Quiz: Teknik
Re: Teknikquiz
Jag i princip skämtade med mitt svar...... och känner mig inte värdig egentligen.
Men då kör vi en tråkig textfråga. Då jag är cowboy i själ och hjärta tar vi en maskinfråga. På de flesta bilar sitter spaken för körriktningsvisare ( blinkers) till vänster. Men på många moderna traktorer återfinns den till höger om ratten. Kan någon komma på varför?
Men då kör vi en tråkig textfråga. Då jag är cowboy i själ och hjärta tar vi en maskinfråga. På de flesta bilar sitter spaken för körriktningsvisare ( blinkers) till vänster. Men på många moderna traktorer återfinns den till höger om ratten. Kan någon komma på varför?
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Teknikquiz
För att man använder vänster hand till rattknoppen? Höger hand till the bunch of spakar...
Re: Teknikquiz
Nja. ... Rattknopp är knappast något jag stött på... Har aldrig överhuvudtaget suttit i en maskin med sådan. Det är en helt annan sak, som kan få stora konsekvenser att misstaga för blinkers...
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Teknikquiz
Växelspaken på maskiner med converter...
Re: Teknikquiz
Det är nästan helt rätt, converter eller ej så sitter det oftast en fram/backspak som i vanliga fall ändrar maskinens riktning inom samma växel/hastighetsområde. Det är en fantastiskt skön uppfinning som i kombination med allt mer automatfunktioner i stort har eliminerat användandet av kopplingspedal.millgard skrev:Växelspaken på maskiner med converter...
För den som inte har någon erfarenhet av ämnet så har tusentals lantbrukare och deras anställda riskerat skador på sitt vänsterknä. Förr var det koppla kör fram fyllskopa/grep koppla backa sväng koppla framåt mot t.ex. vagnen koppla stanna osv.... När du fyllt en vagn med någon last har du kört fler kopplingstramp än en normal bilförare gör på hela dagen...
Hur som helst är det inte helt optimalt att i hög hastighet förväxla dessa spakar, därav placeringen.
Millgard konstruerar nästa fråga...
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Teknikquiz
Tack!
Vad är detta och vilka fördelar ger det i jämförelse med den vanliga konstruktionen?
Vad är detta och vilka fördelar ger det i jämförelse med den vanliga konstruktionen?
- Bilagor
-
- gaffel.jpg (17.75 KiB) Visad 1107 gånger
Re: Teknikquiz
Kom igen nu.
Re: Teknikquiz
Onekligen ser det ut som någon innovativ framfjädring till en BMW. Den ska väl fungera bättre än traditionella stötdämpare/fjädringar. Påminner om principen som fanns på forntiden. Springergaffeln?
Re: Teknikquiz
Nej, denna konstruktion separerar två viktiga funktioner hos framhjulet. Fundera på krafterna vid tex inbromsning...
Re: Teknikquiz
Har ytterst lite erfarenhet av MC-körning, men systemet (uppfunnet av BWW?) kallas ''telelever'' - och ger bättre åkkomfort och styrkontroll ???????millgard skrev:Nej, denna konstruktion separerar två viktiga funktioner hos framhjulet. Fundera på krafterna vid tex inbromsning...
Varjag
Re: Teknikquiz
Det är Telelever, uppfunnet av BMW.
Det man gjorde var att separera fjädringen från bromsen. På en vanlig motorcykel sjunker framgaffeln ihop vid inbromsning, fjädringsvägen försvinner och hjulet kan således inte följa underlagets ojämnheter. Dessutom förändras gaffelvinkeln, cykeln blir instabilare och hjulbasen kortas.
Med Telelever sjunker inte framgaffeln ihop, fjädringen bibehålls även under kraftig inbromsning, cykeln är fortfarande stabil och greppet i underlaget blir betydligt bättre. Förutom detta kan man alltså sätta fjädringen komfortablare utan att cykeln blir slingrig vid manövrering/inbromsning.
Att systemet dessutom kräver mindre underhåll, är betydligt starkare än konventionell gaffelinfästning och är förhållandevis enkelt är förstås också bra. Däremot kräver infästningen i princip att motorn är av boxerkonstruktion, vilket förutom patentet är anledningen till att inga andra tillverkare använder denna konstruktion.
varjag ställer nästa tekniska klurighet.
Det man gjorde var att separera fjädringen från bromsen. På en vanlig motorcykel sjunker framgaffeln ihop vid inbromsning, fjädringsvägen försvinner och hjulet kan således inte följa underlagets ojämnheter. Dessutom förändras gaffelvinkeln, cykeln blir instabilare och hjulbasen kortas.
Med Telelever sjunker inte framgaffeln ihop, fjädringen bibehålls även under kraftig inbromsning, cykeln är fortfarande stabil och greppet i underlaget blir betydligt bättre. Förutom detta kan man alltså sätta fjädringen komfortablare utan att cykeln blir slingrig vid manövrering/inbromsning.
Att systemet dessutom kräver mindre underhåll, är betydligt starkare än konventionell gaffelinfästning och är förhållandevis enkelt är förstås också bra. Däremot kräver infästningen i princip att motorn är av boxerkonstruktion, vilket förutom patentet är anledningen till att inga andra tillverkare använder denna konstruktion.
varjag ställer nästa tekniska klurighet.
Re: Teknikquiz
Tack millgard
En grej - - som jag hade oturen tvingas möta f.f.g. för bara ett par veckor sedan.
Naturligtvis i hJulmånaden och genast - fyrdubblades julstöket...i helt annan och mindre trevlig riktning
Vad kan det vara?
Varjag
En grej - - som jag hade oturen tvingas möta f.f.g. för bara ett par veckor sedan.
Naturligtvis i hJulmånaden och genast - fyrdubblades julstöket...i helt annan och mindre trevlig riktning
Vad kan det vara?
Varjag
Re: Teknikquiz
Ser ut som ett munstycke som sitter längst fram på spolslangen för avloppsrensning. Högtrycks aggregat slang och munstycket längst fram, drar själv fram slangen genom avloppsröret och spolar rent. Kring 80 hade jag nöjet att använda utrustningen.
Re: Teknikquiz
Klockrent Stighult!Stighult skrev:Ser ut som ett munstycke som sitter längst fram på spolslangen för avloppsrensning. Högtrycks aggregat slang och munstycket längst fram, drar själv fram slangen genom avloppsröret och spolar rent. Kring 80 hade jag nöjet att använda utrustningen.
Bara det att ''mitt munstycke'' - kolliderade med rotansamling som blockerade röret.
Och - inte kunde övervinna densamma...utan ''slog bakut'' s.a.s.......dvs innehållet i röret - återvände som ''overflow''
i trädgår'n -
Sk*t luktar som bekant och - jag har ju grannar -
Kort rapport; det blev grävmaskin (1000mm bred - kom igenom grinden med näppe...) och - nya rör bredvid de gamla....
Halva varjagträdgårn så ut som Flanderns slagfält 1918 - när Första Dagens sol sjönk. (Liksom innehållet i plånboken..... )
Vaddå Julfirande ?
Här vattnas desperat ny turf och sand - INNAN Monsunregnen - spolar bort all härligheten -
God Jul??
Jävla Skithjul !
Din fråga, Varjag
Re: Teknikquiz
Tack för det varjag, I början på 80-talet jobbade jag på en fastighetsservicefirma, en av killarna jobbade med högtrycksspolning av avlopp. Han hade någon finmekanisk polare som experimenterade med just "spolmunstycken" Genom att prova olika utformningar och få munstyckena att ändra sprutriktning. Fungerade ungefär som en kulspetspenna och genom att stoppa trycket och sätta på igen få den att rensa bakåt, framåt och åt sidorna beroende på hur munstycket var utformat.
Hur som helst så får jag lägga upp en ny fråga. Mänskligheten har en förmåga att inte titta i backspegeln! Utan gång på gång ska det hittas på nya prylar. Gärna krångla till något simpelt och då kan det se ut så här. Frågan blir vad det här är?
Hur som helst så får jag lägga upp en ny fråga. Mänskligheten har en förmåga att inte titta i backspegeln! Utan gång på gång ska det hittas på nya prylar. Gärna krångla till något simpelt och då kan det se ut så här. Frågan blir vad det här är?