Personsökare som vapen

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Personsökare som vapen

Inlägg av Hans » 18 sep 2024 08:58

Vi kan väl hålla oss ifrån vad som är rätt och fel utan bara koncentrera oss på det tekniska och praktiska.

Så det har lyckats spridas x antal personsökare bland en motståndare. Dessa innehåller en så pass stor laddning så den är dödlig på nära håll. Och den kan fjärrutlösas. Anledningen att man använder personsökare ligger väl i att det är svårare att säga till vem meddelandet är riktat, eller?

Man kan undra hur tusan de lyckades sprida så många med sprängladdningar i. Någon källa tror att de utlöstes i förtid då någon misstänkte att det höll på att upptäckas.

Som sagt, tekniska och praktiska saker kan vi hålla oss till och inga värderingar, tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Re: Personsökare som vapen

Inlägg av cats » 18 sep 2024 09:05

Enligt Yle kommenterade det utpekade taiwanesiska bolaget som sägs ha tillverkat personsökaren, Gold Apollo, uppgifterna till nyhetsbyråer att de här personsökarna inte tillverkades av Gold Apollo, utan av företaget BAC som har licens att använda Gold Apollos varumärke.

Senare uppgav företaget att sökarna tillverkades i Ungerns huvudstad Budapest av företaget BAC Consulting KFT.

Tydligen är det omöjligt att utföra en sådan här explosion utan att först ha haft fysisk tillgång till personsökarna. Kan tänka mig att det är en viss panik hos tillverkarna i detta skede. Jag försökte komma in på tillverkarens hemsida, men den är inte tillgänglig för närvarande.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 18 sep 2024 10:01

Menar ni personsökare son i personsökare? Det låter väldigt mycket 80-tal.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 18 sep 2024 10:11

Markus Holst skrev:
18 sep 2024 10:01
Menar ni personsökare son i personsökare? Det låter väldigt mycket 80-tal.
Så här ser den aktuella modellen ut. I spionernas värld går man tillbaks till old school för att undvika upptäckt. Nu fungerade det tvärtom.
GXsCn7BW8AICTxi.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 cats, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 18 sep 2024 10:19

Om det är israelerna som ligger bakom är det antagligen den mest spektakulära framgången i deras underrättelsehistoria sedan Entebbe 1976.

De orsakade stor skada, och får antagligen otaliga synergieffekter, om de kan spåra vem som hade en exploderande personsökare i sin ägo. Redan nu är det rätt avsöjande att Irans ambasadör hade en i sin ficka om det var enbart Hizbollah som delade ut dem.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 18 sep 2024 11:27

Jag är vidare förvånad över att dessa fått så stor spridning och det relativt snabbt men det verkar som om Hizbolla nyligen har bytt ut sina mobilsökare till dessa nya. Det måste finnas en driftig säljare någonstans i mitten av leveranserna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av Hans » 18 sep 2024 16:09

Så nu även Walkie-Talkies.
https://www.bbc.com/news/live/cwyl9048gx8t

Notera:
Hezbollah turned to pagers after banning mobile phones
published at 10:28 British Summer Time
10:28 BST
As our cyber correspondent Joe Tidy just reported, pagers are much harder to track than mobile phones.

Sources told Reuters that Hezbollah had, as early as last year, begun to suspect that Israel was tracking their phones.

So by February this year, fighters were banned from using their phones when they were carrying out operations.

Senior Hezbollah politicians also avoided bringing phones to meetings, and the group's leader warned that phones were more dangerous than Israeli spies.

In a televised speech, Hassan Nasrallah told supporters to break, bury or lock their phones in an iron box.

Instead they decided to use pagers. But one analyst says Hezbollah's mobile phone warning to its supporters had been far too public.

"Hezbollah essentially broadcast to the world that they were downgrading from cell phones to pagers," Joseph Steinberg, author of Cybersecurity for Dummies, told Reuters.

"You're essentially telling the adversary and any other adversaries, of which Hezbollah has many, what type of technologies you're looking to acquire."
MVH

Hans

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 19 sep 2024 12:27

BAC Consulting i Ungern pekas ut som möjlig leverantör av personsökarna som förvandlades till minibomber.

Spåren till företaget leder till en brevlåda utanför Budapest.

– Om du har en utmaning och gillar att tänka utanför boxen, ta den till mig, sa bolagets vd Cristiana Arcidiacono-Bàrsony på sajten solved.fi tidigare i år.
[==]
De dödliga personsökarna var av märket Gold Apollo, ett taiwanesiskt bolag som exporterat sina produkter över hela världen.
[==]
Förutom den märkliga begäran att få tillverka egna produkter, men sätta Gold Apollos varumärke på dem, säger Hsu Ching-kuang till NPR att bolagets betalningar varit underliga och kom från ett bankkonto i Mellanöstern. Minst en gång ska betalningarna ha blockerats av bolagets bank i Taiwan.
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... hizbollah/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 25 sep 2024 06:26

Inget att tillföra men som av en händelse när jag väntade på ett tåg på min senaste resa och såg alla människor med mobiler. Så tänkte jag: Vad skulle hända om alla exploderade på en gång? Och fantasifull som jag är så började jag spinna på ett synopsis till nån Sci fi film. Paff blev jag när det nästan blev sant?!

Sonderling

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 25 sep 2024 09:31

sonderling skrev:
25 sep 2024 06:26
Inget att tillföra men som av en händelse när jag väntade på ett tåg på min senaste resa och såg alla människor med mobiler. Så tänkte jag: Vad skulle hända om alla exploderade på en gång? Och fantasifull som jag är så började jag spinna på ett synopsis till nån Sci fi film. Paff blev jag när det nästan blev sant?!

Sonderling
På temat fiktion:
Stephen Kings bok Cell (2006) handlar om hur mobiler får folk att förvandlas till galna mördare.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cell_(novel)
Cell is a 2006 apocalyptic horror novel by American author Stephen King. The story follows a New England artist struggling to reunite with his young son after a mysterious signal broadcast over the global cell phone network turns the majority of his fellow humans into mindless vicious animals.

Den finns även som film med Samuel Jackson och John Cusack.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cell_(film) (2016)

https://m.imdb.com/title/tt0775440/