Quiz: Teknik
Re: Teknikquiz
GDG-Expressen var det. Sent 40-tal skulle parveln varjag f.f.g. resa ensam - hela den långa vägen från Luleå till Trollhättan.
Det innebar tågbyte i Storvik till - just GDG-Expressen. Tågbyte - var en stor sak, jag hade fått noggranna instruktioner och
kollade ideligen att jag stod på rätt perrong i Storvik, då ''expressen'' bara stannade ett par minuter på varje station.....
Jag hade t.o.m. en tidningsbild i fickan - av hur ''expressen'' såg ut för korrekt identifiering....
När den gled in, ovanligt tyst förresten - var det omöjligt ta fel, ett sånt tåg hade jag aldrig sett förr.
Minnen av resan i detta snabbtåg , den var tyst utanför - men ganska bullrig inuti.
Och - som den skakade och slängde.....banan var nog inte helt vuxen GDG-Expressens fartresurser - jag tror vi var uppe
i 125-130 km/t stundtals. Det var FORT för den tiden!
Det fanns ngn sorts bar eller pentry - där man kunde köpa drycker, Som serverades i väldigt djupa koppar - som bara fylldes till
hälften....Orsaken - skakningarna, det gick hög sjögång i koppen hela tiden och det gällde hålla hårt i den när man tog
sig en slurk
Eftersom både Stighult och Stellan kände svaret - får kvarnprincipen gälla för nästa fråga.....Varjag
Det innebar tågbyte i Storvik till - just GDG-Expressen. Tågbyte - var en stor sak, jag hade fått noggranna instruktioner och
kollade ideligen att jag stod på rätt perrong i Storvik, då ''expressen'' bara stannade ett par minuter på varje station.....
Jag hade t.o.m. en tidningsbild i fickan - av hur ''expressen'' såg ut för korrekt identifiering....
När den gled in, ovanligt tyst förresten - var det omöjligt ta fel, ett sånt tåg hade jag aldrig sett förr.
Minnen av resan i detta snabbtåg , den var tyst utanför - men ganska bullrig inuti.
Och - som den skakade och slängde.....banan var nog inte helt vuxen GDG-Expressens fartresurser - jag tror vi var uppe
i 125-130 km/t stundtals. Det var FORT för den tiden!
Det fanns ngn sorts bar eller pentry - där man kunde köpa drycker, Som serverades i väldigt djupa koppar - som bara fylldes till
hälften....Orsaken - skakningarna, det gick hög sjögång i koppen hela tiden och det gällde hålla hårt i den när man tog
sig en slurk
Eftersom både Stighult och Stellan kände svaret - får kvarnprincipen gälla för nästa fråga.....Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Teknikquiz
Varför är normalspårvidden 1435 mm?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Teknikquiz
Svaret finns i trakten av Newcastle.
Re: Teknikquiz
George Stephenson stor i järnvägsbranchen tillverkade sina tåg i närheten av Newcastle. Gillade 5 fot som spårvidd men mättes på utsidan. Numera mäts 1435 på insidan. (korta versionen )
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Teknikquiz
Och den långa versionen? Du är verkligen på rätt spår, men svaret som sådant ligger längre bak i tiden. När Rom var en stormakt.
Re: Teknikquiz
Av gamla slitspår i romerska stensatta gator & vägar, vet vi att deras spårvidd - var omkring 1500 mm för att passa in enStellan Bojerud skrev:Och den långa versionen? Du är verkligen på rätt spår, men svaret som sådant ligger längre bak i tiden. När Rom var en stormakt.
häst mellan skaklarna.......Varjag
Re: Teknikquiz
Är inte "romspåret" en faktoid?
Re: Teknikquiz
Antagligen -BOPE-RJ skrev:Är inte "romspåret" en faktoid?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Teknikquiz
Troligen. Legenden är att Stephenson skulle ha påverkats av spår (rännor) i Hadrianusvallen, vilka var byggda för romarnas kärror, som hade axelbredden 5 fot.
Stighult kör vidare!
Stighult kör vidare!
Re: Teknikquiz
Tack för det Stellan Bojerud.
http://www.historiskt.nu/okbv/faktat1.htm
Sida som skriver lite om "normalspåret"
Nu växlar jag över till något nytt och hoppas inte spåra ur. Titta noga och red ut vad det här är för motortyp.
http://www.historiskt.nu/okbv/faktat1.htm
Sida som skriver lite om "normalspåret"
Nu växlar jag över till något nytt och hoppas inte spåra ur. Titta noga och red ut vad det här är för motortyp.
Re: Teknikquiz
Vet inte om jag egentligen kan kalla motorn slidventil Poängen var sliden som används istället för ventiler.
En motortyp som vad jag vet inte används längre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleeve_valve
Men Knight var rätt och engelska termen är ju onekligen Sleeve valve så varjag får ta över och få oss att häpna.
En motortyp som vad jag vet inte används längre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleeve_valve
Men Knight var rätt och engelska termen är ju onekligen Sleeve valve så varjag får ta över och få oss att häpna.
Re: Teknikquiz
Tack Stighult
- vi puttrar vidare med en ettrig - - som i sitt slag var först med arrangemanget i en viss typ av fordon och blev en komersiell succé i nära tjugo år....
Vem tillverkade och vilka fordon satt den i?
Varjag
- vi puttrar vidare med en ettrig - - som i sitt slag var först med arrangemanget i en viss typ av fordon och blev en komersiell succé i nära tjugo år....
Vem tillverkade och vilka fordon satt den i?
Varjag
Re: Teknikquiz
Spontat skulle jag säga Hendersson och i så fall motorcycklar. Även om jag har för mig att även flyget använde motorerna.