Quiz: Teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Teknikquiz

Inlägg av Stighult » 13 september 2014, 18:00


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Teknikquiz

Inlägg av varjag » 13 september 2014, 20:56

GDG-Expressen var det. Sent 40-tal skulle parveln varjag f.f.g. resa ensam - hela den långa vägen från Luleå till Trollhättan.
Det innebar tågbyte i Storvik till - just GDG-Expressen. Tågbyte - var en stor sak, jag hade fått noggranna instruktioner och
kollade ideligen att jag stod på rätt perrong i Storvik, då ''expressen'' bara stannade ett par minuter på varje station.....
Jag hade t.o.m. en tidningsbild i fickan - av hur ''expressen'' såg ut för korrekt identifiering.... :lol:

När den gled in, ovanligt tyst förresten - var det omöjligt ta fel, ett sånt tåg hade jag aldrig sett förr.

Minnen av resan i detta snabbtåg , den var tyst utanför - men ganska bullrig inuti.
Och - som den skakade och slängde.....banan var nog inte helt vuxen GDG-Expressens fartresurser - jag tror vi var uppe
i 125-130 km/t stundtals. Det var FORT för den tiden!
Det fanns ngn sorts bar eller pentry - där man kunde köpa drycker, Som serverades i väldigt djupa koppar - som bara fylldes till
hälften....Orsaken - skakningarna, det gick hög sjögång i koppen hela tiden och det gällde hålla hårt i den när man tog
sig en slurk :)

Eftersom både Stighult och Stellan kände svaret - får kvarnprincipen gälla för nästa fråga.....Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Teknikquiz

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 september 2014, 00:00

Varför är normalspårvidden 1435 mm?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Teknikquiz

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 september 2014, 18:51

Svaret finns i trakten av Newcastle.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Teknikquiz

Inlägg av Stighult » 15 september 2014, 20:54

George Stephenson stor i järnvägsbranchen tillverkade sina tåg i närheten av Newcastle. Gillade 5 fot som spårvidd men mättes på utsidan. Numera mäts 1435 på insidan. (korta versionen :lol: )

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Teknikquiz

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 september 2014, 21:32

Och den långa versionen? Du är verkligen på rätt spår, men svaret som sådant ligger längre bak i tiden. När Rom var en stormakt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Teknikquiz

Inlägg av varjag » 15 september 2014, 23:23

Stellan Bojerud skrev:Och den långa versionen? Du är verkligen på rätt spår, men svaret som sådant ligger längre bak i tiden. När Rom var en stormakt.
Av gamla slitspår i romerska stensatta gator & vägar, vet vi att deras spårvidd - var omkring 1500 mm för att passa in en
häst mellan skaklarna.......Varjag

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Teknikquiz

Inlägg av BOPE-RJ » 15 september 2014, 23:28

Är inte "romspåret" en faktoid?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Teknikquiz

Inlägg av varjag » 15 september 2014, 23:29

BOPE-RJ skrev:Är inte "romspåret" en faktoid?
Antagligen - :)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Teknikquiz

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 september 2014, 23:48

Troligen. Legenden är att Stephenson skulle ha påverkats av spår (rännor) i Hadrianusvallen, vilka var byggda för romarnas kärror, som hade axelbredden 5 fot.
Stighult kör vidare!

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Teknikquiz

Inlägg av Stighult » 16 september 2014, 20:08

Tack för det Stellan Bojerud.
http://www.historiskt.nu/okbv/faktat1.htm
Sida som skriver lite om "normalspåret" 8-)

Nu växlar jag över till något nytt och hoppas inte spåra ur.
Motor.jpg
Titta noga och red ut vad det här är för motortyp.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Teknikquiz

Inlägg av varjag » 16 september 2014, 23:26

Det är en Knight slidventil-motor.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Knight_engine

Varjag

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Teknikquiz

Inlägg av Stighult » 17 september 2014, 08:22

Vet inte om jag egentligen kan kalla motorn slidventil Poängen var sliden som används istället för ventiler.
En motortyp som vad jag vet inte används längre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleeve_valve
Men Knight var rätt och engelska termen är ju onekligen Sleeve valve så varjag får ta över och få oss att häpna. :thumbsup:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Teknikquiz

Inlägg av varjag » 17 september 2014, 12:27

Tack Stighult

- vi puttrar vidare med en ettrig -
läcker luftkyld fyra.jpg
- som i sitt slag var först med arrangemanget i en viss typ av fordon och blev en komersiell succé i nära tjugo år....

Vem tillverkade och vilka fordon satt den i?

Varjag

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Teknikquiz

Inlägg av Stighult » 17 september 2014, 17:11

Spontat skulle jag säga Hendersson och i så fall motorcycklar. Även om jag har för mig att även flyget använde motorerna.

Skriv svar