masase skrev:Antagandet nummer 3 stämmer enbart om ytan man projicerar på (d.v.s. ovansidan av molnet) är approximativt flat och approximativt på samma höjd.
Variationerna är vårt fall måste vara marginella. När man studerar skuggans förflyttning i videon så ser den ut att vara relativt av samma längd. Jag utesluter inte att den kan sträckas ut och kortas tillbaka säg 5-10%, men det ser inte så ut i filmen i alla fall.
Även med en variation på 5-10% så kan vi inte komma fram till NASA:s siffra som är 920 m/s. Popov anger 104 +-4 m/s, kanske är det just den här variationen som är inberäknad i hans räknemodell.
masase skrev:2008 hade jag en kund i Deerfield Beach inte så långt ifrån där fotot togs och flög in och ut ett antal gånger. Ovansidan av de moln jag såg under flighterna var varken flata eller på samma höjd.
I vårt fall verkar molnen "relativt" flata. Men små upphöjningar här och där utesluts inte, vilket i så fall skulle få en dallarande effekt på raketskuggan.
masase skrev:Om du vill simulera situationen så kan du ta med dig en planka och en stol utomhus under en solig dag. Mät din skugga först mot marken, sedan mot plankan med plankan sätt i t.ex. 30, 45 och 60 graders vinkel mot dig såväl som bort från dig. Notera horisontalkomponenten av skugglängden. Använd sedan stolen för att simulera att basplanet kan parallellförflyttas (ligga på olika höjd).
Det finns många experiment man kan göra, men i vårt fall är det inga komplicerade saker det rör sig om. Molnen verkar relativt flata. Vinden försumbar, eftersom hålet står stilla. Raketens vinkel är känd, och solens läge konstant. Timern tickar på och ger oss tiden.
masase skrev:Jag är visserligen inte fysiker men mitt första år på Chalmers var tillsammans med teknisk fysik så Popov och jag har mer eller mindre samma utbildning när det gäller den här typen av beräkningar.
Jag misstror inte på något sätt din kompetens, du verkar inte heller vara någon mindre vetande person, och dina amnärkningar är relevanta.
masase skrev:Har Popov publicerat sina resultat i någon välkänd vetenskaplig publikation?
Han har publicerat en bok om månlandningarna, men sedan han har gjort sina uträkningar, har han hela tiden förfinat dem med utgångspunkt i framkomna synpunkter mot räknemodellen. Hans uträkningar finns publicerade på flera webbsidor.
I övrigt så skall han ha varit inbjuden till ett ryskt TV-program, där han blev intervjuad under längre tid, tillsammans med en försvarare av månlandningarna. När programmet sedan sändes, klipptes alla hans hårda synpunkter och argument bort, och kvar blev bara hans stympade uttalanden där han medger en och annan avvikelse eller säger något som kan vändas mot honom själv. Han kom fram till att han borde ha motstått frestelsen att visa sitt ansikte i rysk TV. För honom är den sakliga debatten numera viktigare, och han sprider, som sagt, sina slutsatser via internet.
/MC