Vattentorn eller svampar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Vattentorn eller svampar

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 augusti 2006, 06:55

Örebro har Sveriges första vattentorn som fick namnet "Svampen", det var första av sitt i slag i Sverige. Örebro fick sitt vattentorn vid slutet av 1950-talet har jag för mig, vattentornet i Enköping är nästan lika gammal. Men är mer eller mindre snarlik det torn som finns i Örebro. I Uppsala finns det iallafall tre vattentorn, såvitt vad jag känner till så är vattentornet som finns vid nuvarande E4:an det äldsta, sedan finns ett vattentorn i Bergsbrunna och ett i Stadsskogen.

Vattentorn har smärre vattenansamlingar, undrar nästan hur tanken var när de skapade dessa torn.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 augusti 2006, 09:30

Vattentorn är till för att skapa tryck i ledningarna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 augusti 2006, 07:00

Hexmaster skrev:Vattentorn är till för att skapa tryck i ledningarna.
Javisst, ja!!!! :), Tackar!!!!!!

Men det är iallafall en del av vår teknikhistoria, det är inte så många vattentorn som har hunnit blivit historiska p g a att dessa inte har funnits så länge(ett tiotal år).

Läste en gång i en skrift, kommer inte ihåg vilken eller vilket sammanhang det var, att vattentornet i Örebro är den äldsta i Sverige. Att de första vattentornen såg ut som svampar i profil, varav smeknamnet på dem. Det är inte så mycket det står i exempelvis NE, men skall försöka snoka runt på nätet när jag kommer till en PC-dator. Men det kan jag inte göra om några timmar, måste sova lite grann först för jag har kört natt.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 25 augusti 2006, 11:13

Värt att nämna är också att vattentornen idag är mindre betydelsefulla, då pumpar och tryckstegringsstationer svarar för det mesta av trycket i ledningarna. Har väl att göra med förbättrad pumpteknik de senaste 40 åren eller så. Här i Göteborg har vi 14 st "högreservoarer" i drift för de högst belägna områderna, som Högsbo och Kortedala för att jämna ut belastningen på stationerna.

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 29 augusti 2006, 08:34

En sida med många intressanta vattentorn från hela världen:
"Babels torn"
Bild
http://www.eber.se/torn/ebers/index.html

Mvh, Sören

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 augusti 2006, 10:55

Skånska vattentornsällskapet - "Sammanställning årsvis av nedanstående vattentornspresentationer"..? Dags för en Berglinare (med all respekt, vi är väl alla såna, m.e.m.):

Bild

Kan dra mitt strå till stacken med att nämna att Bergsjön, såvitt jag vet, har stans rejälaste svamp (Gbg alltså).
Lade till Jonssons länk i denna avdelnings länktips-tråd, tillsammans med en sida om hissar jag kom att tänka på. "En ASEA-hiss från 1930-talet i trapphuset på Rindögatan 10 i Stockholm" osv.
viewtopic.php?p=380253#380253

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 1 september 2006, 20:21

Stefan Lundgren skrev:Läste en gång i en skrift, kommer inte ihåg vilken eller vilket sammanhang det var, att vattentornet i Örebro är den äldsta i Sverige. Att de första vattentornen såg ut som svampar i profil, varav smeknamnet på dem.
Nääää... alltså, vattentorn har ju funnits mycket, mycket länge. Men då byggda i tegel, trä eller andra konventionella metoder. Jag kan däremot tänka mig att "svampen" i Örebro var det första vattentornet i Sverige som byggdes i armerad betong och med tekniken glidformsgjutning. Eller nåt sånt (betonggjutning är inte min bästa gren).

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 2 september 2006, 00:35

ca 250-300 meter från där jag bor har vi ett gammalt vattentorn från 50-talet byggt av tegel men som inte används

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 september 2006, 17:25

Sarvi skrev:
Stefan Lundgren skrev:Läste en gång i en skrift, kommer inte ihåg vilken eller vilket sammanhang det var, att vattentornet i Örebro är den äldsta i Sverige. Att de första vattentornen såg ut som svampar i profil, varav smeknamnet på dem.
Nääää... alltså, vattentorn har ju funnits mycket, mycket länge. Men då byggda i tegel, trä eller andra konventionella metoder. Jag kan däremot tänka mig att "svampen" i Örebro var det första vattentornet i Sverige som byggdes i armerad betong och med tekniken glidformsgjutning. Eller nåt sånt (betonggjutning är inte min bästa gren).
Jag skulle nog tro att idén bakom vattentorn är gammal, men "svamparna" är däremot mycket yngre. Läste nånstans att "svampen" i Örebro byggdes under 1950-talets sista år.

Stefan

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 15 september 2006, 23:52

Jag har precis läst ut Marika Lagercrantz "Riksäpplet", så jag har just nu ganska fräscht vad jag hade läst lite om tidigare, brunnen vid Uppsala slott, som tidigare hade en större öppen vattenreservoar fungerade på 1600-talet som ett vattentorn, vatten pumpades upp från ån och distibuerades sedan via ett ledningssystem ned till brunnar i staden. Tydligen var inte systemet i bruk så värst länge. På många håll där man har högre berg eller kullar behövs ju inga vattentorn, i Leksand har vattenreservoaren placerats på Kärringberget.
Tänkte annars att jag sett en del vattentorn från 1890-talet, så jag tänkte jag skulle googla lite på vilket som var Sveriges äldsta: tydligen har Svartvik ett vattentorn från före 1862. Det är ju annars runt 1900 som man börjar få moderna vattenledningssystem i våra svenska städer.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 september 2006, 00:02

Om man uteblir de klassiska svamparna, så måste också vattentornet i Kalmar vara från 1800-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 16 september 2006, 00:11

FBQ skrev:Jag har precis läst ut Marika Lagercrantz "Riksäpplet", så jag har just nu ganska fräscht vad jag hade läst lite om tidigare, brunnen vid Uppsala slott, som tidigare hade en större öppen vattenreservoar fungerade på 1600-talet som ett vattentorn, vatten pumpades upp från ån och distibuerades sedan via ett ledningssystem ned till brunnar i staden. Tydligen var inte systemet i bruk så värst länge.
Det där läste jag ju om häromdagen också, dock inte i något av Lagercrantz utan i den något torrare "Dricksvatten för en hållbar utveckling". Men såvitt det anges i boken så togs vattnet ur Uppsalaåsen, och inte ur Fyrisån.
Det första moderna vattenverket [i Sverige, min anm] byggdes i Uppsala år 1649. Vattnet togs från Uppsalaåsen och pumpades till slottet. Gjutjärnsrör användes för den 600 m långa transportsträckan. I övriga världen dröjde det 100år innan sådana rör kom att användas. När slottet brann 1702 lades vattenverket ned. Befolkningen intill slottet som även de betjänades av vattenverket hänvisades till grävda brunnar i 170år. Så lång tid tog det innan Uppsala fick någon ny vattenledning.
Ur "Dricksvatten för en hållbar utveckling" av Anders Nordström.

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 16 september 2006, 01:17

Tänk så tokigt det blev, det skall förståss inte Lagercrantz utan Stiernstedt, jag var väl i några andra tankar när jag skev det där - de båda har väl inte så mycket med varandra att göra :-)
Jag hade fel med ån, boken anger att vattnet togs från S:t Eriks källa, men det är ju i alla fall inte uppe på åsen, och med 2 pumpar sedan pumpades upp till slottet. Däremot var det tydligen vatten från fyrisån som drev vattenhjulen som i sin tur drev pumparna. Man provade först med trärör, men de stod inte emot vattentrycket. När det byggdes 1649 var det bara till en konstanläggning i samband med Kristinas kröning. Först 1662 var det genom Olof Rudbecks försorg som man såg till att skapa ett distrubutionssystem för vattnet. Redan någon gång 1671-1676 slutade systemet att fungera p.g.a. bristande underhåll, även om det dröjde till 1702 innan man slutligen efter branden beslutade sig att gräva upp och försälja järnrören.

Marika Stiernstedt hänvisar till ett särtryck ur "Rörinstallatören" 1933, författad av stadsingenjören i Uppsala kapten Romson.

Yoza
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2006, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Yoza » 28 september 2006, 18:15

Stefan Lundgren skrev:Om man uteblir de klassiska svamparna, så måste också vattentornet i Kalmar vara från 1800-talet.

Stefan
Tornet blev klart 1900 på pricken

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13876
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 28 september 2006, 18:53

Man kan väl runt om i landet hitta fina gamla vattentorn som ibland är kulturskyddade och allt, och ibland fått en ny användning. I Malmö står någonstans ett fint litet rött torn, jag har glömt av var. Likadant är det i Eslöv. En del har väl blivit restaurang, men i Torshälla blev det gamla vattentornet glashytta.

Många vattentorn är ju betydligt snyggare än svamparna, t ex tornet i Guldheden, Göteborg. Kul ar de torn, bland annat i Skurup, som ser ut som en golfboll på en peg.

I Gävle har jag sett en vattenreservoar uppe på ett berg. Den används inte längre utan är ful utsikt från en restaurang.

Någon som har koll på var våra största och nyare vattentorn finns? Tornet i Hyllie måste väl vara ett av de största och högsta.

Skriv svar