Från dass till vattenklosett

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Rysk misstänksamhet...

Inlägg av von Adler » 25 juli 2024, 14:30

a81 skrev:
12 juni 2024, 20:50
sonderling skrev:
10 juni 2024, 13:07
Örjan skrev:
10 juni 2024, 10:42
En gång i tiden hade jag ett sommarjobb på Obs Bygg & Trädgård. Det var då en kund som lämnade tillbaka en torrtoalett som hon hade tänkt ha i sin sommarstuga. Torrtoaletten ser ut som en helt vanlig WC-stol men har fördelen att den inte behöver kopplas till några vattenledningar. Vad kunden inte hade förstått är att man då behöver tömma toaletten själv. Så det var först efter första användningen (nummer 2) som hon blev varse om det lilla problemet. Sur som ett bi lämnade hon då tillbaka den otömda toaletten till affären.
På minner om ett fall som vi hade när jag jobbade som fastighetsskötare. En ung tjej ringer och frågar när vi ska tömma toaletten? Vi fattar ingenting men vi går dit. Hon har skitit upp enda till kanten och inte spolat en enda gång för hon visste eller förstod inte hur man gjorde.
Jag minns inte om vi ställde några följdfrågor men uppenbarligen hade hon aldrig sett en vattenklosett förrut. (Vi blev nog rätt paffa?)
Har grubblat på detta många ggr då hon var ung, svensk och uppenbart normal? Detta bör varit runt 89-90.

Men å andra sidan så växte min fru upp med utedass och det drogs inte in WC i föräldrahemmet förrens 00-tal. Så det kanske var nån som vuxit upp på landet? Vad vet jag.

Sonderling

PS inser nu att detta kanske skulle hört hemma i tråden "från dass till vattenklosett?"
Ung tjej 1989-1990, kanske född andra halvan av 1960-talet. Jag tänker att hon kanske växt upp i någon form av kollektiv. Men hon måste väl ändå gått i en skola med vattentoalett. Jag gissar att alla skolor i Sverige har haft vattentoalett sedan 1960-talet ungefär.
Inte omöjligt att hon i skolan helt enkelt inte spolat - det har då städerskan/städaren eller någon annan på skolan gjort efter henne.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Från dass till vattenklosett

Inlägg av a81 » 26 juli 2024, 01:40

Ja, eller helt enkelt undvikit att gå på toa i skolan, många barn kan hålla sig länge, bl.a. p.g.a. att de inte dricker en massa kaffe hela dagarna. :D

Alternativt kan man väl tänka sig att hon typ gick på en antroposofisk friskola på landet med utedass. Jag ställer mig dock frågande hur hon tog sig igenom gymnasiet, klassresor, längre stunder hemma hos kompisar eller släktingar, etc. utan att använda vattentoalett.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 juli 2024, 03:31

Hon kanske använde den utan att spola så gjorde nästkommande det utan att kommentera vidare.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 26 juli 2024, 15:25

Ja, det är faktiskt möjligt. Man kan ju också undra om tjejen växte upp med svenska föräldrar på t.ex. den afrikanska landsbygden (tänker typ biståndsarbetare, missionärer, etc.) och var nyinflyttad till Sverige i 20-årsåldern.

Skriv svar