Quiz: Teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av varjag » 25 mars 2019, 22:54

Tack Sarvi
en leende uppfinnare.png
en leende uppfinnare.png (79.95 KiB) Visad 1674 gånger
- vars namn ännu är vanligt - för hans vardagliga uppfinning som används av alla….

Vem och vilken uppfinning ?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av varjag » 26 mars 2019, 22:10

Han var ungersk jude - men avled i Buenos Aires…... :wink:

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 27 mars 2019, 05:54

A blast from the past - och en nuna bekant från två andra trådar, "Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden (1914 till 1932)" i december 2015 och "Quiz: Andra världskriget (1933 tiil 1945)" i maj 2014.

Det är förstås vår allas favoritungrare, László József Bíró, född 29 september 1899 i Budapest, eller argentinare, Ladislao José Biro, död 24 november 1985 i Buenos Aires. Han var en ungersk-argentinsk uppfinnare, journalist, hypnotisör och skulptör, en kombination som alla skalmaniter vet tt uppskatta. Åren 1938 och 1943 tog han patent på sin mest kända uppfinning: kulspetspennan.

Bild

Bild

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av varjag » 27 mars 2019, 10:27

Femtiotrean har kläm på sina skrivdon!
Visst var det László József Bíró som eftersöktes och hans kulspetspenna (ballpen på amerikasnska) - men
kallas allmänt biro i United Kingdom med f.d. kolonier - inclusive Australien >>>>>

Uttalas ''bajro'' - ett ord jag f.f.g. mötte i Oz :D - och var tvungen fråga vad det var :roll:

Femtiotrean skriver nästa kapitel, Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 27 mars 2019, 17:35

i dag vet man så mycket mer om olika syntetiska materialer än för femtio eller hundra år sedan. Man kan nästan låta ett datorprogram "uppfinna" en ny material med de fysikaliska eller kemiska egenskaper som man vill ha. Men förr måste man pröva sig fram i labbet - och det hände att man uppfann någonting när man hade egentligen försökt åstadkomma något annat. Det var "bara" att uppfatta att misstaget ellet tillfälligheten var en tursam händelse...
gladuppfinnare.jpeg
Här ser vi en glad uppfinnare som demonstrerar hur han en dag, efter att förgäves ha försökt åstadkomma någonting blev frustrerad - och uppfann någonting som sedan utvecklades vidare och som vi alla känner vid namn och troligtvis alla äger och använder en eller flera saker där materialen är en viktig del.

Det roliga att materialen som han arbetade med i labbet hade också uppfunnits av en slump.

Gissa! Gissa! Gissa!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Amund » 27 mars 2019, 17:37

Nylon?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 27 mars 2019, 17:48

Nylon var en uppfinning som gjordes enligt vetenskapets alla regler.

Jag är inte helt säker - och jag ids inte räkna - men uppfinnaren i bilden var nätt och jämt född när man uppfann nylon.

Men rätt område och inte alls fjärran från det rätta svaret.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av masase » 28 mars 2019, 15:26

Teflon?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 29 mars 2019, 08:31

Sä nära att det nästan men ändå inte fastnar i stekpannan! Om du bara vill ge oss namnet på den glada uppfinnaren och kanske en vokal och som bonus ett år och t.o.m ett datum, så är frågan din!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 31 mars 2019, 15:16

"The invention of Gore-Tex was essentially accidental.



“I was trying to make a cheaper plumber’s tape,” said Bob Gore, the son of W.L Gore & Associate’s founders Bill and Vieve Gore. “Plumber’s tape was a pretty cheap thing in the first place,” Bob Gore said, explaining that he was trying to stretch it 10 percent to make it more porous using less content.

The material he invented far surpassed his goal and became something far more important than plumber’s tape. I discovered under certain conditions with certain kinds of Teflon, you could stretch this 10,000 percnt,” Gore said. “I didn’t believe it, so I didn’t tell anyone.”


"During a series of failed experiments in 1969 Robert Gore became frustrated and gave a hard yank to a heated rod of the polymer polytetrafluoroethylene (PTFE). The result revolutionized a range of fields from clothing to defense to medicine, and would make his company a household name

Bob Gore (b. 1937) discovered that PTFE could be transformed into an entirely new physical state. His discovery, known as expanded PTFE, or ePTFE, led to a new direction in materials science and resulted in /.../waterproof, windproof, and breathable, GORE-TEX fabric has revolutionized performance outerwear."


"Bob Gore wasn’t attempting to improve outerwear when he created Gore-Tex. Working in his father’s Teflon factory in the late 1960s, he was simply trying to make more efficient use of the plastic by stretching it. He accidentally found that yanking Teflon filled it with air pockets. And not only that: The micropores that appeared in his “expanded polytetrafluoro­ethylene” were 700 times larger than a water vapor molecule but 20,000 times smaller than a droplet. Gore reasoned that if you made a fabric out of ePTFE, you could block out rain while still venting steamy perspiration—with wind protection as a bonus. Since then, ePTFE has proven much more versatile than that and is now found in everything from space suits to heart patches."


https://www.sciencehistory.org/historic ... ert-w-gore

Jonas5
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 juni 2017, 13:38
Ort: Norrköping

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Jonas5 » 12 oktober 2019, 17:59

masase skrev:
23 februari 2019, 17:44
Jag gör en snabb interimssvar.

Den asiatiska lösningen på rengöring efter toalettbesök är vatten ofta i form av en liten handdusch lite likt en bidedusch som sitter bredvid toaletten. Papperslös process således.

Vanligt förekommande på hotellrum i Helsingfors (eftersom Finnair flyger mycket på ostasien via en förmånlig korridor över Sibirien) samt i Dusseldorf som har en stor Japansk population ända sedan slutet av 1800-talet på grund av Ruhr.

Jag tror att hushållspappersförpackningarna i Nederländerna är lite mer formstabila än toapappersvarianterna. De normala förpackningarna för toapapper är sex och tolv rullar och pappkärnorna är vekare än svenska. I båda fallen så kommer produkterna in på pall och lastas om till brickor som sedan lastas på rullfinkor som sedan går ut till butik. Toapappret nämndes specifikt av guiden som en manuell vara men hushållspappret diskuterades inte så jag får kanske kolla med automatiseringsingenjörerna vad som gäller för det pappret.
Femtiotrean skrev:
21 februari 2019, 07:49
Helsingfors.
Düsseldorf.

Jag är en enkel själ, men en konkurrerande lösning till en produkt är för mig en annan produkt och vanlig papper i vilken form som helst är inte en väldigt speciell produkt. Men jag brukar ju tänka "fairly squarely" och det inte ditt fel att jag skulle aldrig kommit på det rätta svaret.

Och det måste medges att frågan var bra och att det är 100% "not many people know this" fakta som jag tror jag skall roa sällskapet med vid passande tillfälle:lol:

Jag har två frågor:

(1) Var i Helsingfors var det som du sprang på den asiatiska lösningen till användning av toapapper?
(2) Är det verkligen en sådan skillnad med toapapperrullor och hushållspapperrullor? Pappret är stort sett av samma sort och rullorna är inte heller så hemskt formstabila, tycker jag i alla fall.
(2 bis) Hur stora är balarna som hanteras? Hur många 24st förpackningar så ungefär?

citron syra kan användas i stället för dyra ej miljövänliga medel för att få rent i botten (där vattnet är)låt dra 3-5 min

Äckelkanten hmm jag tar en grönsvamp+ medel skurar (med handskar på så klart) om det inte lossnar men vanliga borsten.

Bor i en gammal lägenhet och dom som bodde här innan visste nog inget hur man städar en toalätt fåttt kämpa mycket för att få den att se ut som den gör idag, fortfarande som en utgång länk.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 december 2019, 19:26

Återupptar tråden igen, undrar om frågan är klar och är sugen på en ny fråga!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13575
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 17 december 2019, 19:46

Stefan Lundgren skrev:
17 december 2019, 19:26
Återupptar tråden igen, undrar om frågan är klar och är sugen på en ny fråga!!!

Stefan
Var så god att ställa ny fråga

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 december 2019, 20:55

Är både teknik- och idrottshistoria.

Vad installerade den engelska ligaklubben Everton på sin hemmaarena 1958, ledtråden är på marknivå. Man kan säga att klubben hoppades på att planen skulle bli bättre under vintern.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13575
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 17 december 2019, 20:57

Värmeslingor?

Skriv svar