Quiz: Teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11784
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 jun 2005 15:51

Vad är det för ett ånglok, ett av de vanligaste typerna i Sverige. En ledtråd

Stefan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11784
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 jun 2005 12:08

Ledtråd........En bokstav

Stefan

Henke
Medlem
Inlägg: 1247
Blev medlem: 25 sep 2003 17:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 16 jun 2005 12:41

M?

Henrik

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11784
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 jun 2005 13:07

Henke skrev:M?

Henrik
Nix!

Stefan

FredH
Medlem
Inlägg: 864
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 16 jun 2005 16:00

Stefan Lundgren skrev:
Henke skrev:M?

Henrik
Nix!

Stefan
Klass - B?

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11784
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 jun 2005 16:02

FredH skrev:
Klass - B?
Chansade du?
Stefan

FredH
Medlem
Inlägg: 864
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 16 jun 2005 17:56

Stefan Lundgren skrev:
FredH skrev:
Klass - B?
Chansade du?
Stefan
Nej, och om jag skall vara ärlig gjorde jag en sökning på nätet.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud †
Saknad medlem
Inlägg: 9684
Blev medlem: 12 jun 2005 05:23
Ort: Stockholm

Nummer?

Inlägg av Stellan Bojerud † » 17 jun 2005 06:31

Stefan Lundgren skrev:Vad är det för ett ånglok, ett av de vanligaste typerna i Sverige. En ledtråd

Stefan
Bilden är lite mörk. Vilket nummer har loket? Det ser ut som tre siffror. Men det B-lok, som hade lägst nummer var 1026. Har loket på bilden EJ-märkning?

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11784
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 jun 2005 11:02

Det är ett B-lok.

Stefan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud †
Saknad medlem
Inlägg: 9684
Blev medlem: 12 jun 2005 05:23
Ort: Stockholm

Nummer?

Inlägg av Stellan Bojerud † » 17 jun 2005 11:15

Jodå, B-lok, det kan vi nog vara överens om. Men det är numret som är det kluriga. SJ sålde flera B-lok till enskilda järnvägar. Nuförtiden har flera veteranföreningar rustat upp B-lok och numrerat dem såsom de var under EJ-tiden och inte med SJ-nummer. Ett SJ B-lok har alltid nummer högre än 1026. Men på fotot verkar numret endast ha tre siffror.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud †
Saknad medlem
Inlägg: 9684
Blev medlem: 12 jun 2005 05:23
Ort: Stockholm

Ånglok

Inlägg av Stellan Bojerud † » 21 jun 2005 10:33

Nu har denna quiz stått still i fyra dygn, så jag lägger in en ny fråga.

Detta lok har tjänstgjort vid tre olika järnvägar och haft fyra olika nummer. Foto i trakten av Katrineholm 1963?

1) Typbeteckning?
2) Vid vilka järnvägar tjänstgjorde loket?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11784
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 jun 2005 11:43

1) Jag chansar på G8
2) Gävle-Dala Järnväg och sedan SJ efter förstatligande.

Stefan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud †
Saknad medlem
Inlägg: 9684
Blev medlem: 12 jun 2005 05:23
Ort: Stockholm

Annan typ

Inlägg av Stellan Bojerud † » 21 jun 2005 12:30

Nej, det är en annan typ. Det har bara funnits fyra sådana lok (samt två likartade). Två tillverkade av NOHAB 1917 och två 1927 för en enskild järnväg (EJ). Vid denna EJ hade de nummer 30-33.

Denna EJ förstatligades 1933 varvid loken kom till SJ och littrerades OKb nr 1511-1514.

SJ sålde 1934 till en annan EJ, där de blev litt B nr 91-94.

Då denna EJ i sin tur förstatligades 1945 kom loken åter till SJ och fick nytt littera. Härvid kom de att omnumreras inkonsekvent. 1511 blev 1513, 1512 = 1514, 1513 = 1511, 1514 = 1512.

De tjänstgjorde från 1945 inom SJ 31:a maskinsektion och avställdes 1953.

1) För vilken EJ tillverkades loken?
2) Vid vilken EJ tjänstgjorde de 1934-1945?
3) Vilken littera hade de vid SJ efter 1945?


Foto: Nr 1513 på vändskivan utanför lokstallet i Sundbyberg 1948 (jag själv i förarhytten).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11784
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 jun 2005 12:43

Jag funderade på Ostkustsbanan, men jag har också för mig att den blev statsbyggd från början....Heller?
Nu vet jag inte riktig var jag har min loklista nånstans.

1) Uppsala-Gävle Järnväg
2) Gävle-Dala Järnväg
3) Kan nog inte ens gissa.

PS

Du kanske har märkt att jag har öppnat en tråd om ånglok.

Stefan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud †
Saknad medlem
Inlägg: 9684
Blev medlem: 12 jun 2005 05:23
Ort: Stockholm

Ostkustbanan

Inlägg av Stellan Bojerud † » 21 jun 2005 13:16

Du närmar dig så sakta resultatet. Ostkustbanan är rätt, men det betyder att jag hade fel då jag skrev tre järnvägsbolag, för då blir det fyra.

Uppsala-Gävle (UGJ) är också rätt. Loken byggdes för UGJ som 1933 förstatligades och uppgick i Ostkustbanan (OKB). Vid UGJ hade loken snälltågstjänst Uppsala-Gävle och var stationerade i Gävle, Sörby Urfjäll = nuvarande Järnvägsmuseum.

1934 sålda till annan privatbana. Stationering Sundbyberg. Denna EJ förstatligades 1945 och blev vad avser loktjänst 31.maskinsektionen inom SJ.

Annan ledtråd: Loken sågs 1934-1945 regelbundet i Köping. Däremot sällan eller ens någonsin i Vansbro.

Så: UGJ och OKB var rätt. Alltså återstår:

1) Vid vilken järnväg 1934-1945 (stationering Sundbyberg)?
2) Vilket littra vid SJ efter 1945?

Bild: I godstågstjänst, vilket var sällsynt olämplig användning för dessa verkliga snabblöpare. Loken var svårkörda och svåreldade. Men personal, som lärt sig lokens egenskaper älskade dem (bl a min far). Okänd tidpunkt och plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.