Försvinnande svenska uttryck

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av a81 » 27 maj 2024 21:40

hilbert skrev:
27 maj 2024 16:15
Kanske inte ett försvinnande uttryck, men ett lite märkligt uttryck.
Det är när unga människor säger att de bor hemma.
Var skall de annars bo kan man tycka, men det är allmänt vedertaget att det betyder att man bor kvar hos sina föräldrar.
Ja, det är lite märkligt, särskilt när många (i alla fall storstadsområden) "bor hemma" ganska länge. Jag menar, uttrycket indikerar att man ser det som "udda" att någon som är 20+ bor med sina föräldrar, samtidigt som säkert flertalet (särskilt killar) "bor hemma" några år efter studenten numera.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 29 maj 2024 09:46

"När kommer husfolket hem?" Någon använde idag uttrycket på facebook. Lät väldigt gammalt i mina öron.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 30 jun 2024 14:17

Jag tänker på ett ord som jag upplever har blivit vanligare, fått en bredare betydelse och trängt undan andra ord och det är ordet kollega. Idag talar man även i arbetaryrken om kollegor. Min känsla är att kollega för några decennier sedan endast användes om kollegor på kontor och liknande (det man på engelska kallar white collar).

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 30 jun 2024 15:20

Som jag minns det har ”kollega” dessutom i svenskan främst använts om personer med samma befattning som en själv, men hos en annan arbetsgivare. Så en banktjänsteman på Sparbanken hade kollegor på PK-banken men arbetskamrater på sitt eget kontor.

Nu verkar det ha förskjutits så att arbetskamrater = kollegor och det förstnämnda ordet har blivit ovanligare.

Chefer använder inte längre ”anställda” eller ”underordnade”/”underlydande”, det har blivit ”medarbetare”.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 03 jul 2024 22:43

Ja, håller med även om man fortfarande kan höra sådant som "kollegor i branschen", alltså personer som jobbar med liknande saker hos andra arbetsgivare.