mythcracker skrev:Markus Holst skrev:Vilken accelarationskapacitet hade farkosten när den lämnade omloppsbanan runt månen?
Om den hade en accelerationshastighet från en utgångsfart på mellan 1,800 och 4,690 m/s, så betyder det att den hela tiden flög fortare och fortare och fortare än så, Men för att hålla tidtabellen "nästan 3 dygn" måste man hålla en fart på 384400000 meter / 259200 sekunder (ca 3 dygn alltså), d.v.s. 1483 m/s. Det betyder i sin tur att man, istället för att accelerera, måste bromsa upp raketen från 1,8-4,7 km/s ner till 1,5 km/s. Men istället så ökar man ständigt på och brakar in i jordatmosfären i en fart av 11 km/s. Med ständig acceleration från utgångshastigheten 1,8-4,7 km/s och upp till 11 km/s hade det INTE tagit 3 dygn att återvända. Kanske då 1-1,5 dygn.
Markus Holst skrev:Det måst ju ha tagit tid för den att komma upp i sluthastigheten, vilket ju måste läggas till i din kalkyl.
Ett problem med det här är att man undrar om det tillgängliga bränslet i SCM:en var tillräckligt för att återigen nå en sådan fart som 11 km/s. Nästa problem är, varför accelerera överhuvudtaget, när redan den befintliga farten 1,8-4,7 km/s räcker för att ta raketen till jorden på, säg, 2 dygn. Men nu tog det alltså istället 3 dygn. Och farten var 11 km/s i slutögonblicket, och måste bromsas in under återinträdet i atmosfären. Låter ologiskt på någon konstigt sätt.
Markus Holst skrev:Inte heller åker de väl rakaste vägen? I restiden kanske ingår några accelerationsvarv runt månen och även några varv runt jorden på vägen hem, och kanske även viss ställtid för förberedelse och liknande.
Några accelerationsvarv runt månen skulle inte ge nämnvärt längre åksträcka i förhållande till månen-jorden-avståndet, men däremot skulle en sådan acceleration öka på CSM:s fart från 1,8-4,7 km till ännu högre hastigheter. Schemat på 3 dygn spricker i vilket fall som helst.
Markus Holst skrev:Jag vet inte hur tiden är uträknad, men nog kan vi vara överens om att de inte flög rakaste vägen och inte hade sulthastighet redan vid start, vilket dina 9 timmar kräver.
3 dygn x 24 timmar x 3600 sekunder = 259200 sekunder för hela hemresan. "Nästan 3 dygn" är den officiella uppgiften.
Markus Holst skrev:Jag kan även hålla med dig och Nord om att de som anser sig veta egentligen inte har vattentäta bevis för att de vet.
Tack för att du försöker förhålla dig lugn och saklig till det hela i alla fall. Det är det som är meningen med en saklig diskussion, att presentera konkreta bevis för sina påståenden. Försvararna av månfärderna föredrar att hålla sig till andra argument än de sakliga. Det upptäcker man när man läser i tråden. Personpåhopp, hån, sarkasmer, och att göra sig medvetet dum och oemottaglig för fakta är ju inget bevis för att de har rätt.
Markus Holst skrev:Samtidigt är jag synnerligen faschinerad av din iver att diskutera detta. Jag försöker förstå vad det är du vill åstadkomma genom att så hätskt upprepa samma sak och diskutera vidare trots att diskussionen efter flera sidor inte rört sig det allra minsta. Enklast vore väl att i lugn och ro behålla dina åsikter och låta andra tycka vad de vill?
De saker som driver mig är väl: 1. sanningssökande på det privata planet, 2. ovilja att känna mig dum när en statsmakt matar min hjärna med en massa smörja, som jag förbehållslöst förväntas köpa, 3. viljan att dela med mig av ny information till andra och 4. jag gillar helt enkelt att diskutera med dem som tycker annorlunda.
Markus Holst skrev:Ponera nu att du trots alls har rätt och månfärderna är en bluff.
Nu har inte jag någon gång i tråden sagt att de var en bluff, bara en "eventuell bluff", men ja, jag ställer mig numera mycket skeptisk till månresorna, och det med utgångspunkt i all framkommen kritik och konkreta beräkningar.
Markus Holst skrev:Vad skulle du vinna av att bevisa det?
Det är kanske inte så lätt att bevisa just en sådan här sak, tron är stark hos dem som har växt upp med månlandningarna (jag tillhör själv den generationen). Men jag skulle åtminstone få ut den nya informationen så den blir tillgänglig i skriftlig form på nätet, ihop med alla bilder och argumentation omkring.
Markus Holst skrev:Jag tror egentligen inte världen skulle bry sig, kanske bara fnissa lite åt alltihopa, men framför allt ignorera, glömma och gå vidare.
En vacker dag kommer säkert vi alla att skratta åt det hela. Och när den dagen kommer, så vill jag få chansen att uppleva en riktig månfärd som kan visa oss hur det ser ut därute! Fan, vad det hade varit kul! Och jag skulle inte ha någonting emot om en sådan resa utfördes av USA. Jag skulle fortfarande vara lika fascinerad och glad.
/MC