Vad de säger om det molnet är att det inte alls är stillastående.mythcracker skrev:En annan metod, som mäter hastigheten för Apollo efter 162 sekunders flygning är den som bygger på hur fort rökmolnet bakom raketen sackar efter.
Se raden av bilder här nere (tiderna mellan bildrutorna finns där). Efter 162 sekunder sker en explosion mellan raketens steg 1 och 2, röken som kommer ut stöter i luften framför och förlorar all sin rörelseenergi. Rökmolnet plattas ut och bildar en platt front av avstannad rök. Raketen skyndar under tiden vidare i sin egen fart.
Efter några tiondels sekunder har raketen flyttat sig några längder från det stillastående rökmolnet -- och nu kan mätningen börja. Eftersom raketens längd är känd, liksom tiden mellan bildrutorna och avståndet mellan raketens bakdel och det stilla molnet, så är uträkningen ingen svår sak. Hastigheten efter 162 sekunders flygtid är ca 1040 m/s. NASA uppger att raketen nu har en fart på 2772 m/s (i deras video), eller 2400 m/s om man tar bort effekten från jordens rotation.
Schemat hålls inte på långa vägar.
/MC
Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?
Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?
Det får bli en tredje på raken 
http://en.wikipedia.org/wiki/N1_rocket
Läs om vad som sägs om de olika uppskjutningarna om på vilken höjd raketerna går sönder.
Ryssarna var uppenbarligen intresserade av att ta sig till månen före amerikanerna. Deras lösning verkar ha sett mer eller mindre likadan ut. Det som skiljer är att deras kapsel var en aning lättare och att de inte verkar ha fått ordning på raketen. Man skulle därför kunna säga att det blir någon form av anekdotiskt bevis på att det amerikanerna sysslade med faktiskt fungerade.
Jag tror att CCCP med tiden också hade klarat att skicka människor till månen. Den stora stötestenen var kanske bara det att de inte fick raketen att fungera, men med rätt incitament hade de fått ordning på det och haft en kosmonaut på månen innan 1980.
Som det nu var gick luften ur hela programmet och kvar fanns bara att hävda att de aldrig hade velat åka till månen ändå.
http://en.wikipedia.org/wiki/N1_rocket
Läs om vad som sägs om de olika uppskjutningarna om på vilken höjd raketerna går sönder.
Ryssarna var uppenbarligen intresserade av att ta sig till månen före amerikanerna. Deras lösning verkar ha sett mer eller mindre likadan ut. Det som skiljer är att deras kapsel var en aning lättare och att de inte verkar ha fått ordning på raketen. Man skulle därför kunna säga att det blir någon form av anekdotiskt bevis på att det amerikanerna sysslade med faktiskt fungerade.
Jag tror att CCCP med tiden också hade klarat att skicka människor till månen. Den stora stötestenen var kanske bara det att de inte fick raketen att fungera, men med rätt incitament hade de fått ordning på det och haft en kosmonaut på månen innan 1980.
Som det nu var gick luften ur hela programmet och kvar fanns bara att hävda att de aldrig hade velat åka till månen ändå.
Sorry kunde inte hålla mig.
Hur äkta denna film är har jag ingen aning om, men den visar landaren som dockar med moderskeppet.
Tittar man noga på landaren när den kommer, så ser det ut som en gammal månbas alfa film. Hur de får upp landaren i samma hastighet som moderskeppet, som en enligt filmen kretsar kring månen ett varv varannan timme har jag ingen aning om. Ska landarens motorer och bränslemängd räcka till att få upp landaren i den hastigheten på så kort tid? Och sen ska de kunna docka utan datorer? Kika lite på svårigheterna att docka med ISS i nutid, och det med hjälp av alla datorer och säkerhetssystem.
Titta specifikt på det pixliga området som omger landaren, den återfinns inte på någon annan yta på filmen mer än runt NAsa loggan som är inklippt i efterhand..
Enligt de uppgifter jag funnit så cirkulerade moderskeppet med 10,807 m/s i banan runt månen. Landaren skall alltså ha kommit upp i den hastigheten med sin lilla motor och begränsade bränslemängd? Samma motor som inte var kraftig nog att lämna det minsta märke under sig när den landade?
Jag kan givetvis misstolka informationen, men enligt denna information:
http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Lunar_Module
Så hade landaren enligt spec en topphastighet på 15,390 ft/s (4,690 m/s), hur kunde den då hinna ikapp moderskeppet som enligt Nasas egen uppgift for runt månen i 10 807 m/s?
Dream on boys....
Hur äkta denna film är har jag ingen aning om, men den visar landaren som dockar med moderskeppet.
Tittar man noga på landaren när den kommer, så ser det ut som en gammal månbas alfa film. Hur de får upp landaren i samma hastighet som moderskeppet, som en enligt filmen kretsar kring månen ett varv varannan timme har jag ingen aning om. Ska landarens motorer och bränslemängd räcka till att få upp landaren i den hastigheten på så kort tid? Och sen ska de kunna docka utan datorer? Kika lite på svårigheterna att docka med ISS i nutid, och det med hjälp av alla datorer och säkerhetssystem.
Titta specifikt på det pixliga området som omger landaren, den återfinns inte på någon annan yta på filmen mer än runt NAsa loggan som är inklippt i efterhand..
Enligt de uppgifter jag funnit så cirkulerade moderskeppet med 10,807 m/s i banan runt månen. Landaren skall alltså ha kommit upp i den hastigheten med sin lilla motor och begränsade bränslemängd? Samma motor som inte var kraftig nog att lämna det minsta märke under sig när den landade?
Så hade landaren enligt spec en topphastighet på 15,390 ft/s (4,690 m/s), hur kunde den då hinna ikapp moderskeppet som enligt Nasas egen uppgift for runt månen i 10 807 m/s?
Dream on boys....
Så du har missat att start och landningsmotorn är olika trots att du har studerat ansiktsuttryck i timmar ?
Landningsmotorn var 2½ starkare tror jag, när den gick fullblås.
Halva startmodulens vikt var bränsle. Månens orbitala hastighet borde var 1,6 km/sek, höjden är inte många km, verkar inte så svårt.
Hur har du upptäckt att det inte fanns datorer ombord ?
Landningsmotorn var 2½ starkare tror jag, när den gick fullblås.
Halva startmodulens vikt var bränsle. Månens orbitala hastighet borde var 1,6 km/sek, höjden är inte många km, verkar inte så svårt.
Hur har du upptäckt att det inte fanns datorer ombord ?
Klart det fanns datorer ombord, men inte mer avancerade än en moderna digital klocka.
Det är allt du behöver för uppgiften
Ballistik kan man räkna med handvevade kugghjul
Här hittade jag en bild från Sovjetiska luna mission.

Den visar jämn distrubierar ljus iaf. Inga klotljus på marken.

Den visar jämn distrubierar ljus iaf. Inga klotljus på marken.

Senast redigerad av 2 Nord, redigerad totalt 20 gång.
spett skrev:Det är allt du behöver för uppgiften
Det är absolut inte allt du behöver. Din oförmåga att ta in den information som ges, att inte ens orka överväga, visar på att du tatuerat in din uppfattning. Det är just därför som det är så lätt att lura befolkningen, om man nu så önskar.
Titta runt, var kritisk, utgå ifrån att vi inte vet. Lägg bort din förutfattade mening, så kanske du också får ett par nya intryck.
Senast redigerad av 1 Nord, redigerad totalt 20 gånger.
Här har vi däremot en bild som påminner om Nasa`s bilder. Den är från den Sovjetiska landningen den också.

"the temperature of the Moon can dip down to -153°C during the night. Oh, but you’re going to want to keep some cool weather clothes too, since the temperature of the Moon in the day can rise to 107°C."
Spännande temperaturer också.
Spännande temperaturer också.
ProjektionNord skrev:spett skrev:Det är allt du behöver för uppgiften
Det är absolut inte allt du behöver. Din oförmåga att ta in den information som ges, att inte ens orka överväga, visar på att du tatuerat in din uppfattning. Det är just därför som det är så lätt att lura befolkningen, om man nu så önskar.
Titta runt, var kritisk, utgå ifrån att vi inte vet. Lägg bort din förutfattade mening, så kanske du också får ett par nya intryck.
Med mekaniska räknemaskiner gjorde man svårare saker snabbare än att para startmodul och kommandomodul.
Mekaniskt beräknades luftmotståndets effekt på farten och kurs, vidare att lufttrycket minskade med höjden. Avdrift till följd av granaternas spinn och dess förändring med tanke på luftmotståndet.
Sådana saker som man inte behövde bry sig om när det inte finns luft och spinn. Dessutom hade granaterna inga astronauter med en mängd små raketer att manövrera med. Så Apollo-datorerna hade en lätt uppgift.
Men har Nord åtminstone släppt det där med att start-modulen inte kan uppnå bana kring Månen ?
Jag har inte släppt någonting, för jag har inte hållit i någonting. Det är inte jag som har en fanatiskt krampaktig hållning. Jag är född på 60-talet och har levt i en värld i 40 år som har haft månlandningen som en självklarhet.
Om du bemödar dig med att läsa tråden så ser du att jag från början sagt att jag inte vet, men att jag är öppen för det jag ser. Jag har inte fått någon somhelst input som gör att jag ska tro den farsartade filmen från dockningen som jag publicerade här nyss, jag vet inte ens om den är menat som seriös.
Det är ur mitt perspektiv ni som inte ser med öppna ögon, ta till er det som finns att kritisera i film och foto. Dämpa era ADHD sinnen och inse att vi är inte osams på något sätt, så förklara då lugnt och fint för oss som är mindre vetande.
Eftersom ni verkar ha patent på sanningen så vill jag verkligen att ni upplyser mig också, men det funkar inte med hån och översitteri.
Om du bemödar dig med att läsa tråden så ser du att jag från början sagt att jag inte vet, men att jag är öppen för det jag ser. Jag har inte fått någon somhelst input som gör att jag ska tro den farsartade filmen från dockningen som jag publicerade här nyss, jag vet inte ens om den är menat som seriös.
Det är ur mitt perspektiv ni som inte ser med öppna ögon, ta till er det som finns att kritisera i film och foto. Dämpa era ADHD sinnen och inse att vi är inte osams på något sätt, så förklara då lugnt och fint för oss som är mindre vetande.
Eftersom ni verkar ha patent på sanningen så vill jag verkligen att ni upplyser mig också, men det funkar inte med hån och översitteri.
Nord skrev:Sorry kunde inte hålla mig.
Titta specifikt på det pixliga området som omger landaren, den återfinns inte på någon annan yta på filmen mer än runt NAsa loggan som är inklippt i efterhand.
Dream on boys....
Titta på filmen här. Den första tiden ser man månen passera UPP vänster i bild, vilket innebär att moderskeppet går till nedåt lätt höger i bild. Sen när vi kommer fram till 4:11 så har hela farkosten ändrat bana och på för mig oförklarligt sätt panorerat ut ifrån månen och byt färdriktning? Hjälp mig här är ni snälla, för ni verkar ju ha koll på det här med månfärderna.
I övrig så ser ni hur kameran panorerar runt lite senare i dockningssekvensen (5:11) och följer landaren. Jag har fått för mig att dessa kameror var fast monterade, men jag ska kika vidare på den frågan. Är det så att de fasta kamerorna följer ett rörligt objekt blir det knepigt att förhålla sig till.
Senast redigerad av 1 Nord, redigerad totalt 20 gånger.
Mera projektionNord skrev:Jag har inte släppt någonting, för jag har inte hållit i någonting. Det är inte jag som har en fanatiskt krampaktig hållning. Jag är född på 60-talet och har levt i en värld i 40 år som har haft månlandningen som en självklarhet.
Så Nord säger att han inget vet. Nord säger att dockningsfilmen är farsartad.
Hur kan man se att det är en fars om man inte vet hur det skall se ut.
Non sequitur
Nord är logiskt inkonsistent
- mythcracker
- Utsparkad
- Kontakt:
Kul att se dig åter, Nord, du håller debattnivån hög, vilket är mycket välgörande!Nord skrev:Så hade landaren enligt spec en topphastighet på 15,390 ft/s (4,690 m/s), hur kunde den då hinna ikapp moderskeppet som enligt Nasas egen uppgift for runt månen i 10 807 m/s?
Dream on boys....
Jag kan tillägga följande från svenska wikipedia angående återfärden från månytan:
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nla ... m.C3.A5nen
Som sagt, 1800 m/s i en bana 85 km ovanför månens yta -- medan servicemodulen (moderskeppet) susar på i en fart av 10800 m/s. Kunde inte bli annat än ett stort smack av det hela. Pannkaka och hallonsylt på ren svenska.För färden tillbaka till omloppsbana och dockning med CSM användes returstegets raketmotor. För att minimera risken för ett fatalt driftbortfall hade denna raketmotor konstruerats med minsta möjliga delar. I princip bestod den bara av en brännkammare, två trycksatta bränsletankar samt två elektriska ventiler. När ventilerna öppnades pressades bränslet in i brännkammaren och antändes automatiskt. Återfärden var indelad i två steg - vertikal uppstigning och injektion i omloppsbana. Manövern, som tog sju minuter, gav LM en slutlig hastighet av 1800 m/s i en omloppsbana ca. 85 km över månens yta. Därefter påbörjades ett antal mindre justeringar som slutade med dockning med CSM ca tre och en halv timme efter avfärden från månen.
Case closed?
/MC
Senast redigerad av 3 mythcracker, redigerad totalt 20 gång.
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com