Quiz: Teknik
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Nummer?
Bilden är lite mörk. Vilket nummer har loket? Det ser ut som tre siffror. Men det B-lok, som hade lägst nummer var 1026. Har loket på bilden EJ-märkning?Stefan Lundgren skrev:Vad är det för ett ånglok, ett av de vanligaste typerna i Sverige. En ledtråd
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Nummer?
Jodå, B-lok, det kan vi nog vara överens om. Men det är numret som är det kluriga. SJ sålde flera B-lok till enskilda järnvägar. Nuförtiden har flera veteranföreningar rustat upp B-lok och numrerat dem såsom de var under EJ-tiden och inte med SJ-nummer. Ett SJ B-lok har alltid nummer högre än 1026. Men på fotot verkar numret endast ha tre siffror.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Ånglok
Nu har denna quiz stått still i fyra dygn, så jag lägger in en ny fråga.
Detta lok har tjänstgjort vid tre olika järnvägar och haft fyra olika nummer. Foto i trakten av Katrineholm 1963?
1) Typbeteckning?
2) Vid vilka järnvägar tjänstgjorde loket?
Detta lok har tjänstgjort vid tre olika järnvägar och haft fyra olika nummer. Foto i trakten av Katrineholm 1963?
1) Typbeteckning?
2) Vid vilka järnvägar tjänstgjorde loket?
- Bilagor
-
- Scan10024.JPG (47.35 KiB) Visad 1141 gånger
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Annan typ
Nej, det är en annan typ. Det har bara funnits fyra sådana lok (samt två likartade). Två tillverkade av NOHAB 1917 och två 1927 för en enskild järnväg (EJ). Vid denna EJ hade de nummer 30-33.
Denna EJ förstatligades 1933 varvid loken kom till SJ och littrerades OKb nr 1511-1514.
SJ sålde 1934 till en annan EJ, där de blev litt B nr 91-94.
Då denna EJ i sin tur förstatligades 1945 kom loken åter till SJ och fick nytt littera. Härvid kom de att omnumreras inkonsekvent. 1511 blev 1513, 1512 = 1514, 1513 = 1511, 1514 = 1512.
De tjänstgjorde från 1945 inom SJ 31:a maskinsektion och avställdes 1953.
1) För vilken EJ tillverkades loken?
2) Vid vilken EJ tjänstgjorde de 1934-1945?
3) Vilken littera hade de vid SJ efter 1945?
Foto: Nr 1513 på vändskivan utanför lokstallet i Sundbyberg 1948 (jag själv i förarhytten).
Denna EJ förstatligades 1933 varvid loken kom till SJ och littrerades OKb nr 1511-1514.
SJ sålde 1934 till en annan EJ, där de blev litt B nr 91-94.
Då denna EJ i sin tur förstatligades 1945 kom loken åter till SJ och fick nytt littera. Härvid kom de att omnumreras inkonsekvent. 1511 blev 1513, 1512 = 1514, 1513 = 1511, 1514 = 1512.
De tjänstgjorde från 1945 inom SJ 31:a maskinsektion och avställdes 1953.
1) För vilken EJ tillverkades loken?
2) Vid vilken EJ tjänstgjorde de 1934-1945?
3) Vilken littera hade de vid SJ efter 1945?
Foto: Nr 1513 på vändskivan utanför lokstallet i Sundbyberg 1948 (jag själv i förarhytten).
- Bilagor
-
- Scan10030.JPG (40.64 KiB) Visad 1134 gånger
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Jag funderade på Ostkustsbanan, men jag har också för mig att den blev statsbyggd från början....Heller?
Nu vet jag inte riktig var jag har min loklista nånstans.
1) Uppsala-Gävle Järnväg
2) Gävle-Dala Järnväg
3) Kan nog inte ens gissa.
PS
Du kanske har märkt att jag har öppnat en tråd om ånglok.
Stefan
Nu vet jag inte riktig var jag har min loklista nånstans.
1) Uppsala-Gävle Järnväg
2) Gävle-Dala Järnväg
3) Kan nog inte ens gissa.
PS
Du kanske har märkt att jag har öppnat en tråd om ånglok.
Stefan
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Ostkustbanan
Du närmar dig så sakta resultatet. Ostkustbanan är rätt, men det betyder att jag hade fel då jag skrev tre järnvägsbolag, för då blir det fyra.
Uppsala-Gävle (UGJ) är också rätt. Loken byggdes för UGJ som 1933 förstatligades och uppgick i Ostkustbanan (OKB). Vid UGJ hade loken snälltågstjänst Uppsala-Gävle och var stationerade i Gävle, Sörby Urfjäll = nuvarande Järnvägsmuseum.
1934 sålda till annan privatbana. Stationering Sundbyberg. Denna EJ förstatligades 1945 och blev vad avser loktjänst 31.maskinsektionen inom SJ.
Annan ledtråd: Loken sågs 1934-1945 regelbundet i Köping. Däremot sällan eller ens någonsin i Vansbro.
Så: UGJ och OKB var rätt. Alltså återstår:
1) Vid vilken järnväg 1934-1945 (stationering Sundbyberg)?
2) Vilket littra vid SJ efter 1945?
Bild: I godstågstjänst, vilket var sällsynt olämplig användning för dessa verkliga snabblöpare. Loken var svårkörda och svåreldade. Men personal, som lärt sig lokens egenskaper älskade dem (bl a min far). Okänd tidpunkt och plats.
Uppsala-Gävle (UGJ) är också rätt. Loken byggdes för UGJ som 1933 förstatligades och uppgick i Ostkustbanan (OKB). Vid UGJ hade loken snälltågstjänst Uppsala-Gävle och var stationerade i Gävle, Sörby Urfjäll = nuvarande Järnvägsmuseum.
1934 sålda till annan privatbana. Stationering Sundbyberg. Denna EJ förstatligades 1945 och blev vad avser loktjänst 31.maskinsektionen inom SJ.
Annan ledtråd: Loken sågs 1934-1945 regelbundet i Köping. Däremot sällan eller ens någonsin i Vansbro.
Så: UGJ och OKB var rätt. Alltså återstår:
1) Vid vilken järnväg 1934-1945 (stationering Sundbyberg)?
2) Vilket littra vid SJ efter 1945?
Bild: I godstågstjänst, vilket var sällsynt olämplig användning för dessa verkliga snabblöpare. Loken var svårkörda och svåreldade. Men personal, som lärt sig lokens egenskaper älskade dem (bl a min far). Okänd tidpunkt och plats.
- Bilagor
-
- Scan10023.JPG (34.77 KiB) Visad 1128 gånger