Från dass till vattenklosett

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Från dass till vattenklosett

Inlägg av Markus Holst » 18 okt 2017 19:31

Jag levde ju med utedass i 10 år och kan berätta att det bara är andras dass som luktar, inte ens eget - såvida inte någon utomstående varit där.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 okt 2017 22:37

Lasse Odrup skrev:
Min starkaste minnen från dessa somrar är stanken från det gemensamma dasset plus råttorna......
Varjagens barndomsminnen om somrar och utedass- är blandade.
Ett - problem för barnagumpen - var storleken på ''hålet''......Oftast väl tilltaget för bastanta kärringrumpor - men
liknade ett Ginungagap för ett barn. Man höll sig fast för glatta livet (inga handtag fanns!) för att förhindra ''det otänkbara''
- fritt fall bakåt ner i dyngan 8O

Morfar, ägde en tvåvånings feodalvilla på Piteå Nötön (med friliggande gäststuga, skjulrad) och - utedass i trappstegsform...

Det övre steget - hade två Ginungagap för vuxna.
Men det nedre - hade...Prisad vare Gud - ett ''lillhål'' för barn!

varjagens mor,omtalades det - hade som barn sagt - att det bästa med sommaren var lillhålet på Nötön :lol:

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 okt 2017 22:00

När vi ändå ''befinner oss på toa'' - ett ord om modernt toalettpapper >

Här i Australien, med knivhård konkurrens mellan 3-4 tillverkare av toalettpapper och - bara två stora
butikskedjor; Woolworths och Coles - tycks man ha skurit ned på kvalitén till förmån för lägsta pris......
och större förpackningar.
Tidigare var 12-24 rullar standard. Nu - är det billigast att köpa 36 eller rent av 48 rullar.....
ja - nittiosex....jpg
- i ''trängande fall''

Bobbinen i mitten är större och papperet tunnare.......

Vilket let till renaässans för den ädla japanska Origamikonsten :lol:

Här - gäller det minsann att kunna vika och dubbel & trippevika - för att hålla fingrarna rena :roll:

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 21 okt 2017 05:06

varjag skrev:Lasse Odrup skrev:
Min starkaste minnen från dessa somrar är stanken från det gemensamma dasset plus råttorna......
Varjagens barndomsminnen om somrar och utedass- är blandade.
Ett - problem för barnagumpen - var storleken på ''hålet''......Oftast väl tilltaget för bastanta kärringrumpor - men
liknade ett Ginungagap för ett barn. Man höll sig fast för glatta livet (inga handtag fanns!) för att förhindra ''det otänkbara''
- fritt fall bakåt ner i dyngan 8O

Morfar, ägde en tvåvånings feodalvilla på Piteå Nötön (med friliggande gäststuga, skjulrad) och - utedass i trappstegsform...

Det övre steget - hade två Ginungagap för vuxna.
Men det nedre - hade...Prisad vare Gud - ett ''lillhål'' för barn!

varjagens mor,omtalades det - hade som barn sagt - att det bästa med sommaren var lillhålet på Nötön :lol:

Varjag
Morsan min är från en stor by i västra Finland, och där var jag ofta somrarna i barndomen. Där lärde jag mig också finska.

Men vattenklosett inne byggdes där först i slutet av 70-talet. Före det var det tre gammaldags trähus och lidren/bodarna och tuppen i fyrkant. Tuppen är altsså utedasset. Och det var ju tillräckligt. 4 hål i rad för vuxna och två små för barn. Först kom jag inte ihåg lukten, men nu efter ett par timmar efter att ha läst tidigare inlägg påminner jag mig om den. Dessutom var det skrämmande för barn när man var tvungen att kliva upp trappor för att komma till dasset och om man tittade ner i hålen var det långt ner :wink:

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 24 okt 2017 17:11

Min mormor och morfar levde med utedass till 1980-talet. Fanns ej badkar, dusch eller varmvatten. Badbalja och vatten kokat på spisen (ved) var vad som gällde.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 03 apr 2024 00:03

Bor i ett äldre hus, tror att WC och centralvärme installerades i slutet av 1930-talet, el och kallvatten fanns nog indraget redan från början. Ägaren som installerade WC och centralvärme var i 60-årsåldern i slutet av 1930-talet. Jag håller med om att ruschen att modernisera verkar ha varit ganska stark, även äldre personer med måttliga inkomster drogs med i moderniseringen. Kan det ha funnits ekonomiska bidrag på något sätt? Jag tänker lite motsvarande den nutida ruschen att installera solceller. Eller var det att man liksom vant sig med WC i offentliga miljöer (t.ex. arbetsplatsen) och föredrog det? Eller hängde det ihop med att gäster som redan hade WC hemma snabbt blev obekväma med utedass?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 18 apr 2024 21:32

Har fått lite mer information om detta nu. Tydligen var det stor skillnad beroende på om kommunalt avlopp höll på att dras, eller om man var tvungen gräva ner tankar och dylikt. I det första fallet var det relativt enkelt och billigt att ansluta, i det andra fallet var det dyrare och krångligare och det blev mer av en klassfråga.

Och inne i städerna gissar jag att fastighetsägare, kommunen och byggföretag struntade i att modernisera med toaletter för att ville peka på den dåliga standarden som ett argument att få riva.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 09 jun 2024 16:54

Jag har skrivit om det flera gånger, men det tål att upprepas.

I Göteborg fanns det hyreshus med utedass långt in på 70-talet.
I majorna och gårda för den som är bekant med Göteborg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 09 jun 2024 17:24

hilbert skrev:
09 jun 2024 16:54
Jag har skrivit om det flera gånger, men det tål att upprepas.

I Göteborg fanns det hyreshus med utedass långt in på 70-talet.
I majorna och gårda för den som är bekant med Göteborg.
Jag gissar att även Haga och Olskroken platsar in.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 09 jun 2024 23:47

Fast det var väl mycket för att fastighetsägare, kommunpolitiker och byggföretag ville riva. Nästan vartenda småhus (avsett för permanentboende) i Sverige hade vattentoalett på 1970-talet, även riktigt gamla hus.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Rysk misstänksamhet...

Inlägg av sonderling » 10 jun 2024 12:07

Örjan skrev:
10 jun 2024 09:42
En gång i tiden hade jag ett sommarjobb på Obs Bygg & Trädgård. Det var då en kund som lämnade tillbaka en torrtoalett som hon hade tänkt ha i sin sommarstuga. Torrtoaletten ser ut som en helt vanlig WC-stol men har fördelen att den inte behöver kopplas till några vattenledningar. Vad kunden inte hade förstått är att man då behöver tömma toaletten själv. Så det var först efter första användningen (nummer 2) som hon blev varse om det lilla problemet. Sur som ett bi lämnade hon då tillbaka den otömda toaletten till affären.
På minner om ett fall som vi hade när jag jobbade som fastighetsskötare. En ung tjej ringer och frågar när vi ska tömma toaletten? Vi fattar ingenting men vi går dit. Hon har skitit upp enda till kanten och inte spolat en enda gång för hon visste eller förstod inte hur man gjorde.
Jag minns inte om vi ställde några följdfrågor men uppenbarligen hade hon aldrig sett en vattenklosett förrut. (Vi blev nog rätt paffa?)
Har grubblat på detta många ggr då hon var ung, svensk och uppenbart normal? Detta bör varit runt 89-90.

Men å andra sidan så växte min fru upp med utedass och det drogs inte in WC i föräldrahemmet förrens 00-tal. Så det kanske var nån som vuxit upp på landet? Vad vet jag.

Sonderling

PS inser nu att detta kanske skulle hört hemma i tråden "från dass till vattenklosett?"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av Hans » 10 jun 2024 20:02

sonderling skrev:
10 jun 2024 12:07
...
PS inser nu att detta kanske skulle hört hemma i tråden "från dass till vattenklosett?"
Sonderling har skiträtt. Historierna här: viewtopic.php?f=74&t=49586&p=854562#p854539 hör mer hemma i den här tråden. Men jag vågar inte försöka pussla så vill ni ha mer skitig information får ni klicka på länken.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 10 jun 2024 21:25

Hans skrev:
10 jun 2024 20:02
Men jag vågar inte försöka pussla så vill ni ha mer skitig information får ni klicka på länken.
You rang?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av Hans » 11 jun 2024 02:12

'Sir', om jag får be. Du sköter ditt jobb skitbra, tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Rysk misstänksamhet...

Inlägg av a81 » 12 jun 2024 19:50

sonderling skrev:
10 jun 2024 12:07
Örjan skrev:
10 jun 2024 09:42
En gång i tiden hade jag ett sommarjobb på Obs Bygg & Trädgård. Det var då en kund som lämnade tillbaka en torrtoalett som hon hade tänkt ha i sin sommarstuga. Torrtoaletten ser ut som en helt vanlig WC-stol men har fördelen att den inte behöver kopplas till några vattenledningar. Vad kunden inte hade förstått är att man då behöver tömma toaletten själv. Så det var först efter första användningen (nummer 2) som hon blev varse om det lilla problemet. Sur som ett bi lämnade hon då tillbaka den otömda toaletten till affären.
På minner om ett fall som vi hade när jag jobbade som fastighetsskötare. En ung tjej ringer och frågar när vi ska tömma toaletten? Vi fattar ingenting men vi går dit. Hon har skitit upp enda till kanten och inte spolat en enda gång för hon visste eller förstod inte hur man gjorde.
Jag minns inte om vi ställde några följdfrågor men uppenbarligen hade hon aldrig sett en vattenklosett förrut. (Vi blev nog rätt paffa?)
Har grubblat på detta många ggr då hon var ung, svensk och uppenbart normal? Detta bör varit runt 89-90.

Men å andra sidan så växte min fru upp med utedass och det drogs inte in WC i föräldrahemmet förrens 00-tal. Så det kanske var nån som vuxit upp på landet? Vad vet jag.

Sonderling

Ung tjej 1989-1990, kanske född andra halvan av 1960-talet. Jag tänker att hon kanske växt upp i någon form av kollektiv. Men hon måste väl ändå gått i en skola med vattentoalett. Jag gissar att alla skolor i Sverige har haft vattentoalett sedan 1960-talet ungefär.