fiskelinor

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

fiskelinor

Inlägg av johane » 23 januari 2005, 17:27

hej.

är det någon som vet vad det var man gjorde fiskelinor av innan de mordärna i plast kom?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 23 januari 2005, 17:54

Garn kanske? :D Är du född i en datasal? :lol:

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 23 januari 2005, 22:35

Dom modernaste fiskelinor görs inte i nylon utan i kevlar liknande material t.ex fireline.
Gamla fiskelinor innan nylon gjordes ofta i dacron..

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 23 januari 2005, 22:42

Förhistoriska linor gjordes t.ex. av växtfibrer. Men nät, mjärdar och fasta fångstredskap var säkert ett mer effektivt fiskafänge än mete. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2005, 08:21

Lin. För länge sedan var det lin som gällde. På 1800-talet började man med fabriksgarn i bomull.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 januari 2005, 10:13

Du kanske hittar nånting om fiskeredskap på http://www.susning.nu och struntar i vad Löwe skrev, han har bara lite humor.

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 30 januari 2005, 10:52

Sarvi skrev:Förhistoriska linor gjordes t.ex. av växtfibrer. Men nät, mjärdar och fasta fångstredskap var säkert ett mer effektivt fiskafänge än mete. :)
I den forntid jag upplevde - var metrevarna tvinnade och svarta - troligen med någon variant av tjära eller vax? Fibern som användes vet jag inte - men dom liknade mycket det som kallades 'björntråd' för grova sömnadsarbeten och var starka nog att hantera grov fisk om spöet var var långt och böjligt. Men som Sarvi skrev - mjärden, nät och ryssjor gav vida bättre resultat. Jag har sett cylindriska mjärden tvinnade av vek björk i bruk - och ge minst lika god fångst som de senare galvaniserade nätburarna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 18:20

Använde inte eskimåerna fiskelinor, var dom möjligen av senor från sälarna.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 februari 2005, 01:15

Senor kommer man inte långt med, jag vet att eskimåerna använde sälskinn och kanske även tarmar för att göra linor av diverse slag. Fastlandseskimåer gjorde nät av bark, har jag sett nånstans (låter lite långsökt).

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: fiskelinor

Inlägg av Donkeyman » 5 februari 2005, 11:31

johane skrev:hej. är det någon som vet vad det var man gjorde fiskelinor av innan de mordärna i plast kom?
I den gamla skärgårdskulturen i Östersjön använde man bomullsgarn. Detta var material till allt från metrevar och torsklinor upp till strömmingsskötar och torskgarn. Det färdiga redskapet färgades med en vätska gjord av kokad albark. Det fick då en rödbrun färg. Det blev också impregnerat av denna blandning.

Som sänke använde man stenar med hål borrade rätt igenom, som syddes fast. I brist på sådana tog man sand i en påse. Påsen rullades så in i en bit näver, som värmdes. Den rullade då ihop sig hårt runt linan. Så hjälpte man till med att sy lite. Blysänken kom inte förrän efter kriget.

De gamla fiskeredskapen måste genast hängas på tork efyer användning. Annars ruttnade dem. Till skillnad från dagens nylonredskap som inte tål att hänga ute i solljus.

Vad man använde före bomullens intåg vet jag inte.

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 5 februari 2005, 11:45

Tack för dem svaren.. nu vet jag allt jag ville veta

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: fiskelinor

Inlägg av Hexmaster » 5 februari 2005, 13:40

Donkeyman skrev:I den gamla skärgårdskulturen i Östersjön använde man bomullsgarn.
Definiera "gammal" -- en fiskargubbe på 1700-talet körde inte med bomullsgarn, det svär jag på.
Donkeyman skrev:Vad man använde före bomullens intåg vet jag inte.
Lin.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: fiskelinor

Inlägg av Donkeyman » 5 februari 2005, 23:57

Det låter vettigt. Stämmer vid närmare eftertanke med vad jag hört i barndomen, borde ha tänkt så långt när jag skrev, men det är ju så förb***t länge sedan de gamla satt och berättade för den lille donkeymannen.

Har också fått syn på ditt tidigare inlägg som jag missat. Övergången lin-bomull bör väl ha skett under första halvan av 1800-talet, eller ??????

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: fiskelinor

Inlägg av Hexmaster » 7 februari 2005, 07:51

Donkeyman skrev:Övergången lin-bomull bör väl ha skett under första halvan av 1800-talet, eller ??????
Då, eller vid mitten, nånting. Varierade säkert efter plats, kanhända var det även en generationsfråga; inbillar mig gärna att det knotades i sjöbodarna över ungdomarnas garn, deras verkliga och inbillade nackdelar, i god stil... (Varför tror folk att det bara är i våra dagar som förändringar sker?) Lin är det väl ingen som fiskar med nuförtiden - rätta mig gärna - så dess fördelar kan inte ha varit dramatiska.

(Ordet "lina" kommer förresten just från "lin". Så en fiskelina i bomull är på sätt och vis en etymologisk kontradiktion.)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 7 februari 2005, 12:07

Undrar om det inte fanns en ekonomisk dimension här. Lin var kanske dyrare än den importerade massproducerade bomullen. Och bomull var kanske enklare att spinna och hantera ????? Se på kläder. Bomull tog ju över ganska snabbt från lin vid den tiden.

För övrigt har lingarn överlevt till modern tid i vissa applikationer. Vid tätning av gängade rörskarvar brukas lingarn än i dag. Tidigare penslade man dessutom på en klutt blymönja, senare har man övergått till Permatex. Men den moderne rörknökaren använder i stället gängtape, som är gjord i teflon. Fast för det riktigt svåra fallet är lingarn att föredra...... Tycker engammal stofil.

Skriv svar