Lastfartyg som blir isbrytare

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Lastfartyg som blir isbrytare

Inlägg av predator » 17 oktober 2006, 09:23

Om man kollar i senaste nummret av illustrerad vetenskap så står det om ett lastfartyg som skälv ska kunna ta sig igenom is.

En isbrytare har tjock för. För att kunna göra sitt jobb. Men i öppet hav så är isbrytere långsamma pågrund av detta och då bestämma man att lägga tygnen där bak. Så det går fort fram och så vänder man på dela värligheten när det kommer is och volla en isbrytare...

http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9549

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 oktober 2006, 14:02

Konstruktionen av isbrytare har ju ändrats genom åren. Dagens moderna isbrytare - ser ju ut som vattensprutande färjor - som helt enkelt trycker isen under sig, krossar den i flak - och medger passage - för konvojerade fartyg. När det, som i länken - hävdas - att ett specialkonstruerat fartyg 'kan ta sig genom Nordsvästpassagen' genom att backa vill man gärna göra reservationen...''om isförhållandena medger det'" Trots 'global warming-religionen' - är Nordvästpassagen fortfarande en chansning där material sätts mot natur.
Under backmanöver är varje fartyg betydligt mindre manövrerbart än 'framåt' då man s.a.s. 'svänger med röven'. Hur man sen 'kan spara mycket energi' genom att backa i isiga vatten förklaras inte?, Varjag

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 17 oktober 2006, 14:17

Genom att den har vanlig bulbstäv fram och isbrytarstäv i aktern. Och vridbara drivaggregat fram, och bak(azipod)?! Så "röven" är växlingsbar kan vara både fram och bak, en riktig tvestjärt med andra ord ;) Skulle vara intressant att se hur bryggan är utformad, som ett "växthus" på toppen? Ska se om jag hittar några bilder på henne...

PS: Varjag såg du "hela artikeln"?

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 17 oktober 2006, 14:24

Hittade denna mastodontbild...man ser bryggan tydligt åtminstone.

http://www.akerfinnyards.com/image.cfm?i=119&s=h
Bilagor
11.jpg
Tycker mig se roderkult på denna bild, underligt nog, eller om det är fäste för azipod?!
11.jpg (49.67 KiB) Visad 3899 gånger

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 17 oktober 2006, 14:32

Jo jag tycker med att man ser något som liknar roder eller något i den stilen.

Varjag man "backar" inte utan helt enkelt vänder fartyget så att den tungre baken är för och på så sätt kan bryta tjockar is än va vanliga fartyg kan göra.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Intressant lösning!

Inlägg av varjag » 18 oktober 2006, 04:30

Tack för förklaringen....jag fick inte upp hela rtiklen igår - men idag gick det. Min kommentar; 'dä va som tusan - vad ska di hitta på härnäst?' Någon som har bild/ritning av skrovets utseende under vatten, då jag inte hittade ngn på nätet. Ser att m/v NORILSK NIKEL är avsedd för Nord-Ostpassagen och Sibiriska kusten. Samt - att man planerar ngt liknande för NW-passagen, d.v.s. Canada/Alaska-kusterna. Den vägen skall vara svårare, både navigabelt och vad ishindren beträffar. Men går det ena går säkert det andra också, det är bara en fråga om pengar. Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 oktober 2006, 09:31

Om klimatoraklens spådomar är korrekta så lär vi ju få se betydligt mer trafik cirkumpolärt runt arktis. Sedan sjuttiotalet ska t.ex. nordostpassagen ha blivit betydligt mer farbar med avseende på isförhållanden - enligt satellitbilder av polarisens utbredning. Med ökande bränslepriser blir ju den kortare vägen alltmer intressant, även om kanske hårdvaran i form av specialkonstruerade fartyg blir dyrare.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Lastfartyg som blir isbrytare

Inlägg av Amund » 27 augusti 2017, 20:09

Ur dagens DN:
För första gången har ett kommersiellt fartyg seglat genom Nordostpassagen utan isbrytare. Bedriften stod det ryska tankfartyget Christophe de Margerie för och nu kan handelsvägen till sjöss mellan Asien och Europa förkortas avsevärt.

Christophe de Margerie är ett tankfartyg utformat med ett förstärkt skrov för att klara 2,1meter tjock is och tankar för att transportera flytande naturgas och ägs av det ryska rederiet Sovcomflot. Fartyget lämnade hamnen i Hammerfest i norra Norge den 30 juli med sin last av naturgas och kom fram till hamnen i Boryeong i Sydkorea den 17 augusti.

Christophe de Margerie.jpg
Färden tog alltså 19 dagar, vilket är en tredjedel kortare tid än vad det skulle ta att färdas genom Suezkanalen och Indiska oceanen, uppget Sovcomflot i ett pressmeddelande.

Fartyget fick sitt namn efter fransmannen Christophe de Margerie som tidigare var vd för det franska energibolaget Total och som dödades i en flygkrasch i Moskva år 2014.

Flera fartyg har färdats genom Nordostpassagen, som går över Ryssland längs Norra ishavet, tidigare, men har i sådana fall eskorterats av isbrytare. Först med bedriften var den finlandssvenske upptäcktsresande Adolf Erik Nordenskiöld, som med sitt ångfartyg Vega gjorde den kalla resan år 1878-79.

Christophe de Margerie lyckades även slå rekord i att färdas mellan Kap Zjelanija på Novaja Zemlja-öns norra udde till Kap Dezjnjov, som är Rysslands östligaste udde Tjuktjerhalvön vid Berings sund, på kortast tid. Med en genomsnittshastighet på 14 knop tillryggalade fartyget de 2,193 sjömilen, motsvarande 4.060 kilometer, på sex dagar, tolv timmar och 15 minuter. På vissa ställen fick lastfartyget bryta igenom is som var 1,2 meter tjock.

Bedriften visar på den ekonomiska potentialen för att använda Nordostpassagen som sjöväg för stora lastfartyg mellan Europa och Asien. Rysslands president Vladimir Putin ser det som en stor möjlighet att ta ekonomisk och politisk fördel av klimatförändringarna i Arktis.

– Detta är en stor händelse för öppningen av Arktis, sade Vladimir Putin när tankfartyget gjorde sin jungfrufärd i mars i år, enligt The New York Times.

Men det lär ändå dröja ett tag innan resan över Norra ishavet blir kommersiellt lönsam. Höga försäkringskostnader och säkerhetsrisker gör att den nya färdrutten lär bli lönsam först år 2040, enligt en rapport från danska Copenhagen Business School.
[/i]

Fast kolla stäven, med den där isbrytarstäven kanske fartyget inte gör så hög fart som det egentligen borde?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Lastfartyg som blir isbrytare

Inlägg av varjag » 27 augusti 2017, 23:13

Amund skrev:
Christophe de Margerie lyckades även slå rekord i att färdas mellan Kap Zjelanija på Novaja Zemlja-öns norra udde till Kap Dezjnjov, som är Rysslands östligaste udde Tjuktjerhalvön vid Berings sund, på kortast tid. Med en genomsnittshastighet på 14 knop tillryggalade fartyget de 2,193 sjömilen, motsvarande 4.060 kilometer, på sex dagar, tolv timmar och 15 minuter. På vissa ställen fick lastfartyget bryta igenom is som var 1,2 meter tjock.
Tusen tack f. din post!
Här ''downunder'' lever man ett vacuum av sådana nyheter.....helt fantastiskt - 14 knops medelfart :thumbsup:

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Lastfartyg som blir isbrytare

Inlägg av Amund » 28 augusti 2017, 05:29

varjag skrev:Amund skrev:
Christophe de Margerie lyckades även slå rekord i att färdas mellan Kap Zjelanija på Novaja Zemlja-öns norra udde till Kap Dezjnjov, som är Rysslands östligaste udde Tjuktjerhalvön vid Berings sund, på kortast tid. Med en genomsnittshastighet på 14 knop tillryggalade fartyget de 2,193 sjömilen, motsvarande 4.060 kilometer, på sex dagar, tolv timmar och 15 minuter. På vissa ställen fick lastfartyget bryta igenom is som var 1,2 meter tjock.
Tusen tack f. din post!
Här ''downunder'' lever man ett vacuum av sådana nyheter.....helt fantastiskt - 14 knops medelfart :thumbsup:

mvh, Varjag
Och tänk vad fort det skulle gått UTAN ismassorna, då hade inte ens en torpedbåt hängt med. :D

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Lastfartyg som blir isbrytare

Inlägg av unmo300 » 2 september 2017, 21:12

Finska Neste har varit lite av banbrytare. https://en.wikipedia.org/wiki/MT_Mastera

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Lastfartyg som blir isbrytare

Inlägg av Amund » 12 november 2022, 19:27

Rena Black Friday för kineserna när de kan köpa billig rysk olja och få den snabblevererad via Nordostpassagen.
Det är förstås väldigt gynnsamt nu på senhösten när smältningen pågått länge och den nya vintern inte satt in ännu på allvar.

https://markets.businessinsider.com/new ... go-2022-11

Skriv svar