Quiz: Teknik
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Teknikquiz
Nu svarar jag själv. Hjälpmaskineriet kallas "booster".
Någon därtill hugad må ställa nästa civiltekniska quizfråga.
Någon därtill hugad må ställa nästa civiltekniska quizfråga.
Re: Teknikquiz
En ....
Tillverkare och modellnamn frågas?, VarjagRe: Teknikquiz
Facel-Vega HK 500
Re: Teknikquiz
millgard kan sina gamla bilmärken! Facel var en kortlivad fransk tillverkare - och Vega HK 500, var deras flaggskepp.millgard skrev:Facel-Vega HK 500
http://en.wikipedia.org/wiki/Facel
Du rattar vidare, Varjag
Re: Teknikquiz
Gasen i botten med en ny bilfråga:
Vilket bilmärke var först med de säkerhetsbälten som är standard över hela världen idag, dvs trepunkts rullbälte?
Vilket bilmärke var först med de säkerhetsbälten som är standard över hela världen idag, dvs trepunkts rullbälte?
Re: Teknikquiz
Varjagmillgard skrev:Gasen i botten med en ny bilfråga:
Vilket bilmärke var först med de säkerhetsbälten som är standard över hela världen idag, dvs trepunkts rullbälte?
Re: Teknikquiz
Nej, inte med rullbälten... Men trepunktsbältet var Volvo först med.
Dock var det rullbältet som avsågs, det dröjde några år till, närmare bestämt till hösten 1968...
Dock var det rullbältet som avsågs, det dröjde några år till, närmare bestämt till hösten 1968...
Re: Teknikquiz
Det var faktiskt så att representanten från det företag som sedermera blev Klippan på en bilsalong 1968 förgäves försökte få sin idé med rullande trepunktsbälte såld, ni vet den där varianten utan låstunga men med en bygel som fälls ned över bältet för att låsa det.
Alltnog, det blev Citroën - ständigt intresserad av nymodigheter - som satsade pengar för färdigutvecklandet och blev först med bältena i sina bilar. För detta fick de dessutom en smula royalty för varje monterat bilbälte ända fram till mitten av 1990-talet.
Inte många vet detta idag. Vi kan tillägga att Citroën började vintertesta sina bilar i Nordsverige - Kiruna - 1954 och var även där pionjärer i en bransch som idag omfattar en mängd tillverkare.
Frågan är fri!
Alltnog, det blev Citroën - ständigt intresserad av nymodigheter - som satsade pengar för färdigutvecklandet och blev först med bältena i sina bilar. För detta fick de dessutom en smula royalty för varje monterat bilbälte ända fram till mitten av 1990-talet.
Inte många vet detta idag. Vi kan tillägga att Citroën började vintertesta sina bilar i Nordsverige - Kiruna - 1954 och var även där pionjärer i en bransch som idag omfattar en mängd tillverkare.
Frågan är fri!
Re: Teknikquiz
Den har två öppningar - en för in och en för ut. Och så en mekanisk attiralj därtill. Konstruktionen som sådan lanserades vid tiden för första världskriget och revolutionerade området.
Re: Teknikquiz
Ser ut som någon huvudbromscylinder?
Re: Teknikquiz
Ja det är det. I detta fall till en BMW R100 RS 1978 (nämligen min egen). Duesenberg var först med hydrauliskt bromssystem 1914 på tävlingsbilarna, och 1921 på sina "vanliga" (om man nu kan säga så om Duesenberg) bilar.
Frågan till Stighult!
Frågan till Stighult!
Re: Teknikquiz
Hoppsan här har man missat.
Tack millgard, här kommer en enkel bild på något.
Tack millgard, här kommer en enkel bild på något.
Re: Teknikquiz
Lögndetektor?
Re: Teknikquiz
Ingen lögndetektor millgard.