Teknikquiz

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
dc
Stödjande medlem
Inlägg: 2110
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Re: Teknikquiz

Inläggav dc » 06 dec 2016 22:13

Jag i princip skämtade med mitt svar...... och känner mig inte värdig egentligen.

Men då kör vi en tråkig textfråga. Då jag är cowboy i själ och hjärta tar vi en maskinfråga. På de flesta bilar sitter spaken för körriktningsvisare ( blinkers) till vänster. Men på många moderna traktorer återfinns den till höger om ratten. Kan någon komma på varför?
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem
Inlägg: 3474
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Teknikquiz

Inläggav millgard » 06 dec 2016 22:16

För att man använder vänster hand till rattknoppen? Höger hand till the bunch of spakar...

Användarvisningsbild
dc
Stödjande medlem
Inlägg: 2110
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Re: Teknikquiz

Inläggav dc » 06 dec 2016 22:30

Nja. ... Rattknopp är knappast något jag stött på... Har aldrig överhuvudtaget suttit i en maskin med sådan. Det är en helt annan sak, som kan få stora konsekvenser att misstaga för blinkers...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem
Inlägg: 3474
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Teknikquiz

Inläggav millgard » 07 dec 2016 07:06

Växelspaken på maskiner med converter...

Användarvisningsbild
dc
Stödjande medlem
Inlägg: 2110
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Re: Teknikquiz

Inläggav dc » 07 dec 2016 23:07

millgard skrev:Växelspaken på maskiner med converter...


Det är nästan helt rätt, converter eller ej så sitter det oftast en fram/backspak som i vanliga fall ändrar maskinens riktning inom samma växel/hastighetsområde. Det är en fantastiskt skön uppfinning som i kombination med allt mer automatfunktioner i stort har eliminerat användandet av kopplingspedal.

För den som inte har någon erfarenhet av ämnet så har tusentals lantbrukare och deras anställda riskerat skador på sitt vänsterknä. Förr var det koppla kör fram fyllskopa/grep koppla backa sväng koppla framåt mot t.ex. vagnen koppla stanna osv.... När du fyllt en vagn med någon last har du kört fler kopplingstramp än en normal bilförare gör på hela dagen...

Hur som helst är det inte helt optimalt att i hög hastighet förväxla dessa spakar, därav placeringen.

Millgard konstruerar nästa fråga...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem
Inlägg: 3474
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Teknikquiz

Inläggav millgard » 08 dec 2016 19:01

Tack!

Vad är detta och vilka fördelar ger det i jämförelse med den vanliga konstruktionen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem
Inlägg: 3474
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Teknikquiz

Inläggav millgard » 21 dec 2016 21:19

Kom igen nu.

Stighult
Medlem
Inlägg: 1860
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Teknikquiz

Inläggav Stighult » 21 dec 2016 22:30

Onekligen ser det ut som någon innovativ framfjädring till en BMW. Den ska väl fungera bättre än traditionella stötdämpare/fjädringar. Påminner om principen som fanns på forntiden. Springergaffeln?
springer_gaffel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem
Inlägg: 3474
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Teknikquiz

Inläggav millgard » 21 dec 2016 22:45

Nej, denna konstruktion separerar två viktiga funktioner hos framhjulet. Fundera på krafterna vid tex inbromsning...

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 40987
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Teknikquiz

Inläggav varjag » 21 dec 2016 22:58

millgard skrev:Nej, denna konstruktion separerar två viktiga funktioner hos framhjulet. Fundera på krafterna vid tex inbromsning...


Har ytterst lite erfarenhet av MC-körning, men systemet (uppfunnet av BWW?) kallas ''telelever'' - och ger bättre åkkomfort och styrkontroll ???????

Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem
Inlägg: 3474
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Teknikquiz

Inläggav millgard » 21 dec 2016 23:07

Det är Telelever, uppfunnet av BMW.

Det man gjorde var att separera fjädringen från bromsen. På en vanlig motorcykel sjunker framgaffeln ihop vid inbromsning, fjädringsvägen försvinner och hjulet kan således inte följa underlagets ojämnheter. Dessutom förändras gaffelvinkeln, cykeln blir instabilare och hjulbasen kortas.

Med Telelever sjunker inte framgaffeln ihop, fjädringen bibehålls även under kraftig inbromsning, cykeln är fortfarande stabil och greppet i underlaget blir betydligt bättre. Förutom detta kan man alltså sätta fjädringen komfortablare utan att cykeln blir slingrig vid manövrering/inbromsning.

Att systemet dessutom kräver mindre underhåll, är betydligt starkare än konventionell gaffelinfästning och är förhållandevis enkelt är förstås också bra. Däremot kräver infästningen i princip att motorn är av boxerkonstruktion, vilket förutom patentet är anledningen till att inga andra tillverkare använder denna konstruktion.

varjag ställer nästa tekniska klurighet.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 40987
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Teknikquiz

Inläggav varjag » 22 dec 2016 02:37

Tack millgard

En grej -
av rostfritt staal......jpg

- som jag hade oturen tvingas möta f.f.g. för bara ett par veckor sedan.
Naturligtvis i hJulmånaden :x och genast - fyrdubblades julstöket...i helt annan och mindre trevlig riktning :roll:

Vad kan det vara?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stighult
Medlem
Inlägg: 1860
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Teknikquiz

Inläggav Stighult » 22 dec 2016 10:23

Ser ut som ett munstycke som sitter längst fram på spolslangen för avloppsrensning. Högtrycks aggregat slang och munstycket längst fram, drar själv fram slangen genom avloppsröret och spolar rent. Kring 80 hade jag nöjet att använda utrustningen. ;)

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 40987
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Teknikquiz

Inläggav varjag » 22 dec 2016 11:19

Stighult skrev:Ser ut som ett munstycke som sitter längst fram på spolslangen för avloppsrensning. Högtrycks aggregat slang och munstycket längst fram, drar själv fram slangen genom avloppsröret och spolar rent. Kring 80 hade jag nöjet att använda utrustningen. ;)


Klockrent Stighult!
Bara det att ''mitt munstycke'' - kolliderade med rotansamling som blockerade röret.
Och - inte kunde övervinna densamma...utan ''slog bakut'' s.a.s.......dvs innehållet i röret - återvände som ''overflow''
i trädgår'n - 8O
Sk*t luktar som bekant och - jag har ju grannar - :roll:

Kort rapport; det blev grävmaskin (1000mm bred - kom igenom grinden med näppe...) och - nya rör bredvid de gamla....
Halva varjagträdgårn så ut som Flanderns slagfält 1918 - när Första Dagens sol sjönk. (Liksom innehållet i plånboken..... :( )

Vaddå Julfirande ?
Här vattnas desperat ny turf och sand - INNAN Monsunregnen - spolar bort all härligheten -
God Jul??

Jävla Skithjul !

Din fråga, Varjag

Stighult
Medlem
Inlägg: 1860
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Teknikquiz

Inläggav Stighult » 22 dec 2016 14:56

Tack för det varjag, I början på 80-talet jobbade jag på en fastighetsservicefirma, en av killarna jobbade med högtrycksspolning av avlopp. Han hade någon finmekanisk polare som experimenterade med just "spolmunstycken" Genom att prova olika utformningar och få munstyckena att ändra sprutriktning. Fungerade ungefär som en kulspetspenna och genom att stoppa trycket och sätta på igen få den att rensa bakåt, framåt och åt sidorna beroende på hur munstycket var utformat.

Hur som helst så får jag lägga upp en ny fråga. Mänskligheten har en förmåga att inte titta i backspegeln! Utan gång på gång ska det hittas på nya prylar. Gärna krångla till något simpelt och då kan det se ut så här. Frågan blir vad det här är?
Pryl.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Återgå till "Civil teknikhistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster