Industrilok

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Re: Industrilok

Inlägg av loop » 25 februari 2025, 12:41

Jag är med i industribanefacebookgruppen. Bor inte så långt från Bjärnum, i det nordskånska torvdistriktet. På hembygdsmuseumet i Bjärnum har man ett torvlok som gått i Västra Torup och kanske 50m spår.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 februari 2025, 07:16

loop skrev:
25 februari 2025, 12:41
Jag är med i industribanefacebookgruppen. Bor inte så långt från Bjärnum, i det nordskånska torvdistriktet. På hembygdsmuseumet i Bjärnum har man ett torvlok som gått i Västra Torup och kanske 50m spår.
Det är jag med, du kan ju skicka en hälsning via Messenger om du vill. Intressant grupp!!!
Tyvärr var Industribaneföreningen som en sprattlande fisk därav var nedläggningen oundviklig för ett par år sedan. Intresset finns, men nu är all verksamhet under Industribaneavdelningen på Svenska Järnvägsklubben (vet inte om du är medlem där). Det är i stort sett en eller två artiklar om industrijärnvägar i dess medlemstidning Tåg. Jag känner till det som är runt dina hemtrakter och själv bor jag drygt en kilometer där de var ett tegelbruk (numera är det andra företag i byggnaden) som har haft två motorlok av okänd tiilverkning.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 maj 2026, 04:08

loop skrev:
25 februari 2025, 12:41
Först nu på morgontimmarna fick jag för mig att skriva om Bjärnums torvströfabrik som anlades 1905 strax norr om järnvägsstationen på orten. En ny fabrik togs till bruk 1916 och 1933 likviderades företaget. Efter det var två olika privatpersoner ägare till denna fabrik efter varandra och 1952 upphörde verksamheten som senare såldes. Man vet tydligen inte när rälsen lades ut, men spårvidden var 600 mm och banan var 3,5 km långt som gick från Bjärnums järnvägsstation till Hemmesströmossen samt två bispår som anlades under 1910-talet. Driften nedlades samtidigt med torvfabriken och revs upp. Det är två motorlok som är kända; dels en Warrant som tillverkades i Vara 1915 och dels ett motorlok som tillverkades av Selanders Mekaniska Verkstad i just Bjärnum under ett okänt tillverkningsår och loket hade en Fordmotor. Båda loken såldes som skrot vid okänt tidpunkt. Uppgifterna är tagna ur Janis Priedits bok ”Industrilok i Skåne (Kristianstads län)” och han bor just i landskapet. Han är också med i Vattentornssällskapet, känner alla gånger igen mitt namn och har aldrig träffat honom.

Stefan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 21 maj 2026, 02:32

Cyklade Tyringe torvbanas gamla banvall igår. Finns en märklig torvdamm där. Tydligen nåt misslyckat torvtorksprojekt. Trevlig cykeltur.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 maj 2026, 19:22

loop skrev:
21 maj 2026, 02:32
Cyklade Tyringe torvbanas gamla banvall igår. Finns en märklig torvdamm där. Tydligen nåt misslyckat torvtorksprojekt. Trevlig cykeltur.
Misslyckat var det nog inte och den egentliga driften var igång under femtio år mellan 1901-51, från torvfabriken gick två spår med spårvidden 600 mm som successivt blev allt längre (som mest 1,6 km). Ett motorlok från Vara Mekaniska Verkstad (Warrant) användes, loket tillverkades 1917 och användes fram till nedläggningen, troligen har fler lok funnits i Tyringe.

De båda böckerna som behandlar Skåne finns fortfarande kvar i handeln och du kan besöka Stenvalls i Malmö om du är intresserad av dem.

Stefan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 26 maj 2026, 22:42

Just detta torvtorkningsprojekt var tydligen misslyckat. Det funkade bättre att torka på det gamla vanliga sättet.
https://vetamera.tyringemuseum.se/2020/ ... orvfabrik/

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 maj 2026, 09:55

Ja, det står bara sparsamt om torvfabriken i Tyringe i Priedits böcker om Skånes industribanor, enligt uppgifter om Tyringe gick den första Torvindustrin i konkurs 1921 och fyra år senare bildades Tyringe Torv AB som upphörde 1925 och det står ingenting om hur det gick. Sedan kan Tyringe stått i Småbanebladet (finns på ”Arkiv” på SJK.se) och Spårläget.

Boktipsen med Priedits böcker skrev jag i en tidigare inlägg och dessa finns på Stenvalls i Malmö.

Stefan

Skriv svar