anledning, jag fattar inte varför, gjorde ett sådant intryck att jag har inte glömt hur jag började slötitta och sen blev helt fascinerad av huvudpersonen. Jag kände inte skådespelaren, men när jag Beck-filmerna med Peter Haber och Mikael Persbrandt och såg Ingvar Hirdwall så tänkte jag att han var ju den passionerade bilförsäljaren som envist talade dialekt och vägrade att sälja andra bilar än franska. Men det är allt jag kommer ihåg om filmen...

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Stighult » 14 mars 2019, 12:21

Femtiotrean skrev:
13 mars 2019, 20:11
Jag vågar påstå att Bréquet och Daguerre är välkända åtminstone som namn för de flesta allmänvetare.och förstås av alla som har djupare kunskaper i teknikhistoria.

Men jag måste ha varit ganska trött ellet lätt förvirrad när jag skrev frågan. Frågan blev kanske för gåtful för Frankrike har en sådan lång historia och franska uppfinnare har varit banbrytande på så många olika områden. Jag ville begränsa det men antagligen kunde jag inte välja mellan de två sätt jag hade i huvet...

Vi befinner oss i efterkrigstiden - och, nej, en Peugeot var det inte!


PS Off-topic, men...

...jag har ingen aning om det var på 70-tal eller på 80-tal, men jag minns jag såg en svensk TV-film som av någon anledning, jag fattar inte varför, gjorde ett sådant intryck att jag har inte glömt hur jag började slötitta och sen blev helt fascinerad av huvudpersonen. Jag kände inte skådespelaren, men när jag Beck-filmerna med Peter Haber och Mikael Persbrandt och såg Ingvar Hirdwall så tänkte jag att han var ju den passionerade bilförsäljaren som envist talade dialekt och vägrade att sälja andra bilar än franska. Men det är allt jag kommer ihåg om filmen...
Kan bara konstatera att jag inte är någon allmänvetare. :lol: Bréquet och Daguerre har jag haft dålig koll på. :lol: Att jag ägt en fransk bil hjälpte inte. :lol: Trodde jag var rätt ute. :oops: Behöver nu massor av hjälp för att komma vidare. :oops:

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 14 mars 2019, 12:53

Men du hade rätt - utan att veta det :lol: - i att uppfinningen har med bilar och bilindustrin att göra...

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Stighult » 14 mars 2019, 13:39

Femtiotrean skrev:
14 mars 2019, 12:53
Men du hade rätt - utan att veta det :lol: - i att uppfinningen har med bilar och bilindustrin att göra...
Franska bilar, en eker i ratten, går bara att köra på ett gammalt Michelin modell däck, Citroen kräver Citroens LHM olja till bromssystemet i stället för vanlig bromsvätska, bilar som anpassas för att ta med geten. Vete tusan vad jag nu har i mina bilar som härstammar från Frankrike. :lol:
Alldeles för mycket har dessutom uppfunnits av vinpimplare eller vinproducenter, vilket inte gör livet enklare.
Drar väl till med MacPherson fjäderben.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 15 mars 2019, 06:27

När man ställer en bra fråga, så lär man alltid någonting nytt när man läser svaren :lol:

"MacPherson-fjädring är en konstruktion för hjulupphängning, där stötdämparen är integrerad i hjulspindeln. Amerikanen Earle S. MacPherson patenterade konstruktionen som kom att användas för första gången år 1950 i en Ford Vedette."

Men vi sökte en fransk uppfinnare och en uppfinning som användes för första gången i en fransk bilmodel. Och på samma sätt som med fjädringen har man kommit med olika tekniska lösningar i takt med den teknologiska utvecklingen, men man kan ändå konstatera att uppfinningen som används i alla moderna bilar är "i princip" den samma.

Vi talar inte om 1950- eller 1960-tal.

Uppfinnarens namn är okänd också därför att han "lånade" inte sitt efternamn utan sina initialer till den franska benämningen.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av HJ » 15 mars 2019, 06:45

En rolig fråga! Heders!

Efter att ha scrollat igenom listan på franska uppfinningar ett par gånger (på franska naturligtvis), så fastnar jag på fjärrstyrt centrallås till bilar, först på Renault Fuego modellår 1983, sk PLIP efter mannen med det inte så franskklingande namnet Paul Lipschutz.

/Håkan

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 15 mars 2019, 10:30

"Paul Lipschutz a été le directeur de l'entreprise Neiman, et l'inventeur, en 1978, du plip."

Jag minns hur avundsjuka de bilägare som hade vanliga bilnycklar blev och hur stolta de som kunde "pippa"(?) bildörren var :lol:

Men jag hade ingen aningen att uppfinningen var fransk :o

https://www.driving.co.uk/news/features ... -our-cars/
https://largeur.com/?p=1075
https://fr.wikipedia.org/wiki/Plip



HJ har förtjänat rätten att ställa en ny klurig och rolig fråga!

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av HJ » 17 mars 2019, 11:00

Tck femtiotrean!

Denna fråga är kanske inte så klurig, men ändå: Om listan på franska uppfinnare och innovationer är lång, så är nog den tyska inte mycket sämre. Jag söker här ett brödrapar som utvecklade eldrivna maskiner. En uppfinning var en bärbar och flyttbar eldriven borrmaskin. Sådana finns oändliga mängder i alla bygghandlare idag under olika märken. Men letar man bland "high-end" sortimentet kan man hitta prylar från firman med brödernas efternamn. Vad hette de i efternamn?

Ett viktigt patent firman hade gick ut 2008. Innan dess var de unika med ett speciellt verktyg, men nu har andra tillverkare kommit med sina varianter. Vad?

/Håka

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av HJ » 19 mars 2019, 06:37

Här är ett exempel på en "efterapare", ett verktyg med oscillerande skär (i motsats till det vanliga roterande).
kopia.gif
kopia.gif (50.47 KiB) Visad 647 gånger
Hade man velat ha ett sådant verktyg före 2008 hade det varit orange med den sökta logon (med brödernas efternam).

/Håkan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2019, 12:00

Orange... AEG?

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av HJ » 19 mars 2019, 14:34

Nej, inte AEG. Aningen ljusare orange färg.

/Håkan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2019, 20:39

Aha - kanske då bröderna Fein?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fein_(company)

Skriv svar