Flopparna företagen förträngt

S.Jonsson
Medlem

Inlägg av S.Jonsson » 21 januari 2007, 23:32

Hasselblad går numera med vinst igen så något omedelbart konkurshot finns inte längre. Tyvärr så har man förlorat de flesta amatörkunder på övergången till digitalt (förutom de som vill inteckna hus och hem). Fast i framtiden ska det komma en modell som även ska passa dom med normal plånbok har jag hört.

Apropå floppar så hör väl Sinclairs C5 till den kategorin.
Bild
http://www.sinclairc5.com/

Edit: (Jag bortser från att sidan försöker bevisa motsatsen.) :D

Mvh Sören

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 22 januari 2007, 00:59

Skulle nog inte vara för hård emot Teleguide, det är en variant av Minitel som finns fortfarande i Frankrike, man kan t.o.m surfa på dom senare versionerna?
Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Minitel

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 22 januari 2007, 01:44

APS, bra idé men skulle kommit istället för 135-kompakterna i mitten på åttiotalet. 1996 hade de ingen chans mot de duktiga och rätt billiga existerande kompakterna.
Dock lite fel att kalla APS för halvformat, eller kallas de så i branschen? Kameror med riktigt halvformat fanns förr, två bilder delade en 135-films bildplats, men går inte att framkalla i Sverige som standard, dock i Tyskland. Vet inte hur populära de var.

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 22 januari 2007, 08:18

Solkungen skrev:APS, bra idé men skulle kommit istället för 135-kompakterna i mitten på åttiotalet. 1996 hade de ingen chans mot de duktiga och rätt billiga existerande kompakterna.
Dock lite fel att kalla APS för halvformat, eller kallas de så i branschen? Kameror med riktigt halvformat fanns förr, två bilder delade en 135-films bildplats, men går inte att framkalla i Sverige som standard, dock i Tyskland. Vet inte hur populära de var.
Hasselblad hade en variant som var tvärtom; XPan. Den använde vanlig 135 film och man använde två 'rutor' av filmen till en bild så att man fick panoramabilder.

Ännu en helt obegriplig produkt från Hasselblad.

Den marknadsfördes riktigt hårt. Idag verkar den vara begravd i tysthet på deras websida. Lite ironiskt nog får man ett felmeddelande när man söker på 'xpan' på Hasselblads sida. Men googla efter den går ju.

Det kom till och med en XPan 2, så nån måste trott på idéen istället för att satsa på dom där digitala leksakerna som ingen vill ha...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 januari 2007, 10:23

Frogman skrev:Skulle nog inte vara för hård emot Teleguide, det är en variant av Minitel som finns fortfarande i Frankrike, man kan t.o.m surfa på dom senare versionerna?
Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Minitel
Sant: viewtopic.php?t=21470

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 22 januari 2007, 17:29

Fanns det inte ändå lite längre tillbaka kompaktkameror med film i ändå mindre format än 35 mm, typ halva bredden av en 35a? Har något slags minne av att en släktning till mig hade en liten systemkamera i det formatet, den såg smått komisk ut, allt som hörde till en riktigt systemkamera fanns där men det var liksom i dockstorlek. Mitt minne är från mitten av åttiotalet och redan då tror jag formatet var hyffsat ute, även om det nog fortfarande gick att få filmen framkallad i en vanlig fotoaffär. Någon som mer än mig som kommer ihåg detta och minns huruvida det kan räknas som en flopp eller inte?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 januari 2007, 17:50

Relativt färsk flopp: Segway

http://en.wikipedia.org/wiki/Segway_PT

Den kanske har hittat några nischer där kombinationen pris-möjligheter-alternativ funkar, men Wikipedia-sidan ser lite väl PR-mässig ut... Vilket å andra sidan har det goda med sig att deliriska framtidsscenarier som detta finns kvar:
The Segway is designed to replace larger forms of transportations like cars, vans, SUVs etc, much like other scooters or motorcycles do, yet be even lower impact (much cleaner, quieter, smaller and safer).
Fram till mitten av 2006 har 23 500 Segwayar sålts under tre år. Något mer än Sinclairs knallert.

Jo, den här minns jag faktiskt när den lanserades - IBM PCjr. Som en PC, fast mindre och skojigare, men nästan lika dyr. Och inte särskilt kompatibel.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Asahi Pentax !

Inlägg av Ori » 22 januari 2007, 19:36

Matsan skrev:Fanns det inte ändå lite längre tillbaka kompaktkameror med film i ändå mindre format än 35 mm, typ halva bredden av en 35a? Har något slags minne av att en släktning till mig hade en liten systemkamera i det formatet, den såg smått komisk ut, allt som hörde till en riktigt systemkamera fanns där men det var liksom i dockstorlek. Mitt minne är från mitten av åttiotalet och redan då tror jag formatet var hyffsat ute, även om det nog fortfarande gick att få filmen framkallad i en vanlig fotoaffär. Någon som mer än mig som kommer ihåg detta och minns huruvida det kan räknas som en flopp eller inte?
Pentax hade ett system för 110-formatet, kameran kom tom i en uppdaterad variant. Det fanns winder/motor, objektiv med fasta brännvider och zoomar, blixt mm. Bra kvalité både mekaniskt och optiskt, men 110-formatet med sin begränsade kvalité dog ut. Systemet är ett samlar-objekt nu, men det finns fantaster som använder kamerorna och tom laddar om kassetterna själva med någon typ av smalfilm som ska ge bra kvalité på bilderna.

Olympus hade sitt Pen-system, men jag vet inte vilken typ av film det använde, det kan ha varit halv-format.

Jag tror inte att man kan kalla någon av dom flopp, det var nischade system som levde och utvecklades, att utvecklingen springer förbi är bara naturligt.

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 22 januari 2007, 19:44

Hexmaster skrev:Relativt färsk flopp: Segway

http://en.wikipedia.org/wiki/Segway_PT

Den kanske har hittat några nischer där kombinationen pris-möjligheter-alternativ funkar, men Wikipedia-sidan ser lite väl PR-mässig ut...
Jag har sett att de på en del platser faktiskt har sightseeingturer med sådana istället för till fots så det finns kanske hopp för Segways.

/Marcus

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 22 januari 2007, 19:51

Solkungen skrev:Dock lite fel att kalla APS för halvformat, eller kallas de så i branschen? Kameror med riktigt halvformat fanns förr, två bilder delade en 135-films bildplats, men går inte att framkalla i Sverige som standard, dock i Tyskland. Vet inte hur populära de var.
Nej, jag har aldrig läst någonstans att APS kallas för halvformat bland foto-nördar. APS hade större negativ än halvformatet, så det är faktiskt lite orättvist mot APS. Halvformatet är gammalt, var ganska populärt eftersom det var ekonomiskt. Det fanns många halvformatare i Japan har jag fått för mig.

Jag har fortfarande kvar min Yashica Samurai Z, en modern och avancerad halvformats-kamera med många bra finesser. På en 36-film kunde jag ta 75 bilder, väldigt praktiskt på semester och fester. Även om den i grunden är automatisk så kunde man vara kreativ och ta annorlunda bilder med alla spännande funktioner. Liten och lätt, men ett bra zoom-område och hygglig ljusstyrka. Jag satte den på stativ och ställde in 5 minutersintervall-fotografering under en fest när vi grillade en hel spädgris, både på själva grillningen och sen under själva festen. Blev en del ganska lyckade bilder, men "flödet" i bilderna var det bästa. Tyvärr blev framkallning och kopieringen alltför dyrt, så nu står den bara på hyllan.

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Re: Asahi Pentax !

Inlägg av Matsan » 22 januari 2007, 20:05

Ori skrev: Pentax hade ett system för 110-formatet, kameran kom tom i en uppdaterad variant. Det fanns winder/motor, objektiv med fasta brännvider och zoomar, blixt mm. Bra kvalité både mekaniskt och optiskt, men 110-formatet med sin begränsade kvalité dog ut. Systemet är ett samlar-objekt nu, men det finns fantaster som använder kamerorna och tom laddar om kassetterna själva med någon typ av smalfilm som ska ge bra kvalité på bilderna.
Det stämmer, det var en Pentax! Ok, 110-formatet var inte direkt någon flopp, men kanske i alla fall i jämförelse med 35 mm filmens enorma populäritet, lite av en fotohistorisk parentes, eller?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 januari 2007, 20:35

Nu hände det sig igen, att jag på jakt efter något annat snubblade på en grej som passar i en Skalman-tråd:
DOS 4.0 represents a significant improvement - but it should not be viewed as competition for the powerful OS/2 system that I.B.M. and Microsoft introduced last year. [...] [En talesman för IBM sade att] "synergy with OS/2" was an important part of the overall strategy in designing version 4.0..."
DOS 4 var, har jag för mig, något av ett svart får i den utvecklingskedjan - det hänvisades långt efteråt till 3.3, det måtte ha funnits någon anledning till att folk undvek det. Men det mesta är naturligtvis en framgång jämfört med OS/2, som ju även Microsoft var med om.

Vilket i sin tur påminner om ännu en MS-flopp: Bob såg vi inte så mycket av i Europa, men det var ett gulligt användargränssnitt som bl.a. en viss Melinda French lyckades blåsa en massa pengar på utan att komma någon vart. Detta hindrade inte att hon omsider blev Mrs Gates.

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 22 januari 2007, 21:10

Hexmaster skrev:Vilket i sin tur påminner om ännu en MS-flopp: Bob såg vi inte så mycket av i Europa, men det var ett gulligt användargränssnitt som bl.a. en viss Melinda French lyckades blåsa en massa pengar på utan att komma någon vart. Detta hindrade inte att hon omsider blev Mrs Gates.
För den som vill veta hur Bob såg ut som kan kolla följande länk

http://toastytech.com/guis/bob.html

:lol:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 22 januari 2007, 21:35

En förvånande produkt i dos, var väl även dosshell, som presenterades någon gång efter dos 4. Det var ungefär som en utforskare för dos-miljö, vilket blev lite fånigt eftersom "alla" datorer då redan körde windows. En härlig kaka på kaka jag aldrig fattade vitsen med.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 22 januari 2007, 21:45

På tal om floppade datorgränssnitt - Alla de här "billighetsdatorerna" som skall delas ut till fattiga barn och som verkar bygga på något helt eget system - minns inte vad de heter, men nog luktar det väl flopp?

Mycket välgörenhetspengar som bränns på datorer som sedan ger väldigt lite datorkunskap till barnen som får dem, och frågan är om syftet - mycket dator för pengarna - uppfylls heller.

Skriv svar