Quiz: Teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Teknikquiz

Inlägg av HJ » 3 juli 2018, 14:17

Det stämmer precis! En MW-stor vindturbin roterar med säg 15 rpm, medan en typisk generator vill jobba i storleksordningen 1500 rpm (för att med konventionell teknik leverera 50Hz växelström), vilket innebär att man normalt sett har en växellåda med utväxling 100:1.

Enercon och Goldwind (vars tekniska lösning köptes från Vensys) valde istället en direktdriven lösning där generatorns rotor moteras direkt på huvudaxeln. Man slipper växellåda (och därmed växellådehaverier), men får en mycket mer komplicerad generator och kraftelektronik. Det syns på "klumpen" precis bakom rotornavet, i framkant av maskinhuset. (En anledning till att många av nya energiutvinningsmetoder, såsom vindkraft, vågkraft osv dröjer är just problemet att omvandla långsam rörelseenergi till elektrisk energi)

masase snurrar vidare med nästa fråga!

/Håkan

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Teknikquiz

Inlägg av masase » 3 juli 2018, 17:42

Amsterdam håller på att ta en ny tunnelbanelinje i drift och i informationsbladet som skickades ut till alla hushåll (inklusive mitt) så kunde man bland annat lära sig att detta är den största ändringen av kollektivtrafiknätet sedan övergången från hästspårvagnar.

Beskrivningen av stationerna innehöll ett udda faktum som jag inte har sett någon annan stans. Vilket var faktumet / mätetalet?

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Teknikquiz

Inlägg av gostap » 5 februari 2019, 09:03

Lite dött här...provar en fråga...
Bilagor
vad.jpg
nagot.jpg
for.jpg
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Teknikquiz

Inlägg av Markus Holst » 5 februari 2019, 09:46

Det verkar som om prylen ligger på en bänkskiva av trä? De brukar ha tumsbreda ribbor. Därför gissar jag att prylen är 3-4 cm stor?

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Teknikquiz

Inlägg av gostap » 5 februari 2019, 10:42

korrekt
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Teknikquiz

Inlägg av gostap » 6 februari 2019, 08:04

Den här kan behövas tll föregående pryl...
Bilagor
nyckel.PNG
nyckel.PNG (443.91 KiB) Visad 470 gånger
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Teknikquiz

Inlägg av gostap » 7 februari 2019, 08:44

Ingen??
Bilagor
hospital.jpg
hospital.jpg (69.66 KiB) Visad 452 gånger
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av gostap » 9 februari 2019, 08:47

ok, kanske lite nördig fråga...
Föremålet är i alla fall en knapp till en tvångströja. Kunde låsas för högsta säkerhet :) Hade denna som barn.. ;)
Bilagor
tröja.jpg
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av masase » 9 februari 2019, 09:49

Klurig fråga.

Ledtråd på frågan ovan: mitt hus i Amsterdam ligger -7 meter på samma skala. Detta skapar ett visst problem men Holländarna är vana vid att hantera det. Den lokalt ansvarige för problemet benämms Dijkgraaf.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av HJ » 10 februari 2019, 20:40

@masase

Din fråga förbryllade mig mycket och renderade en del internetsökande under sommaren. Jag fastnade på att det rörde den nya linjen och jag passade på att fråga en nederländsk besökare under hösten, men hon hade ingen aning om vad det kunde handla om. Möjligen att Amsterdam metro skulle varit först med könsneutrala tilltal: "dear travellers" istället för "dear ladies and gentlemen" (eller "‘Dear ladies and gentlemen, boys and girls, LGBTQIA+"). Sen tänkte jag att det hade med olika former av wifi, men det stämde inte heller.

Men av ledtråden antar jag att det rör sig om meter under havets medelvattenstånd. Styrelsen och skötseln om frågor relaterat till att säkerställa möjligheten att kunna gå torrskodd trots denna belägenhet är underordnad nationella och lokala vattenkommittéer (som förefaller vara oberoende stat och kommun). Lokala ordföranden i denna kommitté kallas Dijkgraaf - dikesgreve(?).

/Håkan

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av masase » 11 februari 2019, 21:44

Hj hittade det rätt svar.

I Amsterdam så räknar man inte meter under marken utan meter under havet (NAP Normaal Amsterdams Peil, https://en.wikipedia.org/wiki/Amsterdam_Ordnance_Datum)

Dijk på holländska syftar närmast på vall eller mur på svenska och är något som håller havet eller en flod ute.

De lokala waterstaat bestämmer kring hur det lokala systemet med vallar, diken, pumpar, flodytor och sjöar skall styras och det finns ett separat val till kommitterna där alla som betalar vattenskatt har rösträtt.

HJs fråga.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av HJ » 12 februari 2019, 07:56

Tack masase! Ursäkta hjärnsläppet, läste det engelska "dike"(=vall) som svenska ordet dike.

I brist på uppslag: Inom datorprogrammering finns ett begrepp "GOTO". Vad har det med waterstaat att göra?

/Håkan

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av HJ » 13 februari 2019, 10:50

En känd datavetare (vars namn leder tankarna mot waterstaat) förordade strukturerad programmering, speciellt för att undvika sk spaghettikod. Speciellt GOTO-satser riskerar av ovarsamma programmerare leda till oöverblickbar kod, så till den gräns att den sökta datavetaren skrev en av de mest kända uppsatserna inom datalogin.

/Håkan

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av masase » 13 februari 2019, 12:35


HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av HJ » 13 februari 2019, 14:16

Precis denne Dijkstra skrev uppsatsen "GOTO statement considered harmful" (han valde inte denna rubrik ursprungligen). Och som vanligt inom akademiska debatter fick han mothugg, en annan uppsats gavs titeln " 'GOTO Considered Harmful' Considered Harmful"...

Utan att vara närmare bekant med holländskt namnskick antar jag att namnet Dijkstra det har med vallar att göra.

masase får pumpa oss på nästa fråga!

/Håkan

Skriv svar