Quiz: Teknik
Re: Teknikquiz
Rätt varjag, både på bilen och omdömet om franska bilar.
http://tomatesasesinos.tumblr.com/post/ ... i-falaschi
http://tomatesasesinos.tumblr.com/post/ ... i-falaschi
Re: Teknikquiz
Tack Stighult jag har alltid misstrott franska bilar ända sen jag fick växelspaken '' i handen'' s.a.s. på en Renault Juvaquatre
for många decennier sedan -
En bil till - inte fullt så lyxig som de f.g.
Men vad är/var det? Varjag
for många decennier sedan -
En bil till - inte fullt så lyxig som de f.g.
Men vad är/var det? Varjag
Re: Teknikquiz
BMW, men iom att det är i en frågequiz här är det säkert en EMW, 327. Mest känd i Sverige för att Gunvald larsson kör en EMW i några av Beck- böckerna.
Re: Teknikquiz
Dalmas låter sig inte luras - Visst är det den tysk-rysk-tyska EMW 327 från Eisenach i DDR.Dalmas skrev:BMW, men iom att det är i en frågequiz här är det säkert en EMW, 327. Mest känd i Sverige för att Gunvald larsson kör en EMW i några av Beck- böckerna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobilwerk_Eisenach
Den var I alla fall ett tekniskt underverk jmft med Trabin!
Din fråga, Varjag
Re: Teknikquiz
Måste vara franskt.....
VarjagRe: Teknikquiz
Stämmer bra.
Re: Teknikquiz
Tack Dalmas - och en bilinteriör till.....som bör vara lätt
Varjag
Vad sitter vi i ? Och vad gör det svarta plastvredet t.h. ???Varjag
Re: Teknikquiz
Växelspak som krycka, borde vara en fransk bil. Kanke en Citroën från 50-talet. Svarta plastratten kan vara för att styra en sidostrålkastare.
/ currahee
/ currahee
Re: Teknikquiz
B11?
Re: Teknikquiz
Visst är det en ''Cittra'' B 11 (1953) som behöll samma växelspak i 20 år. 1934-54.Dalmas skrev:B11?
Plastvredet - användes för att öppna frontrutan nedtill - för ventilation (Landrover hade samma ''a/c'' in på 80-talet......)
currahee & Dalmas hade bägge rätt svar, kvarnprincip gäller!, Varjag
Re: Teknikquiz
Vilken metod använde Televerket för att lokalisera skador, av typen kabelbrott, på större telekablar innan den digital tekniken kom och tog över?
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Teknikquiz
Man hade kvävgas i kablarna varvid tryckfall indikerade kabelbrott. Man kunde genom ett system med kabelbrunnar mäta sig fram till läckan. Ännu tidigare använde man specialtränade hundar, som spårade upp utläckande kvävgas.
Re: Teknikquiz
Japp och det var min morfar som utveclade systemet, som fanns kvar i AT- stationerna fram till slutet på 80- talet då jag lumpade som srabsassistent. Man gjorde tester på Studsvik för att använda radioaktiv gas och mäta med geigermätare innan man utformade det dom sedan blev.
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Teknikquiz
Tack Dalmas. Jag väljer en järnvägshistorisk fråga:
En del ånglok - vanligast i USA - hade ett slags hjälpmaskineri, som undedrlättade igångsättning och körning vid låga hastigheter. Ofta var detta maskineri placerat under förarhytten och fungerade, då det inte arbetade, som en löpaxel.
Vad kallas detta maskineri?
En del ånglok - vanligast i USA - hade ett slags hjälpmaskineri, som undedrlättade igångsättning och körning vid låga hastigheter. Ofta var detta maskineri placerat under förarhytten och fungerade, då det inte arbetade, som en löpaxel.
Vad kallas detta maskineri?