Trafiksäkerheten

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Trafiksäkerheten

Inlägg av Hans » 14 augusti 2026, 19:00

Vill ni diskutera youtube-klipp, hörsägen eller fakta?

I det sistnämnda fallet kan jag bistå lite, annars håller jag mig härifrån.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 augusti 2026, 20:49

Fakta - hur ser kurvorna ut för ett land som Italien, som jag nämnde.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 augusti 2026, 23:22

Fakta: https://www.istat.it/en/press-release/r ... ts-2024-2/

Eller:
Bild

Italien må ha många idioter i trafiken men de är inte värst.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 augusti 2026, 08:07

Enligt denna lista så omkom 1 282 150 personer i trafikrelaterade olyckor 2021 vilken ger det relativa talet 15,0 per 100 000 invånare.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate

De tio värsta länderna per 100 000 ligger i Afrika och på 80:e plats hamnar USA med 14,2 och 47 750 vilket förvånar mig lite grann. Trodde faktiskt att Ryssland skulle komma före och var dessutom det värsta landet i Europa. Där bedrog det mig lite grann eftersom eftersom Ryssland var inte ens värst Europa 2021. De värsta länderna i Europa var Bosnien på 84:e plats med 13,7 o 447 omkomna, Armenien 85:e med 13,6 o 379 omkomna, Georgien 103:e med 12,4 o 496 omkomna samt på fjärde plats i Europa ligger Albanien med 10,8 o 309 omkomna.

Det går att klicka på om ni vill de säkraste länderna först.

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 15 augusti 2026, 11:51

Youtube bedrar eftersom mängden filmer inte tar hänsyn till hur många och varför folk använder kameror. I vissa länder är en försäkring någonting man måste skaffa, enbart för att kunna gå igenom byrokratin att överhuvudtaget kunna köpa en bil. Att faktiskt få ut något på en försäkring är mycket olika i olika länder. Ofta från från svårt till icke existerande, det är bara ett papper. Det beror på var man är.

Jag misstänker att kameror ibland används för att iscensätta olyckor till och med.

Företag använder dem ofta och transport med större fordon har blivit mycket stressigare på den sista tiden.

Varför Ryssland använder kameror så mycket vet jag inte.

/South End Court

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 15 augusti 2026, 14:05

Självklart inte - att de hamnar på youtube är ju också bara beroende på en sorts bisarr underhållning, och det finns de som försöker få till olyckor på sådant sätt att de kan tjäna pengar på det, ja.

Finns det någon som har tittat på hur det ser ut jämfört med km körda. Ett land som kör en väldans massa bil borde få ett högra dödstal en ätt som inte kör så mycket, även om de har exakt samma dödsrisk. Det kan väl vara svårt att få fram sådan statistik.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 augusti 2026, 14:52

Även antalet bilar på vägen samtidigt ökar ju olycksantalet. Jag gissar därför på fler olyckor oer capita i Tyskland jämfört med Sverige.

Hur ser det ut i Kina och Japan.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 augusti 2026, 16:48

Själva olycksstatistiken är hyfsat detaljerad. På EU nivå är det en rak kopia på polisens egen data som då inkluderar alla olyckor med skadade eller döda.
https://road-safety.transport.ec.europa ... ut-care_en
Plåtskador struntar man i, det får försäkringsbolagen sköta.

Men nu kommer problemet, du vet hur många kvinnor 20-25 år gamla som dog eller skadades såsom förare eller passagerare i fransk landsbygd en lördagskväll. Men i praktiken har ingen en aning hur många kvinnor 20-25 år gamla var ute och körde denna lördagskväll. Därför används ofta måttet per innevånare som naturligtvis är fel men bättre än inget. Per bil skulle kunna vara bra men det finns ganska många som har fler än en. I teorin skulle man vilja veta hur mycket alla rör sig i trafiken då uppdelat på ålder och kön och när exakt. Vilket naturligtvis inte går. Man har försökt med resevaneundersökningar och mobiltelefondata men inget är perfekt. Sedan ställer det till det med skydd av personliga data. CARE är ytterst detaljerad men skyddad så det skall inte gå att identifiera en person.

Så tillsvidare får vi leva med jämförelsen per kapita, vilket naturligvis blir fel i jämförelse med ett land med 500 bilar per 1 000 innevånare och ett land med 50 per 1 000 innevånare.

https://www.who.int/news-room/fact-shee ... c-injuries

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 15 augusti 2026, 16:51

Markus Holst skrev:
15 augusti 2026, 14:52
Även antalet bilar på vägen samtidigt ökar ju olycksantalet. Jag gissar därför på fler olyckor oer capita i Tyskland jämfört med Sverige.

Hur ser det ut i Kina och Japan.
Kolla i Stefans länk. Japan är på svensk och norsk nivå, så uppenbarligen relativt säkert. Kina är uppe på 174 per miljon, om man jämför med Hans karta, så det är mycket farligare än de flesta länder i Europa. 248 000 dog i Kina år 2021.

I topp verkar oftast länder i Afrika vara, kryddat med Vietnam och några arabländer.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 15 augusti 2026, 16:55

Hans skrev:
15 augusti 2026, 16:48
...
Det var sådant jag fikade efter. Du/ni måste ha ägnat en del tankemöda åt sådant där.

Bra tankar, och den tidigare kartan var bra. Skillnaderna inom ett land är intressanta och säkert finns det någon som har funderat över varför.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 augusti 2026, 17:22

Jag jobbade med alla aspekter av tranportstatistik, olyckor med alla transportsätt var bara en av strängarna på min lyra. Men jag kom i kontakt med de som var riktiga experter. Intressant. Jag jobbade med en ytterst kunnig och trevlig britt. Erkänd som Europas främste inom vårt gebit. Äldre gentleman. När jag hade någon fundering ringde jag till honom och frågade. Han tog sig alltid tiden att svara på mina mer eller mindre korkade frågor. Mina '15 minutes of fame' var när han ringde mig och undrade över en fråga som han hade.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 augusti 2026, 19:39

En lista publiceras på engelskspråkiga Wikipedia över antalet döda i världen 2021.

Den blev lite grann analyserat i det förra inlägget.

Stefan

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 16 augusti 2026, 00:30

Måste vara knepigt med alla faktorer som påverkar och samverkar.

-fordonsparken
-vägarna
-förarnas beteende
-lagstiftning
-alkohol- och drogvanor
-traumasjukvårdens effektivitet

Osv

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 augusti 2026, 00:33

adlercreutz skrev:
16 augusti 2026, 00:30
Måste vara knepigt med alla faktorer som påverkar och samverkar.

-fordonsparken
-vägarna
-förarnas beteende
-lagstiftning
-alkohol- och drogvanor
-traumasjukvårdens effektivitet

Osv
Jo, det stämmer! Allt för många kör ju påverkade och tyvärr är mörkertalet stort. Min trafikskollärare sade en gång när min mor satt med i bilen att det kör påverkade personer varje dag och det spelar ingen hur mycket klockan är.

Stefan

Stefan

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 16 augusti 2026, 07:56

Min trafikskollärare sade en gång när min mor satt med i bilen att det kör påverkade personer varje dag och det spelar ingen hur mycket klockan är.
Här är lite statistik kring det här med rattfylleri:
Sammanlagt avled 1 525 förare i Sverige under tioårsperioden. Alkohol och/eller narkotika återfanns hos 39 procent av de avlidna. Enbart narkotika identifierades hos 23 procent, alkohol hos 11 procent. Hos 5 procent av de avlidna identifierades både alkohol och narkotika.

Variationer i droganvändning
Opioider var mer vanligt förekommande bland äldre avlidna, medan cannabis var vanligast bland yngre. Cannabis och kokain var vanligare bland avlidna manliga förare än bland kvinnliga. Cannabis var nästan dubbelt så vanligt i singelolyckor som i flerfordonsolyckor och förekom oftare i motorcykelolyckor. Även amfetaminer var mer vanligt förekommande i motorcykelolyckor.

Avlidna förare med alkohol i blodet skiljer sig från övriga förare genom att i betydligt högre utsträckning vara män samt förekomma i singelolyckor, framför allt i mopedolyckor.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... -trafiken/

Skriv svar