Ja, det är lite märkligt, särskilt när många (i alla fall storstadsområden) "bor hemma" ganska länge. Jag menar, uttrycket indikerar att man ser det som "udda" att någon som är 20+ bor med sina föräldrar, samtidigt som säkert flertalet (särskilt killar) "bor hemma" några år efter studenten numera.
Försvinnande svenska uttryck
-
a81
- Medlem
Re: Försvinnande svenska uttryck
-
cats
- Medlem
"När kommer husfolket hem?" Någon använde idag uttrycket på facebook. Lät väldigt gammalt i mina öron.
-
a81
- Medlem
Jag tänker på ett ord som jag upplever har blivit vanligare, fått en bredare betydelse och trängt undan andra ord och det är ordet kollega. Idag talar man även i arbetaryrken om kollegor. Min känsla är att kollega för några decennier sedan endast användes om kollegor på kontor och liknande (det man på engelska kallar white collar).
-
adlercreutz
- Medlem
Som jag minns det har ”kollega” dessutom i svenskan främst använts om personer med samma befattning som en själv, men hos en annan arbetsgivare. Så en banktjänsteman på Sparbanken hade kollegor på PK-banken men arbetskamrater på sitt eget kontor.
Nu verkar det ha förskjutits så att arbetskamrater = kollegor och det förstnämnda ordet har blivit ovanligare.
Chefer använder inte längre ”anställda” eller ”underordnade”/”underlydande”, det har blivit ”medarbetare”.
Nu verkar det ha förskjutits så att arbetskamrater = kollegor och det förstnämnda ordet har blivit ovanligare.
Chefer använder inte längre ”anställda” eller ”underordnade”/”underlydande”, det har blivit ”medarbetare”.
-
a81
- Medlem
Ja, håller med även om man fortfarande kan höra sådant som "kollegor i branschen", alltså personer som jobbar med liknande saker hos andra arbetsgivare.
-
Gerrgul
- Stödjande medlem 2025
Detta har faktiskt varit föremål för ett antal lingvistiska studier. Vi ska komma ihåg att alla språk är bemängda med idiomatiska uttryck som en talare måste behärska för att vardagssamtal ska fungera.Markus Holst skrev: ↑28 aug 2020 13:07Jag var med min gamla mamma till apoteket för 15 år sedan. När hon fått alla sina mediciner tittade hon på expediten och sade med bestämd röst " Jag skall be att få notera det".
Expediten tittade förvånat tillbaka och fattade ingenting. Mammas lille son fick rycka in och förklara att "hon vill ha det på konto".
Sedan dess har mamma och jag ofta skrattat åt att hon talar gammelsvenska.
Förra året bad hon på äldreboendet att få komma till terrassen. Hon ringde mig strax och ojade sig över hur dumma de i personalen är. De fattade inte vad hon menade. Jag fick förklara att nu för tiden heter det uteplats, möjligen altan.
Vilka uttryck som är självklara för er, märker ni att yngre generationen inte begriper?
Ta det piano
Bära hundhuvudet
Trampa i klaveret
Stå för fiolerna
På lösa boliner
Ha ryggen fru
På rak arm
På stående fot
Osv. Osv.
Tror att tiktok generationen börjar tappa en del av det hävdvunna.
Skymtade titeln på en akademisk uppsats i ämnet med titeln
Kan du göra mig en björntjänst?
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
Hörde på sr p1 språket att "Björntjänst" numera betyder något positivt.
Men det kanske var det du menade?
Sonderling
Sonderling
-
Gerrgul
- Stödjande medlem 2025
Ja, för den yngre generationen som missförstått.sonderling skrev: ↑30 aug 2025 14:36Hörde på sr p1 språket att "Björntjänst" numera betyder något positivt.
Sonderling
Uttrycket har sitt ursprung i La Fontaines fabel där björnen vill göra mannen en tjänst genom att slå ihjäl ett flygfä som satt sig på honom.
Ett annat feltolkat är ,,"gråta krokodiltårar"
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
Och dekadent kom jag på nu. Det betyder mer att gå en lyxig fest?
Sonderling
Sonderling
-
hilbert
- Medlem
Jag har sett någon uppgift om att sådana uttryck skapar problem för människor med Aspberger.Detta har faktiskt varit föremål för ett antal lingvistiska studier. Vi ska komma ihåg att alla språk är bemängda med idiomatiska uttryck som en talare måste behärska för att vardagssamtal ska fungera.
Ta det piano
Bära hundhuvudet
Trampa i klaveret
Stå för fiolerna
På lösa boliner
Ha ryggen fru
På rak arm
På stående fot
De tolkar gärna allting bokstavligt.
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
Det uttryck jag har sett i samband med Aspberger är, hoppa över kaffet. Man kan riktigt höra, "HOPPA över kaffet?"
-
Markus Holst
- C Skalman
Många liknelser och fasta uttryck är svåra för autister eftersom det som sägs inte är vad som menas. Även kan "är Johan där?" ses som en ja eller nej-fråga, inte som en uppmaning att hämta Johan eller informera om var han är.
-
adlercreutz
- Medlem
Ja, eller
"Kan du hjälpa mig?"
Följt av ett lakoniskt "Ja."
...
D.v.s. ingen hjälp ges, däremot ett fullständigt korrekt svar på frågan. Rätt sätt att få hjälp är att uttrycka sig med en uppmaning.
"Hjälp mig!"
Vi har rätt många såna omformuleringar i vårt språk som man inte alltid tänker på, att man uttrycker sig på ett indirekt sätt för att vara lite artig.
"Kan du hjälpa mig?"
Följt av ett lakoniskt "Ja."
...
D.v.s. ingen hjälp ges, däremot ett fullständigt korrekt svar på frågan. Rätt sätt att få hjälp är att uttrycka sig med en uppmaning.
"Hjälp mig!"
Vi har rätt många såna omformuleringar i vårt språk som man inte alltid tänker på, att man uttrycker sig på ett indirekt sätt för att vara lite artig.
-
a81
- Medlem
Tycker att fler och fler liksom har ett fyrkantigt och regelstyrt sätt att se på språket och saker i allmänhet. Här kommer ett överdrivet exempel, menar inte att det är så illa på riktigt:
"Det heter ju Gästrikland, då borde det ju vara ett land."
"Det heter ju Gästrikland, då borde det ju vara ett land."
-
Markus Holst
- C Skalman
Min mormor var övertygad om att skriftspråket hade företräde framför talspråket. Så som ett ord stavades, skulle det uttalas. Detta föll dock när hon talade avslappnat men det tänkte hon nog inte på. Ovanpå det pratade hon göteborgska ...