Tidig användning av ordet "Kanakker"?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11130
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Tidig användning av ordet "Kanakker"?

Inlägg av sveahk » 9 februari 2024, 15:49

Vet inte om det här ordet fortfarande är i bruk i Sverige, men jag blev något förvånad när jag hittade det i följande något otypiska sammanhang...

Tyska kapten Mertens styr i slutet av september 1941 sin ubåt "U 68" in nära Tarafal-bukten på en av Kap Verdeöarna. Han har skjutit färdigt sina torpeder och behöver nya. Som han ska få av en annan tysk ubåt, "U 111".

Mertens noterar i sin KTB den dagen att stranden är full av människor, Kanakker - ah, där nämner han det första gången. De på land skickar ut en båt, frågar varifrån ubåten kommer. Ingen svarar, förbjudet för de tyska soldaterna att öppna munnen. Båten återvänder, men inte innan de ombord på "U 68" tycker sig höra - "National American".

Efter ett tag kommer båten tillbaka med ett brev till ubåtens kapten. Blir bortjagade - Mertens noterar: "...bara kanakker i båten". Andra gången...
IMG_0813.jpeg

Jag förmodar att det redan då var en nedsättande benämning, men att den användes så tidigt!? Jag trodde det ordet dök upp först på 60-talet...och här hittar vi det i en tysk krigsdagbok från andra världskriget!

Vad anses?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tidig användning av ordet "Kanakker"?

Inlägg av Hans » 9 februari 2024, 16:04


Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1593
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Tidig användning av ordet "Kanakker"?

Inlägg av Örjan » 9 februari 2024, 16:10

På svenska stavas det kanaker:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kanaker

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1593
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Tidig användning av ordet "Kanakker"?

Inlägg av Örjan » 9 februari 2024, 16:17

SAOB (1935) skrev:KANAK
man tillhörande urbefolkningen på Havaji o. vissa andra söderhavsöar; i pl. om personer tillhörande denna befolkning utan hänsyn till kön; särsk. om havajiska arbetare i Australien.
https://www.saob.se/artikel/?seek=kanak&pz=2

Äldsta belägget är från 1854.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tidig användning av ordet "Kanakker"?

Inlägg av Hans » 9 februari 2024, 16:19


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11130
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tidig användning av ordet "Kanakker"?

Inlägg av sveahk » 9 februari 2024, 16:45

Hjärtligt tack Hans och Örjan - kanakken med eller utan två k har tydligen en lång historia som börjar i Söderhavet. Men en benämning som den tyske soldaten tydligen använde som "Schimpfwort" i andra världskriget, inte bara för dem som hade sitt hemland något "south of the border", utan också "solbrända" ryssar och amerikanare!

Lite oväntat, tyckte jag, när den också hamnade i en tysk ubåtsofficers KTB!!

Hans K

Skriv svar