Ja, det är lite märkligt, särskilt när många (i alla fall storstadsområden) "bor hemma" ganska länge. Jag menar, uttrycket indikerar att man ser det som "udda" att någon som är 20+ bor med sina föräldrar, samtidigt som säkert flertalet (särskilt killar) "bor hemma" några år efter studenten numera.
Försvinnande svenska uttryck
-
- Medlem
Re: Försvinnande svenska uttryck
-
- Medlem
"När kommer husfolket hem?" Någon använde idag uttrycket på facebook. Lät väldigt gammalt i mina öron.
-
- Medlem
Jag tänker på ett ord som jag upplever har blivit vanligare, fått en bredare betydelse och trängt undan andra ord och det är ordet kollega. Idag talar man även i arbetaryrken om kollegor. Min känsla är att kollega för några decennier sedan endast användes om kollegor på kontor och liknande (det man på engelska kallar white collar).
-
- Medlem
Som jag minns det har ”kollega” dessutom i svenskan främst använts om personer med samma befattning som en själv, men hos en annan arbetsgivare. Så en banktjänsteman på Sparbanken hade kollegor på PK-banken men arbetskamrater på sitt eget kontor.
Nu verkar det ha förskjutits så att arbetskamrater = kollegor och det förstnämnda ordet har blivit ovanligare.
Chefer använder inte längre ”anställda” eller ”underordnade”/”underlydande”, det har blivit ”medarbetare”.
Nu verkar det ha förskjutits så att arbetskamrater = kollegor och det förstnämnda ordet har blivit ovanligare.
Chefer använder inte längre ”anställda” eller ”underordnade”/”underlydande”, det har blivit ”medarbetare”.
-
- Medlem
Ja, håller med även om man fortfarande kan höra sådant som "kollegor i branschen", alltså personer som jobbar med liknande saker hos andra arbetsgivare.